Tato bakalářská práce se zabývá šikanou z perspektivy oběti. Teoretická část práce se věnuje vymezení pojmů agresor, oběť a šikana, směry šikany, dělení šikany, zrod
a vývojové stupně šikany, dále také varovná místa a signály šikany. Cílem praktické části bylo zjistit, jak šikanu vnímají právě oběti. K výzkumu byly použity polostrukturované rozhovory.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with bullying from the perspective of a victim. The theoretical part focuses on defining terms as an aggressor, victim and bullying, the directions of bullying, division of bullying, the origin and developmental stages of bullying, further on cautionary places and signals of bullying. The aim of the practical part of the thesis was to find out how is bullying perceived by a victim. Half-structured conversations were used for the research.
Klíčová slova
šikana, oběť, agresor, škola, pedagog, rodiče, psychika
Tato bakalářská práce se zabývá šikanou z perspektivy oběti. Teoretická část práce se věnuje vymezení pojmů agresor, oběť a šikana, směry šikany, dělení šikany, zrod
a vývojové stupně šikany, dále také varovná místa a signály šikany. Cílem praktické části bylo zjistit, jak šikanu vnímají právě oběti. K výzkumu byly použity polostrukturované rozhovory.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with bullying from the perspective of a victim. The theoretical part focuses on defining terms as an aggressor, victim and bullying, the directions of bullying, division of bullying, the origin and developmental stages of bullying, further on cautionary places and signals of bullying. The aim of the practical part of the thesis was to find out how is bullying perceived by a victim. Half-structured conversations were used for the research.
Klíčová slova
šikana, oběť, agresor, škola, pedagog, rodiče, psychika
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti osobnosti agresora, šikany na základní škole a příčin šikany.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou interview.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti osobnosti agresora, šikany na základní škole a příčin šikany.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou interview.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-123-1.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-123-1.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce. Prezentovala hlavní cíle práce, její metodologii. Představila nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.