Bakalářská práce se zabývá problematikou osobnosti a práce vychovatele ve Středisku výchovné péče pohledem klienta. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou střediska výchovné péče nejdříve legislativně vymezena, a následně obecně charakterizována. Na to navazuje představení konkrétního střediska, ve kterém byl výzkum proveden, charakteristika klientů a poruch chování, vychovatelů a jejich práce, a ve spojitosti s ní vymezení pojmu osobnost. Empirická část je tvořena výzkumem, jehož hlavním cílem bylo popsat, jak klienti vnímají osobnost a práci vychovatele ve Středisku výchovné péče. Jednalo se o kvalitativní šetření, jako metoda sběru dat byl zvolen polo-strukturovaný rozhovor. Respondenty bylo pět klientů. Hlavní částí výzkumu je analýza dat, jejich interpretace a vyhodnocení výsledků.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to review the issue of personality and work of a Behaviour specialist in a Centre of educational care in the perscpective of its clients. First part of the thesis is theoretical, and the second is practical. In the theoretical part I define the Centres of educational care legislatively and describe them in general. Followingly I am focusing on a presentation of a specific centre, in which the research was carried out. This includes characteristics of the clients and their behavioural disorders as well as a characteristics of the Behaviour specialists and their work. The concept of personality is defined too. The empirical part consists of a research, whose main objective was to describe, how clients perceive personality and work of a Behaviour specialist in a Centre of educational care. It was a qualitative research with a semi-structured interview used as the data collection method. The respondents were five clients of an above-mentioned Centre. The main part of the research is a data analysis, its interpretation and evaluation of the results.
Klíčová slova
Středisko výchovné péče, vychovatel, výchova, děti, mládež, poruchy chování
Klíčová slova v angličtině
Centre of educational care, behaviour specialist, education, children, youth, behavioral disorders
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou osobnosti a práce vychovatele ve Středisku výchovné péče pohledem klienta. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou střediska výchovné péče nejdříve legislativně vymezena, a následně obecně charakterizována. Na to navazuje představení konkrétního střediska, ve kterém byl výzkum proveden, charakteristika klientů a poruch chování, vychovatelů a jejich práce, a ve spojitosti s ní vymezení pojmu osobnost. Empirická část je tvořena výzkumem, jehož hlavním cílem bylo popsat, jak klienti vnímají osobnost a práci vychovatele ve Středisku výchovné péče. Jednalo se o kvalitativní šetření, jako metoda sběru dat byl zvolen polo-strukturovaný rozhovor. Respondenty bylo pět klientů. Hlavní částí výzkumu je analýza dat, jejich interpretace a vyhodnocení výsledků.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to review the issue of personality and work of a Behaviour specialist in a Centre of educational care in the perscpective of its clients. First part of the thesis is theoretical, and the second is practical. In the theoretical part I define the Centres of educational care legislatively and describe them in general. Followingly I am focusing on a presentation of a specific centre, in which the research was carried out. This includes characteristics of the clients and their behavioural disorders as well as a characteristics of the Behaviour specialists and their work. The concept of personality is defined too. The empirical part consists of a research, whose main objective was to describe, how clients perceive personality and work of a Behaviour specialist in a Centre of educational care. It was a qualitative research with a semi-structured interview used as the data collection method. The respondents were five clients of an above-mentioned Centre. The main part of the research is a data analysis, its interpretation and evaluation of the results.
Klíčová slova
Středisko výchovné péče, vychovatel, výchova, děti, mládež, poruchy chování
Klíčová slova v angličtině
Centre of educational care, behaviour specialist, education, children, youth, behavioral disorders
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školských zařízení, výchovných problémů u dětí a mládeže a vychovatelství.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školských zařízení, výchovných problémů u dětí a mládeže a vychovatelství.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-73673130.
ČESKO. Školství : školy a školská zařízení, školský zákon a vyhlášky, pedagogičtí pracovníci, vysoké školství, výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče : podle stavu k 1.5.2005. Ostrava: Sagit, 2005. ISBN 978-80-7208-627-6.
BENDL, Stanislav. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. 1.vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
ŠTÍPEK, Jaroslav. Sociální příčiny poruch chování obtížně vychovatelné mládeže. 1.vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. 1.vyd. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-73673130.
ČESKO. Školství : školy a školská zařízení, školský zákon a vyhlášky, pedagogičtí pracovníci, vysoké školství, výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče : podle stavu k 1.5.2005. Ostrava: Sagit, 2005. ISBN 978-80-7208-627-6.
BENDL, Stanislav. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. 1.vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
ŠTÍPEK, Jaroslav. Sociální příčiny poruch chování obtížně vychovatelné mládeže. 1.vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. 1.vyd. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentoval nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděl na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.