Tato práce pojednává o interkulturní komunikaci a percepčních bariérách, které s sebou přináší. Teoretická část se zabývá definicí interkulturní komunikací a její historií. Autorka věnuje velkou pozornost komunikaci, kultuře, vnímání a poté samotnými bariérami. Praktická část se zabývá metodologií, kde jsou vyhodnoceny výsledky dotazníkového šetření. Cílem této bakalářské práce je prokázat, jak vnímání ovlivňuje mezikulturní komunikaci mezi studenty.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with intercultural communication and with the psychological barriers which it yields. The theoretical part describes the definition of intercultural communication and its history. The author pays great attention to communication, culture, perception and the barriers themselves. The practical part focuses on the analysis, where the results of the questionnaire research are evaluated. The aim of this bachelor's thesis is to analyze how perception affects intercultural communication among students.
Klíčová slova
interkulturní komunikace, kultura, komunikace, vnímání, bariéry, kulturní rozdíly, kvantitativní výzkum, kulturní hodnoty, etnocentrismus
Tato práce pojednává o interkulturní komunikaci a percepčních bariérách, které s sebou přináší. Teoretická část se zabývá definicí interkulturní komunikací a její historií. Autorka věnuje velkou pozornost komunikaci, kultuře, vnímání a poté samotnými bariérami. Praktická část se zabývá metodologií, kde jsou vyhodnoceny výsledky dotazníkového šetření. Cílem této bakalářské práce je prokázat, jak vnímání ovlivňuje mezikulturní komunikaci mezi studenty.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with intercultural communication and with the psychological barriers which it yields. The theoretical part describes the definition of intercultural communication and its history. The author pays great attention to communication, culture, perception and the barriers themselves. The practical part focuses on the analysis, where the results of the questionnaire research are evaluated. The aim of this bachelor's thesis is to analyze how perception affects intercultural communication among students.
Klíčová slova
interkulturní komunikace, kultura, komunikace, vnímání, bariéry, kulturní rozdíly, kvantitativní výzkum, kulturní hodnoty, etnocentrismus
Jandt, Fred Edmund. 2010. An Introduction to Intercultural Communication: Identities in a Global Community. Los Angeles: SAGE
Průcha, Jan. 2010. Interkulturní komunikace. Prague: Grada
Sarbaugh, L. E. 1998. Intercultural Communication. New Brunswick, NJ: Transaction Books.
Trompenaars, Alfons, and Charles Hampden-Turner. 1998. Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business. New York: McGraw Hill.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Q: Based on your research results, 10% of the respondents (students of English), feel uncomfortably during their conversation with foreigners (p. 46). What can be done at the Faculty of Humanities to help them overcome this difficulty?
Q: The use of humor, wordplay and puns can easily lead to difficulties in intercultural communication. What is your opinion? Can students of English be prepared for this type of communication? If so, how?
Q: What were the criteria for choosing individual items for your questionnaire? What would be your answers if you were a respondent of the questionnaire (in general, not item after item).
Q: In 9.2 you state that ''teachers should encourage their students to talk to reduce the teacher talking time and raise the level of the student talking time.'' (p. 54) If you were a teacher how would you do it?