Tato bakalářská práce se zabývá přepracováním románu Francise Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) do jeho filmových adaptací z let 1974 a 2013 režisérů Jacka Claytona a Baze Luhrmanna s cílem srovnat jednotlivé aspekty románu a obou filmů a jejich natáčecí techniky. První kapitola se zaměřuje na představení obou režisérů a také to, co je vedlo ke zfilmování tak velkého díla. Druhá kapitola slouží jako náhled na oba filmy z hlediska obecných informací, děje, nebo uspořádání. Třetí kapitola představuje podrobnou analýzu vybraných filmů, a především kamerovou techniku režisérů. Čtvrtá kapitola poukazuje na znaky z dvacátých let, kterými se ve svém románu Fitzgerald zabýval, a které režiséři přenesli na filmová plátna. Na závěr kapitola pět porovnává již zjištěné informace. Práce vybírá stěžejní scény z filmů, které jsou ovlivněny románem.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with the reworking of Francis Scott Fitzgerald's novel The Great Gatsby (1925) into film adaptations from 1974 and 2013 by Jack Clayton and Baz Luhrmann. The aim is to compare the various aspects of the novel with both films and their shooting techniques. The first chapter focuses on the introduction of both directors and what led them to film such a masterpiece like The Great Gatsby. The second chapter serves as a preview of both films in terms of general information, plot or setting. The third chapter presents a detailed analysis of selected films and especially the camera techniques of the directors. The fourth chapter points to the signs of the 1920s that Fitzgerald dealt with in his novel and which the directors transferred to the film screens. Finally, chapter five compares the information already established. The work focuses on key scenes from films influenced by the novel.
Klíčová slova
Velký Gatsby, F. Scott Fitzgerald, Baz Luhrmann, Jack Clayton, film, kamera, adaptace, porovnání
Klíčová slova v angličtině
The Great Gatsby, F. Scott Fitzgerald, Baz Luhrmann, Jack Clayton, film, camera, adaptation, a comparison
Rozsah průvodní práce
42 s. (63 875 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá přepracováním románu Francise Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) do jeho filmových adaptací z let 1974 a 2013 režisérů Jacka Claytona a Baze Luhrmanna s cílem srovnat jednotlivé aspekty románu a obou filmů a jejich natáčecí techniky. První kapitola se zaměřuje na představení obou režisérů a také to, co je vedlo ke zfilmování tak velkého díla. Druhá kapitola slouží jako náhled na oba filmy z hlediska obecných informací, děje, nebo uspořádání. Třetí kapitola představuje podrobnou analýzu vybraných filmů, a především kamerovou techniku režisérů. Čtvrtá kapitola poukazuje na znaky z dvacátých let, kterými se ve svém románu Fitzgerald zabýval, a které režiséři přenesli na filmová plátna. Na závěr kapitola pět porovnává již zjištěné informace. Práce vybírá stěžejní scény z filmů, které jsou ovlivněny románem.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with the reworking of Francis Scott Fitzgerald's novel The Great Gatsby (1925) into film adaptations from 1974 and 2013 by Jack Clayton and Baz Luhrmann. The aim is to compare the various aspects of the novel with both films and their shooting techniques. The first chapter focuses on the introduction of both directors and what led them to film such a masterpiece like The Great Gatsby. The second chapter serves as a preview of both films in terms of general information, plot or setting. The third chapter presents a detailed analysis of selected films and especially the camera techniques of the directors. The fourth chapter points to the signs of the 1920s that Fitzgerald dealt with in his novel and which the directors transferred to the film screens. Finally, chapter five compares the information already established. The work focuses on key scenes from films influenced by the novel.
Klíčová slova
Velký Gatsby, F. Scott Fitzgerald, Baz Luhrmann, Jack Clayton, film, kamera, adaptace, porovnání
Klíčová slova v angličtině
The Great Gatsby, F. Scott Fitzgerald, Baz Luhrmann, Jack Clayton, film, camera, adaptation, a comparison
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza románu a filmu
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza románu a filmu
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Bruccoli, Joseph Matthew. Some Sort of Epic Grandeur: The Life of F. Scott Fitzgerald. Columbia: University of South Carolina Press. 2002.
Călinescu, Matei. Five Faces of Modernity: Modernism, Avant-garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism. Durham: Duke University Press. 1987.
Ryan, Michael. An Introduction to Film Analysis: Technique and Meaning in Narrative Film. London: Continuum. 2012.
Turnbull, Andrew. Scott Fitzgerald. New York: Vintage. 2004.
Walz, Robin. Modernism. London: Pearson. 2008.
Seznam doporučené literatury
Bruccoli, Joseph Matthew. Some Sort of Epic Grandeur: The Life of F. Scott Fitzgerald. Columbia: University of South Carolina Press. 2002.
Călinescu, Matei. Five Faces of Modernity: Modernism, Avant-garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism. Durham: Duke University Press. 1987.
Ryan, Michael. An Introduction to Film Analysis: Technique and Meaning in Narrative Film. London: Continuum. 2012.
Turnbull, Andrew. Scott Fitzgerald. New York: Vintage. 2004.
Walz, Robin. Modernism. London: Pearson. 2008.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Q: What are the major differences between the Gatsby films and the novel?
Q: What are the major differences between text analysis and film analysis?
Q: Could you describe the method(s) of analysis you employed in your thesis?
Q: What about adaptation - what can you say about. Can you tell us more about how you used adaptation or your perspective? What is the difference between literature and film? Some examples?
Q: Is there a some kind of term for the fact that one of the films was "faster"?