Tato bakalářská práce se zabývá přesvědčovacími strategiemi, které jsou využívány na twitterových účtech amerických politiků. Skládá se z teoretické a praktické části.
Teoretická část popisuje rozdíly mezi propagandou a přesvědčovacími principy, Aristotelovy modely přesvědčovacích principů, přesvědčovací strategie používané v politice a využití Twitteru v rámci politického diskurzu. Dále se zabývá postupy, které byly aplikovány při analýze korpusu. Praktická část obsahuje analýzu, která pojednává o způsobech použitých k ovlivnění čtenářů vybraných twitterových zpráv.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the persuasive strategies of American political figures in their twitter accounts. The thesis consists of a theoretical and analytical part.
The theoretical part discusses the difference between propaganda and persuasion, Aristotle's modes of persuasion, persuasive discourse in politics, and the use of Twitter in political discourse. It also deals with the methodology of the analysis. The analytical part involves an analysis of persuasive strategies used by the American presidential candidate Joe Biden to influence the followers of his Twitter messages.
Klíčová slova
přesvědčování, přesvědčovací strategie, politický diskurz, Twitter, Joe Biden, ideologický čtverec, metafory, emotivní slova, legitimizace
Klíčová slova v angličtině
persuasion, persuasive strategies, political discourse, Twitter, Joe Biden, Ideology Square, metaphors, emotive vocabulary, legitimation
Rozsah průvodní práce
58 s. (79 694 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá přesvědčovacími strategiemi, které jsou využívány na twitterových účtech amerických politiků. Skládá se z teoretické a praktické části.
Teoretická část popisuje rozdíly mezi propagandou a přesvědčovacími principy, Aristotelovy modely přesvědčovacích principů, přesvědčovací strategie používané v politice a využití Twitteru v rámci politického diskurzu. Dále se zabývá postupy, které byly aplikovány při analýze korpusu. Praktická část obsahuje analýzu, která pojednává o způsobech použitých k ovlivnění čtenářů vybraných twitterových zpráv.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the persuasive strategies of American political figures in their twitter accounts. The thesis consists of a theoretical and analytical part.
The theoretical part discusses the difference between propaganda and persuasion, Aristotle's modes of persuasion, persuasive discourse in politics, and the use of Twitter in political discourse. It also deals with the methodology of the analysis. The analytical part involves an analysis of persuasive strategies used by the American presidential candidate Joe Biden to influence the followers of his Twitter messages.
Klíčová slova
přesvědčování, přesvědčovací strategie, politický diskurz, Twitter, Joe Biden, ideologický čtverec, metafory, emotivní slova, legitimizace
Klíčová slova v angličtině
persuasion, persuasive strategies, political discourse, Twitter, Joe Biden, Ideology Square, metaphors, emotive vocabulary, legitimation
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Teoretické zpracování tématu
Příprava korpusů
Sběr a analýza dat z korpusů
Stanovení výsledků a vyvození závěrů
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Teoretické zpracování tématu
Příprava korpusů
Sběr a analýza dat z korpusů
Stanovení výsledků a vyvození závěrů
Seznam doporučené literatury
Pelclová, Jana, and Wei-Lun Lu, eds. 2018. Persuasion in Public Discourse: Cognitive and Functional Perspectives. Amsterdam: John Benjamins.
Jowett, Garth S., and Victoria O'Donnell. 2012. Propaganda and Persuasion. Los Angeles: SAGE.
Al-Hindawi, Fareed Hameed, and Salwa Ibrahim Kamil. 2017. Pragmatics of Manipulation in British and American Political Debates. Hamburg: Achor Academic Publishing.
Bernays, Edward L. 1928. Propaganda. New York: Horace Liveright. http://www.bahaistudies.net/asma/propaganda.pdf
Partington, Alan John, and Charlotte Taylor, eds. 2018. The Language of Persuasion in Politics: An Introduction. London: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Pelclová, Jana, and Wei-Lun Lu, eds. 2018. Persuasion in Public Discourse: Cognitive and Functional Perspectives. Amsterdam: John Benjamins.
Jowett, Garth S., and Victoria O'Donnell. 2012. Propaganda and Persuasion. Los Angeles: SAGE.
Al-Hindawi, Fareed Hameed, and Salwa Ibrahim Kamil. 2017. Pragmatics of Manipulation in British and American Political Debates. Hamburg: Achor Academic Publishing.
Bernays, Edward L. 1928. Propaganda. New York: Horace Liveright. http://www.bahaistudies.net/asma/propaganda.pdf
Partington, Alan John, and Charlotte Taylor, eds. 2018. The Language of Persuasion in Politics: An Introduction. London: Routledge.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Q: Which legitimation strategy you describe in the thesis is the most effective? Why?
Q: Do tweets by Joe Biden and Donald Trump have any features in common from the linguistic point of view?
Q: Can social media and presentations of the candidates for the US president 2020 there influence the result of the election?
Q: We know that Donald Trump writes his own tweets? Who is writing Joe Biden's tweets?
Q: Could you, based on your research, try and compare at least two American politicians?
Q: Have you run into speeches by other politicians?
Q: Is there any other president who used the new technology to his/her benefit?
Q: How about other technologies? Decades ago perhaps.
Q: Who was the first president to use radio?
Q: And one president who benefited from TV?