Informace o kvalifikační práci Project of Introducing a Supportive Tool for Establishing and Growing Start-ups in the Environment of Secondary Schools in Zlín Region
Diplomová práce si klade za cíl prozkoumat vnímání a postoje k tématu podnikání a startupů mezi studenty středních škol ve Zlínském kraji. Hlavním cílem diplomové práce je vytvoření projektu zavedení nástroje pro podporu zakládání a rozvíjení startupů v prostředí středních škol ve Zlínském kraji. Teoretická část zahrnuje přehled literatury z pohledu českých a zahraničních autorů definujících základní pojmy startupů a podpůrné nástroje pro podnikatele. Analytická část spočívá v porovnání současných podpůrných nástrojů pro studenty středních škol ve Zlínském kraji a v zahraničí, dále pak v průzkumu provedeném mezi středoškoláky v regionu a SWOT analýze. Závěry získané z analytické části práce pak poslouží jako podklad pro projekt zavedení podpůrného nástroje pro zakládání a rozvíjení startupů v prostředí středních škol ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
The diploma thesis aims to explore the perceptions and attitudes towards the topic of entrepreneurship and startups among secondary school students in Zlín Region. The main objective of the diploma thesis is to create a project of introducing a supportive tool for establishing and growing start-ups in the environment of secondary schools in Zlín region. The theoretical part includes literature overview from the perspective of Czech and foreign authors defining the basic concepts of startups and supporting tools for entrepreneurs. The analytical part consists of the comparison of the current supportive tools for secondary school students in Zlín region and abroad, followed by the results of the survey conducted among high schoolers in the region and SWOT analysis. The conclusions obtained from the analytical part of the work then will serve as a basis for the project of introducing a supportive tool for establishing and growing startups in the environment of secondary schools in Zlín region.
Klíčová slova
podnikání, střední škola, startup, podnikatelské dovednosti
Diplomová práce si klade za cíl prozkoumat vnímání a postoje k tématu podnikání a startupů mezi studenty středních škol ve Zlínském kraji. Hlavním cílem diplomové práce je vytvoření projektu zavedení nástroje pro podporu zakládání a rozvíjení startupů v prostředí středních škol ve Zlínském kraji. Teoretická část zahrnuje přehled literatury z pohledu českých a zahraničních autorů definujících základní pojmy startupů a podpůrné nástroje pro podnikatele. Analytická část spočívá v porovnání současných podpůrných nástrojů pro studenty středních škol ve Zlínském kraji a v zahraničí, dále pak v průzkumu provedeném mezi středoškoláky v regionu a SWOT analýze. Závěry získané z analytické části práce pak poslouží jako podklad pro projekt zavedení podpůrného nástroje pro zakládání a rozvíjení startupů v prostředí středních škol ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
The diploma thesis aims to explore the perceptions and attitudes towards the topic of entrepreneurship and startups among secondary school students in Zlín Region. The main objective of the diploma thesis is to create a project of introducing a supportive tool for establishing and growing start-ups in the environment of secondary schools in Zlín region. The theoretical part includes literature overview from the perspective of Czech and foreign authors defining the basic concepts of startups and supporting tools for entrepreneurs. The analytical part consists of the comparison of the current supportive tools for secondary school students in Zlín region and abroad, followed by the results of the survey conducted among high schoolers in the region and SWOT analysis. The conclusions obtained from the analytical part of the work then will serve as a basis for the project of introducing a supportive tool for establishing and growing startups in the environment of secondary schools in Zlín region.
Klíčová slova
podnikání, střední škola, startup, podnikatelské dovednosti
Define the objectives and the application methods used in the Master thesis.
I. Theoretical part
Compile the theoretical information about entrepreneurship and start-ups.
II. Practical part
Complete the analysis of current supportive tools for start-ups among secondary school students in Zlín region and compare it with ones abroad.
Prepare the project of introducing a supportive tool for establishing and growing start-ups in the environment of secondary schools in Zlín region.
Submit the project to risk, time and cost analysis.
Conclusion
Zásady pro vypracování
Introduction
Define the objectives and the application methods used in the Master thesis.
I. Theoretical part
Compile the theoretical information about entrepreneurship and start-ups.
II. Practical part
Complete the analysis of current supportive tools for start-ups among secondary school students in Zlín region and compare it with ones abroad.
Prepare the project of introducing a supportive tool for establishing and growing start-ups in the environment of secondary schools in Zlín region.
Submit the project to risk, time and cost analysis.
Conclusion
Seznam doporučené literatury
DEERING, Luke, Matt CARTAGENA a Chris DOWDESWELL. Accelerate: founder insights into accelerator programs. Boulder: FG Press, 2014, 195 s. ISBN 9781941018040.
FELD, Brad. Startup communities: building an entrepreneurial ecosystem in your city. Hoboken: John Wiley & Sons, 2012, 202 s. ISBN 9781118441541.
LEONARD, Jobe. Startup incubators and business accelerators: the easy way to create a startup incubation and business acceleration center. Dandridge: Jobe Leonard Books, 2014, 178 s. ISBN 9781502911872.
RIES, Eric. The lean startup: how constant innovation creates radically successful businesses. London: Portfolio Penguin, 2011, 320 s. ISBN 9780670921607.
TVEDE, Lars a Mads FAURHOLT. Entrepreneur: building your business from start to success. Chichester: Wiley, 2018, 461 s. ISBN 9781119521235.
Seznam doporučené literatury
DEERING, Luke, Matt CARTAGENA a Chris DOWDESWELL. Accelerate: founder insights into accelerator programs. Boulder: FG Press, 2014, 195 s. ISBN 9781941018040.
FELD, Brad. Startup communities: building an entrepreneurial ecosystem in your city. Hoboken: John Wiley & Sons, 2012, 202 s. ISBN 9781118441541.
LEONARD, Jobe. Startup incubators and business accelerators: the easy way to create a startup incubation and business acceleration center. Dandridge: Jobe Leonard Books, 2014, 178 s. ISBN 9781502911872.
RIES, Eric. The lean startup: how constant innovation creates radically successful businesses. London: Portfolio Penguin, 2011, 320 s. ISBN 9780670921607.
TVEDE, Lars a Mads FAURHOLT. Entrepreneur: building your business from start to success. Chichester: Wiley, 2018, 461 s. ISBN 9781119521235.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce: Ing. Zuzana Vaculčíková, Ph.D. 22 bodů. Based on your findings, can you form answers to your three research questions? Zodpovězeno zcela.Have you consulted your suggested supportive tool with TIC or with schools? What were their reactions to the whole idea? What about the sum of total costs? Will it be possible to realize such a project? What do they expect in return after its realization? Zodpovězeno zcela. Oponent: Ing. Ludmila Kozubíková, Ph.D. 24 bodů. On page 70, there is written: "The questionnaire was sent to 26 schools in the Zlín Region..". However, the responses received were only from four of them. Could you explain the reason for selection of 26 schools and could you list them? Zodpovězeno zcela. Which subjects, do you think, are the best ones for development skills such as strategic thinking, flexibility and operational skills? Zodpovězeno zcela.