Cílem této bakalářské práce je analyzovat postavení žen v americké společnosti v období padesátých a šedesátých let dvacátého století a porovnat je s postavami v dílech vybraných autorek beatnické generace. Teoretická část definuje historické a kulturní pozadí a Beatnickou generaci. Praktická část analyzuje postavení žen v americké společnosti a hnutí beatníků v románu Joyce Johnson Come and Join the Dance (nevydáno v češtině). Dále je román porovnán s dílem autorky beatnické generace Diane di Primou a jejím dílem Memoirs of the Beatnik (Čas Beatníků).
Annotation in English
This bachelor's thesis aims to analyze women's roles in the American 1950s and 1960s society and compare them with female characters in selected works by women writers of the Beat Generation. The theoretical part defines historical and cultural background and the Beat Generation. The practical part analyses the novel by Joyce Johnson Come and Join the Dance and compares it with the general conditions for women in post-war America as well as within the Beat Generation. The novel is also compared with another work written by Beat Generation writer Diane di Prima, Memoirs of the Beatnik.
Keywords
Joyce Johnson, Come and Join the Dance, postavení žen, beatnická generace, americká literatura
Keywords in English
Joyce Johnson, Come and Join the Dance, women roles, the Beat Generation, American literature
Length of the covering note
55 s. (83 376 znaků).
Language
AN
Annotation
Cílem této bakalářské práce je analyzovat postavení žen v americké společnosti v období padesátých a šedesátých let dvacátého století a porovnat je s postavami v dílech vybraných autorek beatnické generace. Teoretická část definuje historické a kulturní pozadí a Beatnickou generaci. Praktická část analyzuje postavení žen v americké společnosti a hnutí beatníků v románu Joyce Johnson Come and Join the Dance (nevydáno v češtině). Dále je román porovnán s dílem autorky beatnické generace Diane di Primou a jejím dílem Memoirs of the Beatnik (Čas Beatníků).
Annotation in English
This bachelor's thesis aims to analyze women's roles in the American 1950s and 1960s society and compare them with female characters in selected works by women writers of the Beat Generation. The theoretical part defines historical and cultural background and the Beat Generation. The practical part analyses the novel by Joyce Johnson Come and Join the Dance and compares it with the general conditions for women in post-war America as well as within the Beat Generation. The novel is also compared with another work written by Beat Generation writer Diane di Prima, Memoirs of the Beatnik.
Keywords
Joyce Johnson, Come and Join the Dance, postavení žen, beatnická generace, americká literatura
Keywords in English
Joyce Johnson, Come and Join the Dance, women roles, the Beat Generation, American literature
Research Plan
Shromáždění sekundárních materiálů
Studium odborné literatury
Definování cílů práce
Analýza vybraných děl
Vyvození a formulace závěrů
Research Plan
Shromáždění sekundárních materiálů
Studium odborné literatury
Definování cílů práce
Analýza vybraných děl
Vyvození a formulace závěrů
Recommended resources
Carden, Mary Paniccia, and Justin D. Neuman. Women Writers of the Beat Era: Autobiography and Intertextuality. Charlottesville: University of Virginia Press, 2018.
Charters, Anne. The Penguin Book of the Beats. London: Penguin, 1993.
Grace, Nancy M., and Jennie Skerl, eds. The Transnational Beat Generation. New York: Palgrave Macmillan, 2012.
Knight, Brenda. Women of the Beat Generation: The Writers, Artists and Muses at the Heart of a Revolution. Scotts Valley: CreateSpace, 2010.
Matterson, Johnson, and Nancy Grace. Girls Who Wore Black: Women Writing the Beat Generation. New Brunswick: Rutgers University Press, 2002.
Recommended resources
Carden, Mary Paniccia, and Justin D. Neuman. Women Writers of the Beat Era: Autobiography and Intertextuality. Charlottesville: University of Virginia Press, 2018.
Charters, Anne. The Penguin Book of the Beats. London: Penguin, 1993.
Grace, Nancy M., and Jennie Skerl, eds. The Transnational Beat Generation. New York: Palgrave Macmillan, 2012.
Knight, Brenda. Women of the Beat Generation: The Writers, Artists and Muses at the Heart of a Revolution. Scotts Valley: CreateSpace, 2010.
Matterson, Johnson, and Nancy Grace. Girls Who Wore Black: Women Writing the Beat Generation. New Brunswick: Rutgers University Press, 2002.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Q: Should women Beat writers be given greater prominence in university literature seminars? If so, what is the value of doing so for students, e.g. as opposed to emphasising other women writers?
Q: Why didn't you write more extensively about Diane de Prima?
Q: How about male authors and their portrayal of women?