Předkládaná rigorózní práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se prekoncepty dětí předškolního věku o kostře člověka. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a te-orie, ze kterých autorka v práci vychází. V textu je věnována pozornost tomu, jak může pe-dagogika a především učitel mateřské školy na prekoncepty reagovat. V neposlední řadě se autorka věnuje analýze výzkumů k tématu. V empirické části je představený kvalitativní vý-zkum prováděný metodami interview s dětmi předškolního věku a následného pojmového mapovaní. Výzkumná zjištění jsou interpretována a zpracována do diskuze a doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The presented rigorous work has a theoretical-empirical character and deals with preschool children preconcepts about the human skeleton. In the theoretical part the basic terms and theories which the author based her work on are defined. In the text the attention is paid to how pedagogy and primarily the kindergarten teacher can react to preconcepts. Last but not least, the author engages in the analysis of the research on the topic. In the empirical part qualitative research conducted by the methods of interviews with preschool children and subsequent conceptual mapping is presented. Research findings are interpreted and processed into discussion and recommendations for the practice of kindergartens.
Klíčová slova
prekoncepty, dětská pojetí, učitel mateřské školy při práci s prekoncepty
Klíčová slova v angličtině
preconceptions, children's conception, a preschool teacher working with preconcep-tions
Rozsah průvodní práce
100
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná rigorózní práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se prekoncepty dětí předškolního věku o kostře člověka. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a te-orie, ze kterých autorka v práci vychází. V textu je věnována pozornost tomu, jak může pe-dagogika a především učitel mateřské školy na prekoncepty reagovat. V neposlední řadě se autorka věnuje analýze výzkumů k tématu. V empirické části je představený kvalitativní vý-zkum prováděný metodami interview s dětmi předškolního věku a následného pojmového mapovaní. Výzkumná zjištění jsou interpretována a zpracována do diskuze a doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The presented rigorous work has a theoretical-empirical character and deals with preschool children preconcepts about the human skeleton. In the theoretical part the basic terms and theories which the author based her work on are defined. In the text the attention is paid to how pedagogy and primarily the kindergarten teacher can react to preconcepts. Last but not least, the author engages in the analysis of the research on the topic. In the empirical part qualitative research conducted by the methods of interviews with preschool children and subsequent conceptual mapping is presented. Research findings are interpreted and processed into discussion and recommendations for the practice of kindergartens.
Klíčová slova
prekoncepty, dětská pojetí, učitel mateřské školy při práci s prekoncepty
Klíčová slova v angličtině
preconceptions, children's conception, a preschool teacher working with preconcep-tions
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice zjišťování prekonceptů dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených paradigmatické modely o zjišťování dětských prekonceptů.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview a pojmového mapování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice zjišťování prekonceptů dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených paradigmatické modely o zjišťování dětských prekonceptů.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview a pojmového mapování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
Kirk, S. (2007). Methodological and ethical issues in conducting qualitative research with children and young people. International Journal of Nursing Studies. Elsevier,44(7), 1250-1260.
Óskarsdóttir, G., Stougaard, B., Fleischer, A., Jeronen, E., Lützen, F. & Krakenes, R. (2011). Children's ideas about the human body. NorDiNa Nordic Studies in Science Education, 7(2), 179-188.
Reiss, M.J. & Tunnicliffe, S.D. (1999). Children's knowledge of the human skeleton. Primary Science Review, 60, 7-10.
Robson, S., & Flannery Quinn, S. (2015). The Routledge international handbook of young children's thinking and understanding. New York: Routledge.
Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
Kirk, S. (2007). Methodological and ethical issues in conducting qualitative research with children and young people. International Journal of Nursing Studies. Elsevier,44(7), 1250-1260.
Óskarsdóttir, G., Stougaard, B., Fleischer, A., Jeronen, E., Lützen, F. & Krakenes, R. (2011). Children's ideas about the human body. NorDiNa Nordic Studies in Science Education, 7(2), 179-188.
Reiss, M.J. & Tunnicliffe, S.D. (1999). Children's knowledge of the human skeleton. Primary Science Review, 60, 7-10.
Robson, S., & Flannery Quinn, S. (2015). The Routledge international handbook of young children's thinking and understanding. New York: Routledge.
Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou rigorózní práci. Oponentka práce dr. Navrátilová se vyjádřila k originalitě tématu. Ocenila náročnost realizace výzkumu s dětmi předškolního věku. Ve shodě s dr. Jůvovou poukázala na mezery v teoretické části práce. Oponentka dr. Jůvová se vyjádřila k problematickému vymezení dětských prekonceptů v teoretické části práce. Ocenila způsob sběru dat v empirické části práce. Oponentka dr. Navrátilová položila otázku týkající se vymezení dětských prekonceptů, ke kterému se autorka přiklání. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Druhá otázka dr. Navrátilové se orientovala na průběžnou analýzu dat a vzniklé schéma prekonceptů dětí o kostře člověka. Studentka odpověděla s nedostatky. Předsedkyně komise doc. Wiegerová popsala cestu studentky k tomuto tématu a zmínila návaznost na diplomovou práci studentky. Třetí otázka dr. Navrátilové se vázala na objasnění jedné z dílčích částí teoretické práce, kde byl představen projekt práce učitele s dětskými prekoncepty. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Předsedkyně komise doc. Wiegerová položila otázku, která se orientovala na teorii aktérství. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Oponentka práce dr. Jůvová položila otázku, která se vázala na modely práce s dětskými prekoncepty. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Druhá otázka dr. Jůvové se týkala cílené práce učitelů s dětskými prekoncepty. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Předsedkyně komise doc. Wiegerová se obecně vyjádřila k nedostatkům ve zpracování rigorózní práce. Členka komise doc. Majerčíková navrhla jiný úhel pohledu v kontextu s teoretickým konceptem, který studentka představila.
Komise hlasovala o výsledku obhajoby v poměru 4:2.