Diplomová práce se zabývá souvislostmi mezi hudebností a jazykovou gramotností v cizím jazyce. Práce má teoreticko-empirický charakter, její první část se věnuje teoretickým východiskům hudebnosti a jazykové gramotnosti, též jsou představeny jejich styčné body. Empirická část představuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jaké souvislosti lze nacházet mezi úrovní hudebnosti a jazykové gramotnosti žáků 5. ročníků základní školy. Výzkumný soubor tvořilo 54 žáků 5. ročníků a výzkumným nástrojem byla kolektivní prověrka hudebnosti a test z anglického jazyka. Data byla zpracována prostřednictvím korelační analýzy. Výsledná zjištění prokazují středně silnou souvislost jak mezi celkovou úrovní hudebnosti a poslechovými schopnostmi v cizím jazyce, tak i některými dílčími hudebními schopnostmi a poslechovými schopnostmi v cizím jazyce. V závěru práce jsou uvedena doporučení pro praxi, včetně možnosti využití naší autorské prověrky hudebnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the relationship between musicality and language literacy in a foreign language. It has a theoretical-empirical character. The first part focuses on the theoretical basis of musicality and language literacy, while also introducing mutual specific features. The empirical part presents research, in which the aim was to discover what observable connections there are between the level of musicality and language literacy of the 5th grade primary school pupils. The research group consisted of fifty-four 5th graders. The research tools were a collective examination of music, and an English language test. Obtained data were subsequently processed by correlation analysis. The resulting findings confirmed a moderately strong connection between an overall level of musicality and listening skills in a foreign language, as well as a link between certain partial musical skills and listening skills in a foreign language. The final thesis section offers recommendations for practice, including the possibility of using our authorial examination of musicality.
Klíčová slova
hudebnost, diagnostika hudebnosti, hudební schopnosti, jazyková gramotnost, jazyková gramotnost v cizím jazyce, hudba a jazyk, korelační analýza
Klíčová slova v angličtině
musicality, diagnostics of musicality, musical abilities, language literacy, language literacy in foreign language, music and language, correlation analysis
Rozsah průvodní práce
92 s. (143 235 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá souvislostmi mezi hudebností a jazykovou gramotností v cizím jazyce. Práce má teoreticko-empirický charakter, její první část se věnuje teoretickým východiskům hudebnosti a jazykové gramotnosti, též jsou představeny jejich styčné body. Empirická část představuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jaké souvislosti lze nacházet mezi úrovní hudebnosti a jazykové gramotnosti žáků 5. ročníků základní školy. Výzkumný soubor tvořilo 54 žáků 5. ročníků a výzkumným nástrojem byla kolektivní prověrka hudebnosti a test z anglického jazyka. Data byla zpracována prostřednictvím korelační analýzy. Výsledná zjištění prokazují středně silnou souvislost jak mezi celkovou úrovní hudebnosti a poslechovými schopnostmi v cizím jazyce, tak i některými dílčími hudebními schopnostmi a poslechovými schopnostmi v cizím jazyce. V závěru práce jsou uvedena doporučení pro praxi, včetně možnosti využití naší autorské prověrky hudebnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the relationship between musicality and language literacy in a foreign language. It has a theoretical-empirical character. The first part focuses on the theoretical basis of musicality and language literacy, while also introducing mutual specific features. The empirical part presents research, in which the aim was to discover what observable connections there are between the level of musicality and language literacy of the 5th grade primary school pupils. The research group consisted of fifty-four 5th graders. The research tools were a collective examination of music, and an English language test. Obtained data were subsequently processed by correlation analysis. The resulting findings confirmed a moderately strong connection between an overall level of musicality and listening skills in a foreign language, as well as a link between certain partial musical skills and listening skills in a foreign language. The final thesis section offers recommendations for practice, including the possibility of using our authorial examination of musicality.
Klíčová slova
hudebnost, diagnostika hudebnosti, hudební schopnosti, jazyková gramotnost, jazyková gramotnost v cizím jazyce, hudba a jazyk, korelační analýza
Klíčová slova v angličtině
musicality, diagnostics of musicality, musical abilities, language literacy, language literacy in foreign language, music and language, correlation analysis
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na problematiku hudební výchovy v primárním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek z oblasti diagnostikování hudebnosti s důrazem na jazykovou gramotnost žáků 1. stupně základní školy.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím metody kolektivní prověrky hudebnosti a testu jazykové gramotnosti.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a zpracování doporučení pro praxi učitelů 1. stupně základní školy.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na problematiku hudební výchovy v primárním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek z oblasti diagnostikování hudebnosti s důrazem na jazykovou gramotnost žáků 1. stupně základní školy.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím metody kolektivní prověrky hudebnosti a testu jazykové gramotnosti.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a zpracování doporučení pro praxi učitelů 1. stupně základní školy.
Seznam doporučené literatury
Havel, J., & Najvarová, V. (2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Masarykova univerzita.
Lipnická, M., Babiaková, S., Lomenčík, J., Cabanová, M., Ďuricová, L., & Kováčová - Švecová, Z. (2019). Rozvoj jazykovej a literárnej gramotnosti v předškolskej a elementárnej pedagogike. Bánská Bystrica: Belianum.
Máčajová, M. (2011). Jazyková gramotnosť teórie a metódy jej rozvoja. Nitra: Pedagogická fakulta.
Patel, A. D. (2008). Music, language, and the brain. Oxford: Oxford University
Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
Vachudová, E. (2012).Jak na to?: diagnostika hudebních schopností v současné škole.Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Seznam doporučené literatury
Havel, J., & Najvarová, V. (2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Masarykova univerzita.
Lipnická, M., Babiaková, S., Lomenčík, J., Cabanová, M., Ďuricová, L., & Kováčová - Švecová, Z. (2019). Rozvoj jazykovej a literárnej gramotnosti v předškolskej a elementárnej pedagogike. Bánská Bystrica: Belianum.
Máčajová, M. (2011). Jazyková gramotnosť teórie a metódy jej rozvoja. Nitra: Pedagogická fakulta.
Patel, A. D. (2008). Music, language, and the brain. Oxford: Oxford University
Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
Vachudová, E. (2012).Jak na to?: diagnostika hudebních schopností v současné škole.Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou diplomovou práci formou prezentace. Vedoucí práce se vyjádřila k zpracování tématu velmi pozitivně. Zdůraznila, že navzdory náročnosti tématu byla diplomová práce kvalitně propracována. Nadmíru zdařilá je empirická část. Velmi kladně se k práci vyjádřil také oponent. Společně s ostatními členy komise hovořil o vysoké úrovni diplomové práce. Dále se studentka věnovala otázkám k obhajobě, na které náležitě odpověděla. Na doplňující otázky v rozpravě reagovala adekvátně.
Komise navrhla udělení "Cena komise" pro tuto diplomovou práci.