Diplomová práce dokumentuje vývoj umělecké instalace od teoretických základů a úvah o vnímání skla, světla a prostoru, přes rešerše kontemplativních prostor, až po koncept a realizaci instalace. Výsledkem je instalace v průmyslové architektuře Zlína, která pomocí soustavy geometrických tvarů odkazuje na prostory určené k pozorování a rozjímání.
Je to soustava několika částí, kde každá pracuje s odlišnými vjemy, tak aby vytvářela komplexní dojem z instalace, která je ukotvena v architektuře, ale není jí omezena. Instalace vytváří své ohnisko, kde je i akusticky definovaný prostor pro představení zvukových experimentů se sklem.
Anotace v angličtině
Diploma thesis documents the development of an art installation from the theoretical foundations, reflections on the perception of glass, light and space, through the research of contemplative spaces, to the concept and realisation of the installation. The result is an installation in the industrial architecture of Zlín, which uses the system of geometric shapes to create spaces intended for observation and contemplation.
It is a system of several parts, each of which works with different perceptions, so as to create a complex impression of the installation, which is anchored in the architecture, but is not limited by space. The installation creates focus point, where an acoustically defined space for the performation of sound experiments with glass is.
glass, light, space, perception, contemplative space, art installation, sound of glass, phenomena of glass, geometry, optics, architecture
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce dokumentuje vývoj umělecké instalace od teoretických základů a úvah o vnímání skla, světla a prostoru, přes rešerše kontemplativních prostor, až po koncept a realizaci instalace. Výsledkem je instalace v průmyslové architektuře Zlína, která pomocí soustavy geometrických tvarů odkazuje na prostory určené k pozorování a rozjímání.
Je to soustava několika částí, kde každá pracuje s odlišnými vjemy, tak aby vytvářela komplexní dojem z instalace, která je ukotvena v architektuře, ale není jí omezena. Instalace vytváří své ohnisko, kde je i akusticky definovaný prostor pro představení zvukových experimentů se sklem.
Anotace v angličtině
Diploma thesis documents the development of an art installation from the theoretical foundations, reflections on the perception of glass, light and space, through the research of contemplative spaces, to the concept and realisation of the installation. The result is an installation in the industrial architecture of Zlín, which uses the system of geometric shapes to create spaces intended for observation and contemplation.
It is a system of several parts, each of which works with different perceptions, so as to create a complex impression of the installation, which is anchored in the architecture, but is not limited by space. The installation creates focus point, where an acoustically defined space for the performation of sound experiments with glass is.
glass, light, space, perception, contemplative space, art installation, sound of glass, phenomena of glass, geometry, optics, architecture
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím diplomové práce 2. Zpracování návrhů, modely, kresebné studie 3. Vypracování písemné doprovodné zprávy zahrnující všechny etapy návrhu 4. Fotodokumentace 5. Obeznámení s použitou technologií 6. Realizace v materiálu
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím diplomové práce 2. Zpracování návrhů, modely, kresebné studie 3. Vypracování písemné doprovodné zprávy zahrnující všechny etapy návrhu 4. Fotodokumentace 5. Obeznámení s použitou technologií 6. Realizace v materiálu
Seznam doporučené literatury
Raban, J. Modernes Böhmisches Glas. Praha 1963. Šindelář, D. Současné umělecké sklo v Československu. Praha 1970. Adlerová, A. Současné sklo. Praha 1979. Adlerová, A. a kol. Czechoslovakian Glass 1350-1980. Corning 1981 (Kat. - The Corning Museum of Glass). Adlerová, A. České užité umění 1918-1938. Praha 1983. Drahotová, O. Langhamer, A. a kol. České sklo. Nový Bor 1985. Ricke, H. Neues Glass in Europa. New Glass in Europe. 50 Künstler-50 Konzepte. 50 Artists-50Concepts. Düsseldorf 1990 (Kat. - Kunstmuseum Düsseldorf). Langhamer, A. Legenda o českém skle. Zlín 1999. Petrová, S. České sklo. Praha 2001. Pelcl, J. a kol. Český design 1995-2000. Praha 2001. Kirsch, R. a kol. Historie sklářské výroby v českých zemích. II/1,2. Praha 2003. Ricke, H. a kol. Czech Glass 1945-1980. Design in an Age of Adversity. Düsseldorf 2005 (Kat. - Museum Kunst Palast).
Seznam doporučené literatury
Raban, J. Modernes Böhmisches Glas. Praha 1963. Šindelář, D. Současné umělecké sklo v Československu. Praha 1970. Adlerová, A. Současné sklo. Praha 1979. Adlerová, A. a kol. Czechoslovakian Glass 1350-1980. Corning 1981 (Kat. - The Corning Museum of Glass). Adlerová, A. České užité umění 1918-1938. Praha 1983. Drahotová, O. Langhamer, A. a kol. České sklo. Nový Bor 1985. Ricke, H. Neues Glass in Europa. New Glass in Europe. 50 Künstler-50 Konzepte. 50 Artists-50Concepts. Düsseldorf 1990 (Kat. - Kunstmuseum Düsseldorf). Langhamer, A. Legenda o českém skle. Zlín 1999. Petrová, S. České sklo. Praha 2001. Pelcl, J. a kol. Český design 1995-2000. Praha 2001. Kirsch, R. a kol. Historie sklářské výroby v českých zemích. II/1,2. Praha 2003. Ricke, H. a kol. Czech Glass 1945-1980. Design in an Age of Adversity. Düsseldorf 2005 (Kat. - Museum Kunst Palast).
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Mikuláš Starý představil svoji práci a předvedl hudební prefomance - část prác byla založena na akustice a jedním z objektů byl buben. Poté se rozpoutala diskuse, jestli to nebylo zbytečné. Jestli by práci neprospělo nemnožení a její důsledné rozdělení na zvuk a světlo. Student argumentoval prostorovými možnostmi a komise uznala argument. Jíné připomínky či výhrady neměla.