Disertační práce se v širším úhlu pohledu věnuje kultuře jako jedné z determinant edukace romských žáků. V teoretické části práce jsou ukotveny základní pojmy vztahující se k tématu, vymezeny klíčové koncepty související s kulturou
a hodnotami, je vysvětlena jejich role v edukaci. Následně se do centra zájmu dostává romské etnikum v širších souvislostech a situace romských žáků ve školách. Důraz je kladen na úskalí ve výchově a vzdělávání těchto žáků i na příčiny jejich neúspěšnosti v edukačním procesu. Teoretický rámec vrcholí tématem sociokulturních determinant edukace a možnostmi podpory romských žáků.
Cílem výzkumu bylo popsat specifika romské kultury ve vztahu k hodnotám, které romský žák preferuje. Pohled byl zaměřen především na hodnotu, jejíž preference je předpokladem úspěšné edukace - na hodnotu vzdělání. Smyslem výzkumu bylo porozumět a následně popsat, jak žáci i jejich rodiče hodnotu vzdělání vnímají a jak se aspekty jejich každodenního života odráží v přisouzení významu této hodnotě. Z povahy výzkumného problému, kdy v centru stojí kultura a jedinec/skupina, se jako vhodný design výzkumu jevil design etnografický. Ve snaze zachytit problematiku komplexněji byly kombinovány dvě perspektivy úhlu pohledu. Perspektiva samotných příslušníků dané kultury
a perspektiva expertní, pohled odborníků, kteří s romskou komunitou (dětmi, mládeží nebo dospělými) přichází v rámci svého profesního zájmu každodenně do styku. V závěrech výzkumu jsou popisovány nejen hodnoty romských žáků, ale také prvky, které hrají důležitou roli v tom, jak žáci vnímají hodnotu vzdělání. Jednoznačně dominující negativní roli, ve vztahu k této hodnotě i celkově
k výchově a vzdělávání dětí, má znevýhodňující prostředí, především pak život
v sociálním vyloučení.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with culture in a broader perspective as one of the determinants of the education of Roma pupils. The theoretical part of the thesis anchors the basic concepts related to the topic, defines the key concepts related to culture and values, and explains their role in education. Subsequently, the Roma ethnic group in a broader context and the situation of Roma pupils in schools come to the centre of interest. Emphasis is placed on the difficulties in the education of these pupils and on the causes of their failure in the educational process. The theoretical framework culminates in the topic of the socio-cultural determinants of education and the possibilities for supporting Roma pupils.
The aim of the research was to describe the specifics of Romani culture in relation to the values that a Romani pupil prefers. The view was focused primarily on value, whose preference is a prerequisite for successful education - the value of education. The purpose of the research was to understand and then describe how students and their parents perceive the value of education, and how aspects of their daily lives are reflected in the attribution of importance to this value. Due to the nature of the research problem, where culture and the individual / group are at the centre, ethnographic design seemed to be a suitable research approach. In an effort to capture the issue in a more comprehensive way, two perspectives were combined. The perspective of the members of the given culture and the perspective of experts, the view of experts who come into contact with the Roma community (children, youth, or adults) on a daily basis within the framework of their professional interest. The conclusions of the research describe not only the values of Roma pupils, but also the elements that play an important role in how students perceive the value of education. The clearly dominant negative role in relation to this value and in general to the upbringing and education of children has created a disadvantaged environment, especially life in social exclusion.
Klíčová slova
edukace, hodnota, kultura, prostředí, Romové, znevýhodnění, žák
Disertační práce se v širším úhlu pohledu věnuje kultuře jako jedné z determinant edukace romských žáků. V teoretické části práce jsou ukotveny základní pojmy vztahující se k tématu, vymezeny klíčové koncepty související s kulturou
a hodnotami, je vysvětlena jejich role v edukaci. Následně se do centra zájmu dostává romské etnikum v širších souvislostech a situace romských žáků ve školách. Důraz je kladen na úskalí ve výchově a vzdělávání těchto žáků i na příčiny jejich neúspěšnosti v edukačním procesu. Teoretický rámec vrcholí tématem sociokulturních determinant edukace a možnostmi podpory romských žáků.
Cílem výzkumu bylo popsat specifika romské kultury ve vztahu k hodnotám, které romský žák preferuje. Pohled byl zaměřen především na hodnotu, jejíž preference je předpokladem úspěšné edukace - na hodnotu vzdělání. Smyslem výzkumu bylo porozumět a následně popsat, jak žáci i jejich rodiče hodnotu vzdělání vnímají a jak se aspekty jejich každodenního života odráží v přisouzení významu této hodnotě. Z povahy výzkumného problému, kdy v centru stojí kultura a jedinec/skupina, se jako vhodný design výzkumu jevil design etnografický. Ve snaze zachytit problematiku komplexněji byly kombinovány dvě perspektivy úhlu pohledu. Perspektiva samotných příslušníků dané kultury
a perspektiva expertní, pohled odborníků, kteří s romskou komunitou (dětmi, mládeží nebo dospělými) přichází v rámci svého profesního zájmu každodenně do styku. V závěrech výzkumu jsou popisovány nejen hodnoty romských žáků, ale také prvky, které hrají důležitou roli v tom, jak žáci vnímají hodnotu vzdělání. Jednoznačně dominující negativní roli, ve vztahu k této hodnotě i celkově
k výchově a vzdělávání dětí, má znevýhodňující prostředí, především pak život
v sociálním vyloučení.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with culture in a broader perspective as one of the determinants of the education of Roma pupils. The theoretical part of the thesis anchors the basic concepts related to the topic, defines the key concepts related to culture and values, and explains their role in education. Subsequently, the Roma ethnic group in a broader context and the situation of Roma pupils in schools come to the centre of interest. Emphasis is placed on the difficulties in the education of these pupils and on the causes of their failure in the educational process. The theoretical framework culminates in the topic of the socio-cultural determinants of education and the possibilities for supporting Roma pupils.
The aim of the research was to describe the specifics of Romani culture in relation to the values that a Romani pupil prefers. The view was focused primarily on value, whose preference is a prerequisite for successful education - the value of education. The purpose of the research was to understand and then describe how students and their parents perceive the value of education, and how aspects of their daily lives are reflected in the attribution of importance to this value. Due to the nature of the research problem, where culture and the individual / group are at the centre, ethnographic design seemed to be a suitable research approach. In an effort to capture the issue in a more comprehensive way, two perspectives were combined. The perspective of the members of the given culture and the perspective of experts, the view of experts who come into contact with the Roma community (children, youth, or adults) on a daily basis within the framework of their professional interest. The conclusions of the research describe not only the values of Roma pupils, but also the elements that play an important role in how students perceive the value of education. The clearly dominant negative role in relation to this value and in general to the upbringing and education of children has created a disadvantaged environment, especially life in social exclusion.
Klíčová slova
edukace, hodnota, kultura, prostředí, Romové, znevýhodnění, žák
Studentka adekvátně prezentovala svou disertační práci.
Doc. Wiegerová v zastoupení uvedla stanovisko školitele doc. Balvína s pochvalným hodnocením studentky. Školitel práci doporučuje k obhajobě vzhledem k prokázaným schopnostem studentky samostatně vědecky pracovat.
Oponent prof. Jirásek celkově zhodnotil zajímavé téma práce, ocenil poctivý a precizně zpracovaný výzkum. Práce splnila stanovené cíle. Diskutabilní momenty práce oponent promítl do otázek k obhajobě práce. Vymezil témata k rozpravě, zejména v oblasti kulturního relativismu, redukcionismu a tělesných elementů specifických pro danou etnickou skupinu. V rámci obhajoby studentka objasnila biologicky zakotvené aspekty romské etnicity a vyjádřila se ke svému rozhodnutí nevěnovat se této oblasti. Okruh etických dilemat studentka polemizovala vzhledem k vhodnosti zvolených pojmů, diskutovala jednotlivé přístupy s oporou o teoretická východiska jednotlivých dilemat. Studentka zodpověděla otázku vymezení termínu vzdělání jako hodnoty majoritní společnosti, svou obhajobu doložila výzkumnými zjištěními doplněnými o vlastní názor. V rámci otázky oponenta podrobně popsala postup analýzy dat včetně doložených transkriptů, tabulek a výsledných schémat.
Oponent práce doc. Kaleja hodnotil práci pozitivně, ocenil vysokou formální úroveň, písemný projev, jazykové sdělení i vědeckost celé práce. Upozornil na místa v práci, která se odklání od pedagogiky k jiným vědním oborům, vyjádřil se k potenciálu širší interpretace ve vztahu k pedagogice. Přesto byly cíle práce v oboru pedagogika naplněny. Oponent práce sledoval posun utříděnosti poznatků k axiologickým komponentům v oblasti romské menšiny u nás a zejména vyzdvihl pedagogický význam tématu.