Tato bakalářská práce je zaměřena na kvalitu života rodičů dětí s autismem. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. První kapitola popisuje poruchy autistického spektra, jejich historický vývoj, charakteristiku jednotlivých poruch a triádu problémových oblastí. Kapitola druhá je věnována rodině a dítěti s autismem. V této kapitole se zabývám reakcí rodičů na sdělení diagnózy, souro-zeneckou problematikou a vůbec soužitím s autistickým jedincem. Poslední, tedy třetí kapitola je o kvalitě života. Zde přiblížím, co se rozumí kvalitou života, kde všude se s kvalitou života můžeme setkat a jak se vlastně dá změřit. V závěru této kapitoly věnuji pozornost kvalitě života rodičů dětí s postižením.
Praktickou částí je kvalitativní výzkum, realizovaný formou rozhovorů s rodiči dětí s autismem. Do výzkumu se zapojilo celkem deset rodin, ve kterých se vyskytují děti s poruchou autistického spektra.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor work is to describe the quality of life for parents of autis-tic children. The work is split into a theoretical and a practical part. Theoretical part con-sists of three chapters. The first one deals with spectrum of autistic disorders, historical development, characteristics of individual disorders and a triad of problematic areas. Chapter two is dedicated to families with autistic children. There, in chapter two, I deal with parents reaction to a proposed diagnosis, siblings relationship and as a matter of fact cohabitation with an autistic person. The final chapter is about quality of life. There, in the chapter three, I am trying to describe what quality of life means, where we can find this and how it is possible to measure it. The end of this chapter pays attention to the qua-lity of life for parents of handicapped children.
The practical part is formed by a qualitative research, realised via interviews with parents of autistic children. A total of ten families with children with autism spectrum participated in research
Klíčová slova
autismus, poruchy autistického spektra, rodina, kvalita života
Klíčová slova v angličtině
autism, autistic spectrum disorders, family, quality of life
Rozsah průvodní práce
84 s. (118 870 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na kvalitu života rodičů dětí s autismem. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. První kapitola popisuje poruchy autistického spektra, jejich historický vývoj, charakteristiku jednotlivých poruch a triádu problémových oblastí. Kapitola druhá je věnována rodině a dítěti s autismem. V této kapitole se zabývám reakcí rodičů na sdělení diagnózy, souro-zeneckou problematikou a vůbec soužitím s autistickým jedincem. Poslední, tedy třetí kapitola je o kvalitě života. Zde přiblížím, co se rozumí kvalitou života, kde všude se s kvalitou života můžeme setkat a jak se vlastně dá změřit. V závěru této kapitoly věnuji pozornost kvalitě života rodičů dětí s postižením.
Praktickou částí je kvalitativní výzkum, realizovaný formou rozhovorů s rodiči dětí s autismem. Do výzkumu se zapojilo celkem deset rodin, ve kterých se vyskytují děti s poruchou autistického spektra.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor work is to describe the quality of life for parents of autis-tic children. The work is split into a theoretical and a practical part. Theoretical part con-sists of three chapters. The first one deals with spectrum of autistic disorders, historical development, characteristics of individual disorders and a triad of problematic areas. Chapter two is dedicated to families with autistic children. There, in chapter two, I deal with parents reaction to a proposed diagnosis, siblings relationship and as a matter of fact cohabitation with an autistic person. The final chapter is about quality of life. There, in the chapter three, I am trying to describe what quality of life means, where we can find this and how it is possible to measure it. The end of this chapter pays attention to the qua-lity of life for parents of handicapped children.
The practical part is formed by a qualitative research, realised via interviews with parents of autistic children. A total of ten families with children with autism spectrum participated in research
Klíčová slova
autismus, poruchy autistického spektra, rodina, kvalita života
Klíčová slova v angličtině
autism, autistic spectrum disorders, family, quality of life
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše.
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti poruchy autistického spektra.
Příprava metodiky na výzkumnou část.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Analýza získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše.
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti poruchy autistického spektra.
Příprava metodiky na výzkumnou část.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Analýza získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DE CLERCQ, H. Mum, is That a Human Being or an Animal?: A Book of Autism. Saga Publications Ltd., 2003. 102 s. ISBN 1904315062.
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. 223 s. ISBN 978-80-247-3625-9.
NOVÁKOVÁ, J. Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 286 s. ISBN 978-80-210-6661-8.
SLÁDEČKOVÁ, S. a I. SOBOTKOVÁ. Dětský autismus v kontextu rodinné resilience. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 224 s. ISBN 978-80-244-4219-8.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. 453 s. ISBN 80-736-7091-7.
Seznam doporučené literatury
DE CLERCQ, H. Mum, is That a Human Being or an Animal?: A Book of Autism. Saga Publications Ltd., 2003. 102 s. ISBN 1904315062.
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. 223 s. ISBN 978-80-247-3625-9.
NOVÁKOVÁ, J. Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 286 s. ISBN 978-80-210-6661-8.
SLÁDEČKOVÁ, S. a I. SOBOTKOVÁ. Dětský autismus v kontextu rodinné resilience. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 224 s. ISBN 978-80-244-4219-8.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. 453 s. ISBN 80-736-7091-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala své téma kultivovaně. Téma je aktuální, teoretická a praktická byla přehledná s drobnými nedostatky. Diskuse byla hodnocena pozitivně. Paní předsedkyně namítá, že odborná práce by měla mít autorský plurál.
Které výzkumné zjištění Vás nejvíce překvapilo? Nejvíce mě překvapilo, kolik lidí nezná autismus.