Bakalářská práce se zabývá tématem Supervize u studentů oboru Zdravotně sociální pracovník. Cílem je zjistit názory studentů na význam a přínos supervize v rámci oboru Zdravotně sociální pracovník. Teoretická část práce popisuje supervizi, její cíle, funkce, typy, procesy a přínosy supervize v sociální práci. Následně se zaměřuje na popis specifik pracovní pozice zdravotně sociálního pracovníka, vzdělávací supervizi, na vzdělávací supervizi při studiu vysokoškolského oboru zdravotně sociální pracovník a sebereflexi studentů. V praktické části je popsána metodologie výzkumu. Praktická část práce je realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumu za využití techniky polostrukturovaného rozhovoru. Získaná data byla kódována a shrnuta prostřednictvím přehledných tabulek.
Bylo zjištěno, že názory studentů na význam a přínos supervize jsou velmi pozitivní. Supervize studentům poskytuje psychickou pomoc a podporu, pomáhá jim řešit problémy a nejasnosti, uvědomovat si chyby, a tedy zlepšovat svoji výkonnost.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with a topic of Supervision of the Students of the Health and Social Care Programme. The aim is to find out students' opinions on the importance and benefits of supervision within the subject of the Health and Social Care Programme. The theoretical part of the thesis describes supervision, its goals, functions, types, processes and benefits of the supervision at social work. Subsequently, it focuses on description of the job position of a health and social worker, educational supervision, educational supervision during the study of the university subject of Health and Social Care Programme and students' self-reflection. Research methodology is described in the practical part. The practical part is implemented by means of a qualitative research using a technique of semi-structured interview. The data obtained were encoded and summarized through clear tables.
It was found out, that students' opinions on the importance and benefits of the supervision are very positive. The supervision provides students with psychological help and support, it helps them solve the problems and ambiguities, realize their mistakes, and thus improve their performance.
Klíčová slova
sebereflexe, sociální práce, supervize, vzdělávací supervize, zdravotně sociální pracovník
Klíčová slova v angličtině
self-reflection, social work, supervision, educational supervision, health and social worker
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem Supervize u studentů oboru Zdravotně sociální pracovník. Cílem je zjistit názory studentů na význam a přínos supervize v rámci oboru Zdravotně sociální pracovník. Teoretická část práce popisuje supervizi, její cíle, funkce, typy, procesy a přínosy supervize v sociální práci. Následně se zaměřuje na popis specifik pracovní pozice zdravotně sociálního pracovníka, vzdělávací supervizi, na vzdělávací supervizi při studiu vysokoškolského oboru zdravotně sociální pracovník a sebereflexi studentů. V praktické části je popsána metodologie výzkumu. Praktická část práce je realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumu za využití techniky polostrukturovaného rozhovoru. Získaná data byla kódována a shrnuta prostřednictvím přehledných tabulek.
Bylo zjištěno, že názory studentů na význam a přínos supervize jsou velmi pozitivní. Supervize studentům poskytuje psychickou pomoc a podporu, pomáhá jim řešit problémy a nejasnosti, uvědomovat si chyby, a tedy zlepšovat svoji výkonnost.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with a topic of Supervision of the Students of the Health and Social Care Programme. The aim is to find out students' opinions on the importance and benefits of supervision within the subject of the Health and Social Care Programme. The theoretical part of the thesis describes supervision, its goals, functions, types, processes and benefits of the supervision at social work. Subsequently, it focuses on description of the job position of a health and social worker, educational supervision, educational supervision during the study of the university subject of Health and Social Care Programme and students' self-reflection. Research methodology is described in the practical part. The practical part is implemented by means of a qualitative research using a technique of semi-structured interview. The data obtained were encoded and summarized through clear tables.
It was found out, that students' opinions on the importance and benefits of the supervision are very positive. The supervision provides students with psychological help and support, it helps them solve the problems and ambiguities, realize their mistakes, and thus improve their performance.
Klíčová slova
sebereflexe, sociální práce, supervize, vzdělávací supervize, zdravotně sociální pracovník
Klíčová slova v angličtině
self-reflection, social work, supervision, educational supervision, health and social worker
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti supervize.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr participantů.
Realizace výzkumu technikou rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti supervize.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr participantů.
Realizace výzkumu technikou rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
AASHEIM, L. Practical clinical supervision for counselors: an experiential guide. New York, NY: Springer Pub, 2012. 344 s. ISBN 978-0-8261-0786-2.
HOLASOVÁ, V. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada, 2014. 160 s. ISBN 978-80-247-4315-8.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013. 400 s. ISBN 978-80-262-0213-4.
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada Publishing, 2015. 144 s. ISBN 978-80-247-5711-7.
VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. 104 s. ISBN 978-80-247-4082-9.
Seznam doporučené literatury
AASHEIM, L. Practical clinical supervision for counselors: an experiential guide. New York, NY: Springer Pub, 2012. 344 s. ISBN 978-0-8261-0786-2.
HOLASOVÁ, V. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada, 2014. 160 s. ISBN 978-80-247-4315-8.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013. 400 s. ISBN 978-80-262-0213-4.
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada Publishing, 2015. 144 s. ISBN 978-80-247-5711-7.
VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. 104 s. ISBN 978-80-247-4082-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala práci kultivovaně a zaníceně. Zodpovídala otázky hodnotitelů a komise velmi edukovaně, problematiku měla nastudovanou.
Proč jste při realizaci nenahrávala na medium? Z důvodu udržení jednotného postupu. Studentka prezentovala ukázku napsaného textu i s jeho kódováním.