Bakalářská práce se zabývá rolí sestry při povinném očkování dětí z pohledu studentů oboru Všeobecná sestra. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se věnuje problematice očkování a popisuje očkování v české legislativě. Dále se zaměřuje na etická dilemata očkování a na roli sestry v rámci očkování dětí. Praktická část se zabývá analýzou dat, která byla získána kvantitativní výzkumnou metodou, prostřednictvím dotazníkového šetření. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké je role sestry při povinném očkování dětí z pohledu studentů oboru Všeobecná sestra.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with nurse's role in compulsory vaccination of children from general nursing students' perspective. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part focuses on the issue of vaccination and describes vaccination in Czech legislation. It also focuses on ethical dilemmas of vaccination and nurse's role in vaccination of children. The practical part deals with the analysis of data we acquired with the quantitative research method, through a questionnaire survey. The main goal of the work is to find out what is nurse's role in compulsory vaccination of children from general nursing students' perspective.
Klíčová slova
Očkování, Etická dilemata, Legislativa, Edukace, Dítě
Bakalářská práce se zabývá rolí sestry při povinném očkování dětí z pohledu studentů oboru Všeobecná sestra. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se věnuje problematice očkování a popisuje očkování v české legislativě. Dále se zaměřuje na etická dilemata očkování a na roli sestry v rámci očkování dětí. Praktická část se zabývá analýzou dat, která byla získána kvantitativní výzkumnou metodou, prostřednictvím dotazníkového šetření. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké je role sestry při povinném očkování dětí z pohledu studentů oboru Všeobecná sestra.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with nurse's role in compulsory vaccination of children from general nursing students' perspective. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part focuses on the issue of vaccination and describes vaccination in Czech legislation. It also focuses on ethical dilemmas of vaccination and nurse's role in vaccination of children. The practical part deals with the analysis of data we acquired with the quantitative research method, through a questionnaire survey. The main goal of the work is to find out what is nurse's role in compulsory vaccination of children from general nursing students' perspective.
Klíčová slova
Očkování, Etická dilemata, Legislativa, Edukace, Dítě
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti povinného očkování dětí.
Příprava metodiky kvantitativního zpracování.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti povinného očkování dětí.
Příprava metodiky kvantitativního zpracování.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BERAN, J. a J. HAVLÍK. Lexikon očkování. Praha: Maxdorf, 2008. 352 s. ISBN: 978-80-7345-164-6.
BOZZOLA, E., G. SPINA, R. RUSSO, et al. Mandatory vaccinations in European countries, undocumented information, false news and the impact on vaccination uptake: the position of the Italian pediatric society. Italian Journal of Pediatrics, 2018, vol. 44, no. 1. DOI: 10.1186/s13052-018-0504-y.
CARBNOCHOVÁ, H., J. LEBL, H. ROHÁČOVÁ, et al. Očkování u dětí: spolupráce specialistů a primární péče: motolské pediatrické semináře 5. Praha: Galén, 2020. 83 s. ISBN 978-80-7492-463-7.
SEARS, R. Kniha o očkování: jak se správně rozhodnout ve prospěch svého dítěte. Praha: Argo, 2014. 306 s. ISBN 978-80-257-0935-1.
STRUNECKÁ, A. Varovné signály očkování. Podlesí: ALMI, 2012. 287 s. ISBN: 978-80-87494-04-2.
Seznam doporučené literatury
BERAN, J. a J. HAVLÍK. Lexikon očkování. Praha: Maxdorf, 2008. 352 s. ISBN: 978-80-7345-164-6.
BOZZOLA, E., G. SPINA, R. RUSSO, et al. Mandatory vaccinations in European countries, undocumented information, false news and the impact on vaccination uptake: the position of the Italian pediatric society. Italian Journal of Pediatrics, 2018, vol. 44, no. 1. DOI: 10.1186/s13052-018-0504-y.
CARBNOCHOVÁ, H., J. LEBL, H. ROHÁČOVÁ, et al. Očkování u dětí: spolupráce specialistů a primární péče: motolské pediatrické semináře 5. Praha: Galén, 2020. 83 s. ISBN 978-80-7492-463-7.
SEARS, R. Kniha o očkování: jak se správně rozhodnout ve prospěch svého dítěte. Praha: Argo, 2014. 306 s. ISBN 978-80-257-0935-1.
STRUNECKÁ, A. Varovné signály očkování. Podlesí: ALMI, 2012. 287 s. ISBN: 978-80-87494-04-2.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka práci prezentovala edukovaně a kvalifikovaně. Zakotvila problematiku v kvalitní teoretické části. Praktická část byly kvantitativním výzkumem, kde studentka zjišťovala názory, postoje a znalosti studentů na uvedenou problematiku. Otázky vedoucího, oponenta a komise zodpovídala jasně, věcně a strukturovaně.
1. Uveďte důvody, proč rodiče mohou odmítat očkování a jak v tomto může intervenovat sestra? Ovlivněni různými skupinami, vírou, ale i jistou donucovací silou ze strany státu.
2. Uveďte příklad využití závěrů Vaší práce v praxi pro vzdělávací instituce?
3. Jaký je názor autorky práce na antivakcinační aktivity, které se vedou ve spojitosti s povinným očkováním dětí v ČR?