Diplomová práce je zaměřena na problematiku přesvědčení absolventů oboru učitelství pro mateřské školy o jejich profesní připravenosti. Teoretická část zahrnuje celkem pět kapitol, které jsou stěžejní pro tuto práci. Teoretickým cílem práce je představit teoretické koncepty týkající se přesvědčení učitele a jeho profesní připravenosti. Na teoretický základ navazuje empirická část. Výzkumné šetření má kvalitativní design. Cílem praktické části je popsat, jaké je přesvědčení absolventů o jejich profesní připravenosti. K zjištění tohoto cíle byla použita obsahová analýza volného psaní a polostrukturované rozhovory. Závěr praktické části je věnován interpretaci výsledků výzkumu a odpovědím na výzkumné otázky. Na základě výsledků výzkumu práce obsahuje také doporučení pro další pedagogický výzkum a praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on problematics of preschool teacher education graduates' beliefs about their professional readiness. The theoretical part includes five chapters that are important for this thesis. The theoretical aim of thesis is to introduce theoretical concepts related to the teacher´s beliefs and their professional readiness. The theoretical basis is followed by an empirical part. Research has a qualitative design. The aim of the practical part is to describe the beliefs of graduates about their professional readiness. To accomplish the aim several free-form, content analysis was conducted, additionally, semi-structured interviews were used to underpin the aims further. The conclusion of the practical part is devoted to the interpretation of research results and answers to research questions. Based on the research results, the work also proposes recommendations for further pedagogical research and practice.
Klíčová slova
absolvent oboru učitelství pro mateřské školy, profesní příprava, profesní přesvědčení, adaptační proces v MŠ, šok z reality
Klíčová slova v angličtině
preschool teacher education graduate, professional preparation, professional belief, adaptation process in kindergarten, reality shock
Rozsah průvodní práce
90 s. (145 049 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku přesvědčení absolventů oboru učitelství pro mateřské školy o jejich profesní připravenosti. Teoretická část zahrnuje celkem pět kapitol, které jsou stěžejní pro tuto práci. Teoretickým cílem práce je představit teoretické koncepty týkající se přesvědčení učitele a jeho profesní připravenosti. Na teoretický základ navazuje empirická část. Výzkumné šetření má kvalitativní design. Cílem praktické části je popsat, jaké je přesvědčení absolventů o jejich profesní připravenosti. K zjištění tohoto cíle byla použita obsahová analýza volného psaní a polostrukturované rozhovory. Závěr praktické části je věnován interpretaci výsledků výzkumu a odpovědím na výzkumné otázky. Na základě výsledků výzkumu práce obsahuje také doporučení pro další pedagogický výzkum a praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on problematics of preschool teacher education graduates' beliefs about their professional readiness. The theoretical part includes five chapters that are important for this thesis. The theoretical aim of thesis is to introduce theoretical concepts related to the teacher´s beliefs and their professional readiness. The theoretical basis is followed by an empirical part. Research has a qualitative design. The aim of the practical part is to describe the beliefs of graduates about their professional readiness. To accomplish the aim several free-form, content analysis was conducted, additionally, semi-structured interviews were used to underpin the aims further. The conclusion of the practical part is devoted to the interpretation of research results and answers to research questions. Based on the research results, the work also proposes recommendations for further pedagogical research and practice.
Klíčová slova
absolvent oboru učitelství pro mateřské školy, profesní příprava, profesní přesvědčení, adaptační proces v MŠ, šok z reality
Klíčová slova v angličtině
preschool teacher education graduate, professional preparation, professional belief, adaptation process in kindergarten, reality shock
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se přesvědčení absolventů oboru učitelství pro mateřské školy o jejich profesní připravenosti.
Vymezení klíčových pojmů k problematice: profesní přesvědčení, absolvent oboru učitelství pro mateřské školy, profesní příprava, adaptační proces a šok z reality.
Příprava metodologie, stanovení cílů a otázek výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů a obsahové analýzy.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Shrnutí závěrů a doporučení pro další pedagogický výzkum a praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se přesvědčení absolventů oboru učitelství pro mateřské školy o jejich profesní připravenosti.
Vymezení klíčových pojmů k problematice: profesní přesvědčení, absolvent oboru učitelství pro mateřské školy, profesní příprava, adaptační proces a šok z reality.
Příprava metodologie, stanovení cílů a otázek výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů a obsahové analýzy.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Shrnutí závěrů a doporučení pro další pedagogický výzkum a praxi.
Seznam doporučené literatury
Beaty, J. J. (2017). Skills for preschool teachers. Boston: Pearson.
Burkovičová, R. (2013). Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
Straková, S., Spilková, V., Friedlaenderová, H., Hanzák, T. & Simonová, J. (2014). Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika, 64(1), 34-65.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Beaty, J. J. (2017). Skills for preschool teachers. Boston: Pearson.
Burkovičová, R. (2013). Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
Straková, S., Spilková, V., Friedlaenderová, H., Hanzák, T. & Simonová, J. (2014). Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika, 64(1), 34-65.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji diplomovou práci. Studentka hovořila o výzkumných cílech, výzkumné metodě, zpracování dat, výsledcích výzkumného šetření a interpretaci výsledků. Studentka vysvětlila obsah a teorii s drobnými nedostatky. Studentka mluvila plynule a samostatně. V práci chybí hlubší analýza a syntéza. Oponent práce ocenil pohled studentky na závěry výzkumu. Studentka se vyjádřila k otázkám vedoucího a oponenta práce. Následně proběhla diskuse o přípravě absolventa pro potřeby praxe.