Diplomová práce je výzkumného charakteru se zaměřením na stres v učitelské profesi. Cílem diplomové práce bylo odhalit a popsat, jaké situace pro učitele přestavují zdroj stresu v souvislosti s rodiči. Empirická část je založena na kvalitativní analýze, jejíž data byla získána prostřednictvím interview a metody nedokončených vět. Výzkumný soubor tvořily učitelky mateřských škol ve Zlínském kraji a výzkumná zjištění odhalují situace, které se pro učitelky jeví jako zdroj stresu v interakci s rodiči. Z analyzovaných výsledků vyplynulo, že se jedná především o situace, vztahujících se ke sdělování nepříjemných informací rodiči, které u učitelek vyvolávají jisté obavy z reakcí rodičů, které částečně souvisí s pohledem a přístupem rodiče k mateřské škole a tudíž i znalostí či neznalostí náplně práce učitelek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is of a research nature with a focus on stress in the teaching profession. The aim of the diploma thesis was to reveal and describe what situations for teachers represent a source of stress in connection with parents. Data were obtained through interviews and the unfinished sentence method. The research sample consisted of kindergarten teachers in the Zlin region, and research findings reveal situations that appear to be a source of stress for teachers in interaction with parents. The analyzed results showed that these are mainly situations related to the communication of unpleasant information to parents, which raise some concerns for teachers about parents' reactions, which is partly related to the look and attitude of parents to kindergarten and thus the knowledge or ignorance of the job teachers.
Klíčová slova
Učitelský stres, stresová situace, interakce s rodiči
Klíčová slova v angličtině
Teacher stress, stressful situation, interaction with parents
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je výzkumného charakteru se zaměřením na stres v učitelské profesi. Cílem diplomové práce bylo odhalit a popsat, jaké situace pro učitele přestavují zdroj stresu v souvislosti s rodiči. Empirická část je založena na kvalitativní analýze, jejíž data byla získána prostřednictvím interview a metody nedokončených vět. Výzkumný soubor tvořily učitelky mateřských škol ve Zlínském kraji a výzkumná zjištění odhalují situace, které se pro učitelky jeví jako zdroj stresu v interakci s rodiči. Z analyzovaných výsledků vyplynulo, že se jedná především o situace, vztahujících se ke sdělování nepříjemných informací rodiči, které u učitelek vyvolávají jisté obavy z reakcí rodičů, které částečně souvisí s pohledem a přístupem rodiče k mateřské škole a tudíž i znalostí či neznalostí náplně práce učitelek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is of a research nature with a focus on stress in the teaching profession. The aim of the diploma thesis was to reveal and describe what situations for teachers represent a source of stress in connection with parents. Data were obtained through interviews and the unfinished sentence method. The research sample consisted of kindergarten teachers in the Zlin region, and research findings reveal situations that appear to be a source of stress for teachers in interaction with parents. The analyzed results showed that these are mainly situations related to the communication of unpleasant information to parents, which raise some concerns for teachers about parents' reactions, which is partly related to the look and attitude of parents to kindergarten and thus the knowledge or ignorance of the job teachers.
Klíčová slova
Učitelský stres, stresová situace, interakce s rodiči
Klíčová slova v angličtině
Teacher stress, stressful situation, interaction with parents
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice stresu v učitelské profesi.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o komunikaci a spolupráci učitele s rodiči.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview a metody nedokončených vět.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice stresu v učitelské profesi.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o komunikaci a spolupráci učitele s rodiči.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview a metody nedokončených vět.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Lažová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál.
Lindner, U. (2019). Pozor, rodiče ve školce!: typické konflikty s rodiči a jak s nimi zacházet. Praha: Portál.
Mertin, V., & Gillernová, I. (Eds.). (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Morgan, N. S. (2017). Engaging families in schools: practical strategies to improve parental involvement. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Viktorová, I. (2020). Jak učitelé vnímají komunikaci s rodiči: Spokojení vs. vyhořelí. Pedagogika, 70(1), 29-42.
Seznam doporučené literatury
Lažová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál.
Lindner, U. (2019). Pozor, rodiče ve školce!: typické konflikty s rodiči a jak s nimi zacházet. Praha: Portál.
Mertin, V., & Gillernová, I. (Eds.). (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Morgan, N. S. (2017). Engaging families in schools: practical strategies to improve parental involvement. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Viktorová, I. (2020). Jak učitelé vnímají komunikaci s rodiči: Spokojení vs. vyhořelí. Pedagogika, 70(1), 29-42.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce dr. Pacholík hodnotí teoretickou část kladně, ačkoli upozorňuje na užívání méně vhodné odborné literatury. V empirické části vedoucí postrádá komparaci s dalšími výzkumy, avšak hodnotí podrobné formulování cílů. Oponentka práce doc. Majerčíková vytýká využití populárně naučných zdrojů. Dále upozorňuje na nevystihující názvy kategorií. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta s drobnými nedostatky. Proběhla diskuze komise.