Diplomová práce se zabývá tématem šoku z reality u studentů učitelství prvního stupně základní školy. Cílem práce bylo zjistit, zda je možné sledovat a analyzovat šok z reality již u studentů-budoucích učitelů. I v období profesního startu vstupují budoucí učitelé do reálného prostředí školy, a proto v centru zájmu diplomové práce bylo sledování jejich počáteční profesionalizace. Práce má empirický charakter. V teoretické části se autorka věnuje sumarizaci poznatků o konceptu šoku z reality. Ve výzkumné části jsou prezentována zjištění výzkumu, který byl realizován mezi studenty - budoucími učiteli, prostřednictvím analýzy jejich reflektivních deníků. Zjištění byla doplněna rozhovorem ve focusové skupině. V závěru práce jsou interpretovány a porovnány výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the topic of reality shock in students in the field of teaching for the first stage of primary schools. The thesis aims to determine whether it is possible to monitor and analyze the shock of reality already in students - future teachers. Even during the professional start, future teachers enter the school's actual environment, and therefore the focus was to monitor their initial professionalization. The thesis has an empirical character. The author summarizes the knowledge about the concept of shock from reality in the theoretical part. The research part presents the research outcomes that were conducted among students - future teachers by analyzing their reflective diaries. An interview in a focus group supplemented the results. In the conclusion of the thesis, the research results are interpreted and compared.
Klíčová slova
Šok z reality, studenti učitelství, reflektivní deník, stres v učitelské profesi, pedagogická praxe, profesní start.
Klíčová slova v angličtině
Reality shock, pre-service teachers, reflective diary, the stress in the teaching profession, pedagogical practice, career start.
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem šoku z reality u studentů učitelství prvního stupně základní školy. Cílem práce bylo zjistit, zda je možné sledovat a analyzovat šok z reality již u studentů-budoucích učitelů. I v období profesního startu vstupují budoucí učitelé do reálného prostředí školy, a proto v centru zájmu diplomové práce bylo sledování jejich počáteční profesionalizace. Práce má empirický charakter. V teoretické části se autorka věnuje sumarizaci poznatků o konceptu šoku z reality. Ve výzkumné části jsou prezentována zjištění výzkumu, který byl realizován mezi studenty - budoucími učiteli, prostřednictvím analýzy jejich reflektivních deníků. Zjištění byla doplněna rozhovorem ve focusové skupině. V závěru práce jsou interpretovány a porovnány výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the topic of reality shock in students in the field of teaching for the first stage of primary schools. The thesis aims to determine whether it is possible to monitor and analyze the shock of reality already in students - future teachers. Even during the professional start, future teachers enter the school's actual environment, and therefore the focus was to monitor their initial professionalization. The thesis has an empirical character. The author summarizes the knowledge about the concept of shock from reality in the theoretical part. The research part presents the research outcomes that were conducted among students - future teachers by analyzing their reflective diaries. An interview in a focus group supplemented the results. In the conclusion of the thesis, the research results are interpreted and compared.
Klíčová slova
Šok z reality, studenti učitelství, reflektivní deník, stres v učitelské profesi, pedagogická praxe, profesní start.
Klíčová slova v angličtině
Reality shock, pre-service teachers, reflective diary, the stress in the teaching profession, pedagogical practice, career start.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice předcházení šoku z reality u studentů.
Vymezení teoretických východisek o přístupech v adaptaci studentů na podmínky praxe.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy deníku budoucích učitelů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich následná interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro oblast profesionalizace učitelů prvního stupně základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice předcházení šoku z reality u studentů.
Vymezení teoretických východisek o přístupech v adaptaci studentů na podmínky praxe.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy deníku budoucích učitelů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich následná interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro oblast profesionalizace učitelů prvního stupně základních škol.
Seznam doporučené literatury
Altan, M. Z., & Saglamel, H. (2015). Student teaching from the perspectives of cooperating teachers and pupils. Cogent Education, 2(1). Dostupné z https://doaj.org/article/a9ef9a1133784d878a7197a5c290ab44
Correa, J. M., Martínez-Arbelaiz, A., & Aberasturi-Apraiz, E. (2015). Postmodern reality shock: Beginning teachers as sojourners in communities of practice. Teaching and teacher Education, 48, 66-74.
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Strouhal, M. (ed.). (2016). Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Nakladatelství Karolinum.
Wiegerová, A. et al. (2012). Self efficacy (osobne vnímaná zdatnosť) v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN.
Gavora, P., Mareš, J., Svatoš, T. & Wiegerová, A. (2020). Self efficacy v edukačních souvislostech II. Zlín: Nakladatelství UTB.
Seznam doporučené literatury
Altan, M. Z., & Saglamel, H. (2015). Student teaching from the perspectives of cooperating teachers and pupils. Cogent Education, 2(1). Dostupné z https://doaj.org/article/a9ef9a1133784d878a7197a5c290ab44
Correa, J. M., Martínez-Arbelaiz, A., & Aberasturi-Apraiz, E. (2015). Postmodern reality shock: Beginning teachers as sojourners in communities of practice. Teaching and teacher Education, 48, 66-74.
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Strouhal, M. (ed.). (2016). Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Nakladatelství Karolinum.
Wiegerová, A. et al. (2012). Self efficacy (osobne vnímaná zdatnosť) v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN.
Gavora, P., Mareš, J., Svatoš, T. & Wiegerová, A. (2020). Self efficacy v edukačních souvislostech II. Zlín: Nakladatelství UTB.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka komisi představila téma své diplomové práce. Prezentaci zaměřila na popis zjištění a představení závěrů. Nejdříve se k diplomové práci vyjádřila vedoucí práce, která celkově kladně zhodnotila teoretickou i empirickou část. Upozornila na nejasnosti v metodologii a interpretaci, které jsou dále předmětem otázek k obhajobě. Oponentka ocenila vybrané téma a tvůrčí práci studentky při jeho zpracování. Pozitivně byla hodnocena empirická část, zejména výsledná zjištění, která jsou zajímavá a využitelná pro problematiku. Studentka náležitě zodpověděla otázky k obhajobě a adekvátně reagovala na otázky z diskuze. Prof. Gavora ocenil práci s kategoriemi.