Bakalářská práce je výzkumného charakteru a zaměřuje se na rozvoj slovní zásoby v anglickém jazyce u dětí předškolního věku. Cílem je zjistit, jaké mají učitelé zkušenosti s rozvojem slovní zásoby v anglickém jazyce u dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá ranou výukou cizího jazyka, učením cizího jazyka a rozvojem slovní zásoby v angličtině u dětí předškolního věku. V závěru teoretické části jsou popsány výukové metody pro rozvoj anglické slovní zásoby a výukové přístupy učitele. Praktická část práce popisuje kvalitativní výzkum prostřednictvím polostrukturovaných interview realizovaných s učitelkami mateřských škol. Získaná data byla zpracována pomocí otevřeného kódování a následně byla interpretována. Bylo zjištěno, že učitelky mateřských škol mají převážně kladné zkušenosti s rozvíjením anglické slovní zásoby u dětí předškolního věku. Většina učitelek ale také uváděla pádné argumenty za jakých podmínek by měla být slovní zásoba rozvíjena.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of a research nature and is focused on the development of vocabulary in English for preschool children. The aim is to find out what teachers have experience with the development of English vocabulary in preschool children. The theoretical part deals with the early teaching of a foreign language, learning a foreign language and the development of vocabulary in English for preschool children. At the end of the theoretical part, teaching methods for the development of English vocabulary and teaching approaches of the teacher are described. The practical part of the work describes qualitative research through semi-structured interviews conducted with kindergarten teachers. The obtained data were processed using open coding and subsequently interpreted. It was found that kindergarten teachers have mostly positive experiences with the development of English vocabulary in preschool children. However, most teachers also made strong arguments under what conditions vocabulary should be developed.
Klíčová slova
raná výuka, učení cizího jazyka, slovní zásoba
Klíčová slova v angličtině
teaching young learners, learning foreing language, vocabulary
Rozsah průvodní práce
49 s
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je výzkumného charakteru a zaměřuje se na rozvoj slovní zásoby v anglickém jazyce u dětí předškolního věku. Cílem je zjistit, jaké mají učitelé zkušenosti s rozvojem slovní zásoby v anglickém jazyce u dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá ranou výukou cizího jazyka, učením cizího jazyka a rozvojem slovní zásoby v angličtině u dětí předškolního věku. V závěru teoretické části jsou popsány výukové metody pro rozvoj anglické slovní zásoby a výukové přístupy učitele. Praktická část práce popisuje kvalitativní výzkum prostřednictvím polostrukturovaných interview realizovaných s učitelkami mateřských škol. Získaná data byla zpracována pomocí otevřeného kódování a následně byla interpretována. Bylo zjištěno, že učitelky mateřských škol mají převážně kladné zkušenosti s rozvíjením anglické slovní zásoby u dětí předškolního věku. Většina učitelek ale také uváděla pádné argumenty za jakých podmínek by měla být slovní zásoba rozvíjena.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of a research nature and is focused on the development of vocabulary in English for preschool children. The aim is to find out what teachers have experience with the development of English vocabulary in preschool children. The theoretical part deals with the early teaching of a foreign language, learning a foreign language and the development of vocabulary in English for preschool children. At the end of the theoretical part, teaching methods for the development of English vocabulary and teaching approaches of the teacher are described. The practical part of the work describes qualitative research through semi-structured interviews conducted with kindergarten teachers. The obtained data were processed using open coding and subsequently interpreted. It was found that kindergarten teachers have mostly positive experiences with the development of English vocabulary in preschool children. However, most teachers also made strong arguments under what conditions vocabulary should be developed.
Klíčová slova
raná výuka, učení cizího jazyka, slovní zásoba
Klíčová slova v angličtině
teaching young learners, learning foreing language, vocabulary
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na seznamování dětí s anglickým jazykem v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek týkajících se podpory slovní zásoby v anglickém jazyce u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na seznamování dětí s anglickým jazykem v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek týkajících se podpory slovní zásoby v anglickém jazyce u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Ellis, R. R. (2008). Study of Second Language Acquisition. Oxford, UK: Oxford University Press.
Najvar, P., & Hanušová, S. (2010). Fenomén času v učení se cizím jazykům. Studia Paedagogica, 15(1), 65-83.
Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford, UK: Oxford University Press.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Smolík, F., & Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Ellis, R. R. (2008). Study of Second Language Acquisition. Oxford, UK: Oxford University Press.
Najvar, P., & Hanušová, S. (2010). Fenomén času v učení se cizím jazykům. Studia Paedagogica, 15(1), 65-83.
Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford, UK: Oxford University Press.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Smolík, F., & Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla svou bakalářskou práci. Vedoucí práce konstatuje, že teoretická část je sestavena logicky a posloupně. Empirickou část hodnotí vedoucí práce také kladně. Konstatuje, že cíle jsou adekvátní a splněné. Oponent práce hodnotí dobře zpracovanou teoretickou část. Zejména práce se zahraniční literaturou. V empirické části vidí drobné nedostatky, zejména ve zpracování dat. V celkovém hodnocení však žádné závažné nedostatky nemá.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce.