Předložená bakalářská práce se zabývá aplikací akční malby v předškolním vzdělávání. Autorka v ní opisuje osm různých aktivit akční malby a její využití v mateřské škole. V teoretické části se zabývá dětským výtvarným projevem a explorační tvorbou dítěte, s důrazem na aktérství dětí v mateřské škole. Autorka se dále zabývá využitím principu akční malby ve výtvarných činnostech v mateřské škole. Popisuje techniku akční malby její druhy i v retrospektivních souvislostech. Součástí práce je zpracování souboru aktivit, který byly realizovány ve vybrané mateřské škole. Aktivity byly vyhodnoceny a na tomto základě bylo zpracováno doporučení pro jejich následné využití v praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the application of action painting in preschool education. It describes eight different activities of action painting and its use in kindergarten. The theoretical part deals with children's artistic expression and exploratory work of a child, with emphasis on the involvement of children in kindergarten. It describes the technique of action painting and its types in retrospective contexts. Part of the work is the processing of a set of activities that were implemented in a selected kindergarten. The activities were evaluated and, on this basis, recommendations were prepared for their subsequent use in practice.
Action painting, visual art activity, children's artistic expression, children's agency.
Rozsah průvodní práce
76 s. (104 631 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce se zabývá aplikací akční malby v předškolním vzdělávání. Autorka v ní opisuje osm různých aktivit akční malby a její využití v mateřské škole. V teoretické části se zabývá dětským výtvarným projevem a explorační tvorbou dítěte, s důrazem na aktérství dětí v mateřské škole. Autorka se dále zabývá využitím principu akční malby ve výtvarných činnostech v mateřské škole. Popisuje techniku akční malby její druhy i v retrospektivních souvislostech. Součástí práce je zpracování souboru aktivit, který byly realizovány ve vybrané mateřské škole. Aktivity byly vyhodnoceny a na tomto základě bylo zpracováno doporučení pro jejich následné využití v praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the application of action painting in preschool education. It describes eight different activities of action painting and its use in kindergarten. The theoretical part deals with children's artistic expression and exploratory work of a child, with emphasis on the involvement of children in kindergarten. It describes the technique of action painting and its types in retrospective contexts. Part of the work is the processing of a set of activities that were implemented in a selected kindergarten. The activities were evaluated and, on this basis, recommendations were prepared for their subsequent use in practice.
Action painting, visual art activity, children's artistic expression, children's agency.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky výtvarné edukace dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na akční malbu v předškolním vzdělávání.
Zpracování souboru aktivit pro děti předškolního věku s využitím akční malby.
Realizace a ověření výtvarných aktivit zaměřených na techniky akční malby v prostředí mateřské školy.
Evaluace souboru aktivit, její závěry a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky výtvarné edukace dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na akční malbu v předškolním vzdělávání.
Zpracování souboru aktivit pro děti předškolního věku s využitím akční malby.
Realizace a ověření výtvarných aktivit zaměřených na techniky akční malby v prostředí mateřské školy.
Evaluace souboru aktivit, její závěry a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Cutcher, A., & Boyd, W. (2018). Preschool Children, Painting and Palimpsest: Collaboration as Pedagogy, Practice and Learning. International Journal of Art & Design Education, 37(1), 53-64.
Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Morganová, P. (2009). Akční umění. Olomouc: Nakladatelství J. Vacl.
Rochovská, I., & Krupová, D. (2016). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Praha: Portál.
Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Cutcher, A., & Boyd, W. (2018). Preschool Children, Painting and Palimpsest: Collaboration as Pedagogy, Practice and Learning. International Journal of Art & Design Education, 37(1), 53-64.
Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Morganová, P. (2009). Akční umění. Olomouc: Nakladatelství J. Vacl.
Rochovská, I., & Krupová, D. (2016). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Praha: Portál.
Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci, která se zabývá aplikací akční malby v předškolním vzdělávání. Studentka prezentovala soubor aktivit zaměřených na akční malbu v mateřské škole. Oponentka měla výhrady k některým tématům aktivit a cílů práce. Ocenila aplikační náměty práce. Studentka dokázala odpovědět na otázky vedoucího a oponenta práce s drobnými nedostatky.