Bakalářská práce má aplikační charakter a zaměřuje se na prostorovou představivost dětí předškolního věku. Záměrem bakalářské práce je navrhnout, realizovat a ověřit soubor aktivit na rozvoj prostorové představivosti dětí v prostředí mateřské školy a na základě evaluace dát doporučení pro praxi. V teoretické práci jsou sumarizovány poznatky o prostorové a geometrické představivosti, rozvoji prostorové představivosti, rozdílu mezi rovinnými a prostorovými tvary. V praktické části je představen soubor aktivit, který má zaměření na rozvoj prostorové představivosti a orientaci v prostoru. Tento soubor byl ověřen v praxi a následně evaluován a na základě evaluace byla zpracována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and focuses on the spatial imagination of preschool children. The aim of the bachelor thesis is to design, implement and verify a set of activities for the development of spatial imagination of children in the environment of kindergarten, and based on the evaluation of data to make recommendations for practice. In the theoretical part of the work, the knowledge about spatial and geometric imagination, the development of spatial imagination, and the difference between planar and spatial shapes is summarized. The practical part presents a set of activities that focuses on the development of spatial imagination and orientation in the space. This set was verified in practice and subsequently evaluated, and on the basis of the evaluation, recommendations for practice were prepared.
Bakalářská práce má aplikační charakter a zaměřuje se na prostorovou představivost dětí předškolního věku. Záměrem bakalářské práce je navrhnout, realizovat a ověřit soubor aktivit na rozvoj prostorové představivosti dětí v prostředí mateřské školy a na základě evaluace dát doporučení pro praxi. V teoretické práci jsou sumarizovány poznatky o prostorové a geometrické představivosti, rozvoji prostorové představivosti, rozdílu mezi rovinnými a prostorovými tvary. V praktické části je představen soubor aktivit, který má zaměření na rozvoj prostorové představivosti a orientaci v prostoru. Tento soubor byl ověřen v praxi a následně evaluován a na základě evaluace byla zpracována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and focuses on the spatial imagination of preschool children. The aim of the bachelor thesis is to design, implement and verify a set of activities for the development of spatial imagination of children in the environment of kindergarten, and based on the evaluation of data to make recommendations for practice. In the theoretical part of the work, the knowledge about spatial and geometric imagination, the development of spatial imagination, and the difference between planar and spatial shapes is summarized. The practical part presents a set of activities that focuses on the development of spatial imagination and orientation in the space. This set was verified in practice and subsequently evaluated, and on the basis of the evaluation, recommendations for practice were prepared.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se předmatematického vzdělávání dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na problematiku rozvoje prostorové představivosti u dětí v předškolním vzdělávání.
Vytvoření souboru aktivit na rozvoj prostorové představivosti s využitím různých modelů těles.
Realizace a ověření souboru aktivit zaměřených na rozvoj prostorové představivosti u dětí předškolního věku.
Evaluace, závěry a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se předmatematického vzdělávání dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na problematiku rozvoje prostorové představivosti u dětí v předškolním vzdělávání.
Vytvoření souboru aktivit na rozvoj prostorové představivosti s využitím různých modelů těles.
Realizace a ověření souboru aktivit zaměřených na rozvoj prostorové představivosti u dětí předškolního věku.
Evaluace, závěry a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Carruthers, E., & Worthington, M. (2011). Understanding children's mathematical graphics: beginnings in play. Maidenhead: McGraw Hill, Open University Press.
Fuchs, E., & Lišková, H., & Zelendová, E. (2015). Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků.
Ficová, L., & Pavelková, M. (2018). Teorie a metody rozvoje matematických přestav v předškolním vzdělávání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Lietavcová, M., & Lišková, H. (2018). Rozvíjíme předmatematické myšlení dětí. Praha: Raabe.
Šimčíková, E., & Tomková, B. (2014). Hravá matematika v materskej škole. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
Seznam doporučené literatury
Carruthers, E., & Worthington, M. (2011). Understanding children's mathematical graphics: beginnings in play. Maidenhead: McGraw Hill, Open University Press.
Fuchs, E., & Lišková, H., & Zelendová, E. (2015). Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků.
Ficová, L., & Pavelková, M. (2018). Teorie a metody rozvoje matematických přestav v předškolním vzdělávání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Lietavcová, M., & Lišková, H. (2018). Rozvíjíme předmatematické myšlení dětí. Praha: Raabe.
Šimčíková, E., & Tomková, B. (2014). Hravá matematika v materskej škole. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce dr. Ovary Bulková pozitivně hodnotí schopnost práce s odbornou literaturou v teoretické části. Teoretická část koresponduje s částí empirickou. Stanovené cíle byly výzkumem naplněny. Oponentka práce prof. Tirpáková hodnotí pozitivně teoretickou část i zpracování části empirické. Vedoucí práce položila otázku orientující se na návaznosti aktivit, které byly realizovány v rámci výzkumu. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce položila dotaz na prezentování ukázky vybrané aktivity zaměřené na prostorovou představivost u dětí předškolního věku. Studentka prezentovala vybranou aktivitu. Proběhla diskuze komise. Doc. Majerčíková upozornila na nevhodnou terminologii organizačních forem. Doplňující otázkou byl způsob realizování kooperativního vyučování. Studentka odpověděla s nedostatky. Doc. Majerčíková upozornila na rozdíly mezi skupinovým a kooperativním vyučováním.