Tato diplomová práce má výzkumný charakter a zabývá se využíváním grafických příběhů v osvojování angličtiny jako cizího jazyka v předškolním vzdělávání. Jejím cílem je zjištění zkušeností učitelů mateřských škol s využíváním komiksů a ilustrovaných pohádek v rámci počátečního osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku.
Teoretická část představuje úvod do problematiky raného osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku, roli využití literárních textů a také vlivu obrazových informací při práci s textem. V praktické části jsem na základě zjištění z kvantitativního a kvalitativního designu a získaných dat od respondentů zpracovala analýzu výsledků a doporučení pro pedagogy, kteří se osvojováním cizího jazyka u předškolních dětí zabývají.
Anotace v angličtině
This diploma thesis has a research character and deals with the use of graphic stories in the acquisition of English as a foreign language in preschool education. Its aim is to find out the experience of kindergarten teachers with the use of comics and illustrated fairy tales in the initial acquisition of a foreign language in preschool children. The theoretical part presents an introduction to the issue of early foreign language acquisition in preschool children, the role of the use of literary texts and the influence of pictorial information to retain textual information. In the practical part, based on conclusion from quantitative and qualitative designs and data obtained from respondents, I prepared an analysis of results and recommendations for teachers who deals with the acquisition of a foreign language in preschool children.
Klíčová slova
rané osvojování cizího jazyka, grafické příběhy, akční výzkum
Klíčová slova v angličtině
early foreign language aquisition, graphic stories, action research
Rozsah průvodní práce
87 s. (119 652)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce má výzkumný charakter a zabývá se využíváním grafických příběhů v osvojování angličtiny jako cizího jazyka v předškolním vzdělávání. Jejím cílem je zjištění zkušeností učitelů mateřských škol s využíváním komiksů a ilustrovaných pohádek v rámci počátečního osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku.
Teoretická část představuje úvod do problematiky raného osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku, roli využití literárních textů a také vlivu obrazových informací při práci s textem. V praktické části jsem na základě zjištění z kvantitativního a kvalitativního designu a získaných dat od respondentů zpracovala analýzu výsledků a doporučení pro pedagogy, kteří se osvojováním cizího jazyka u předškolních dětí zabývají.
Anotace v angličtině
This diploma thesis has a research character and deals with the use of graphic stories in the acquisition of English as a foreign language in preschool education. Its aim is to find out the experience of kindergarten teachers with the use of comics and illustrated fairy tales in the initial acquisition of a foreign language in preschool children. The theoretical part presents an introduction to the issue of early foreign language acquisition in preschool children, the role of the use of literary texts and the influence of pictorial information to retain textual information. In the practical part, based on conclusion from quantitative and qualitative designs and data obtained from respondents, I prepared an analysis of results and recommendations for teachers who deals with the acquisition of a foreign language in preschool children.
Klíčová slova
rané osvojování cizího jazyka, grafické příběhy, akční výzkum
Klíčová slova v angličtině
early foreign language aquisition, graphic stories, action research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se ranou výukou anglického jazyka.
Mapování teoretických východisek na zapojení žánrů grafických příběhů do vzdělávání v anglickém jazyce v mateřské škole.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se ranou výukou anglického jazyka.
Mapování teoretických východisek na zapojení žánrů grafických příběhů do vzdělávání v anglickém jazyce v mateřské škole.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Seznam doporučené literatury
Seznam doporučené literatury:
Harmer, J. (2007). How to teach English (New ed). London: Pearson Longman.
Larsen-Freeman, D., & Anderson, M. (2011). Techniques & principles in language teaching (3rd ed). Oxford: Oxford University Press.
Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál.
Najvar, P. (2010). Raná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20. století. Brno: Paido.
Pokrivčáková, S. (2012). Modern Teacher of English (2nd rev. ed). Nitra: ASPA.
Pokrivčáková, S. (2013). Teaching Techniques for Modern Teachers of English. Nitra: ASPA.
Žemberová, I. (2010). Teaching English through Children's Literature. Nitra: ASPA.
Seznam doporučené literatury
Seznam doporučené literatury:
Harmer, J. (2007). How to teach English (New ed). London: Pearson Longman.
Larsen-Freeman, D., & Anderson, M. (2011). Techniques & principles in language teaching (3rd ed). Oxford: Oxford University Press.
Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál.
Najvar, P. (2010). Raná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20. století. Brno: Paido.
Pokrivčáková, S. (2012). Modern Teacher of English (2nd rev. ed). Nitra: ASPA.
Pokrivčáková, S. (2013). Teaching Techniques for Modern Teachers of English. Nitra: ASPA.
Žemberová, I. (2010). Teaching English through Children's Literature. Nitra: ASPA.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila a prezentovala svou diplomovou práci. Hovořila samostatně. Zkoušející vznesli výtku k metodologické části. Domnívali se, že se nejednalo o akční výzkum v empirické části práce studentky. Empirickou část hodnotí jako nevýzkumnou dle zmíněných metod, které nebyly ve skutečnosti použité. Prof. Wiegerová položila otázku: ,,Jak chápete komiks?" Studentka odpověděla jen v obecné rovině a s obtížemi. Vedoucí práce hodnotí téma jako významné. Teoretická část je také hodnocená kladně a podtrhuje orientaci studentky v odborné literatuře. V empirické části se objevují slabiny např. preciznější zpracování. Oponentka práce byla k práci kritická. Shoduje se s vedoucí práce na významností práce. Teoretická část je spíše kompilát stručných výpovědí a nežádoucích komentářů studentky bez koncepce. V empirické části také vidí slabiny, týkající se zejména formy aplikačního výzkumu. V dotazníku vadily oponentce položky a jejich formulace. Oponentka se spíše přiklání k horšmu hodnocení.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta s obtížemi. Doc. Petrová se zajímala o užití výsledků práce v praxi. Studentka odpovídala s pochybnostmi.