Tato diplomová práce se v teoretické části zabývá obecnými principy projektového vyučování. Praktická část zahrnuje tvorbu metodických materiálů pro projektovou výuku se zaměřením na informatiku. Součástí je několik návrhů projektů pro studenty základních a středních škol. Metodické materiály pro učitele obsahují podrobný popis projektu včetně časového harmonogramu pro snadnou orientaci. Výstupy těchto projektů jsou realizovány pomocí informačních technologií. Tyto návrhy zahrnují doplňkové materiály pro učitele a pracovní listy pro studenty, včetně dotazníku zpětné vazby.
Anotace v angličtině
In the theoretical part, the diploma thesis deals with general principals of the project teaching. The practical part of the thesis involves creation of the metodic materials designated for project teaching which is focused on the informatics. Several project´s proposals for the primary and secondary schools pupils are included in the practical part. Metodic materials intended for the teachers comprise detailed project description including time schedule for simple orientation. The project´s outputs were performed via information technologies. These proposals consist of supplementary materials intended for teachers and worksheets intended for students, including a feedback questionnaire.
Klíčová slova
projektová výuka, ICT, materiály, základní škola, střední škola
Klíčová slova v angličtině
project teaching, ICT, materials, primary school, secondary school
Rozsah průvodní práce
105
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se v teoretické části zabývá obecnými principy projektového vyučování. Praktická část zahrnuje tvorbu metodických materiálů pro projektovou výuku se zaměřením na informatiku. Součástí je několik návrhů projektů pro studenty základních a středních škol. Metodické materiály pro učitele obsahují podrobný popis projektu včetně časového harmonogramu pro snadnou orientaci. Výstupy těchto projektů jsou realizovány pomocí informačních technologií. Tyto návrhy zahrnují doplňkové materiály pro učitele a pracovní listy pro studenty, včetně dotazníku zpětné vazby.
Anotace v angličtině
In the theoretical part, the diploma thesis deals with general principals of the project teaching. The practical part of the thesis involves creation of the metodic materials designated for project teaching which is focused on the informatics. Several project´s proposals for the primary and secondary schools pupils are included in the practical part. Metodic materials intended for the teachers comprise detailed project description including time schedule for simple orientation. The project´s outputs were performed via information technologies. These proposals consist of supplementary materials intended for teachers and worksheets intended for students, including a feedback questionnaire.
Klíčová slova
projektová výuka, ICT, materiály, základní škola, střední škola
Klíčová slova v angličtině
project teaching, ICT, materials, primary school, secondary school
Zásady pro vypracování
Popište princip, výhody a nevýhody využití projektové výuky na základních a středních školách.
Specifikujte základní pravidla pro tvorbu materiálů projektové výuky.
Zpracujte několik témat pro projektovou výuku zaměřených především na oblast informatiky.
Pro vytvořené metodické listy zajistěte vyhodnocení (zpětnou vazbu).
Zásady pro vypracování
Popište princip, výhody a nevýhody využití projektové výuky na základních a středních školách.
Specifikujte základní pravidla pro tvorbu materiálů projektové výuky.
Zpracujte několik témat pro projektovou výuku zaměřených především na oblast informatiky.
Pro vytvořené metodické listy zajistěte vyhodnocení (zpětnou vazbu).
Seznam doporučené literatury
JEZBEROVÁ, Romana. Žákovské projekty: cesta ke kompetencím : příručka pro učitele středních odborných škol. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011. ISBN 978-80-86856-77-3.
NOVOTNÝ, Jan a Jarmila HONZÍKOVÁ. Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2014. Skripta. ISBN 978-80-7414-716-6.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
DÖMISCHOVÁ, Ivona, Projektová výuka : moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích / Ivona Dömischová Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN: 978-80-244-2915-1 (brož.)
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
JEZBEROVÁ, Romana. Žákovské projekty: cesta ke kompetencím : příručka pro učitele středních odborných škol. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011. ISBN 978-80-86856-77-3.
NOVOTNÝ, Jan a Jarmila HONZÍKOVÁ. Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2014. Skripta. ISBN 978-80-7414-716-6.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
DÖMISCHOVÁ, Ivona, Projektová výuka : moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích / Ivona Dömischová Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN: 978-80-244-2915-1 (brož.)
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
Studentka nejprve seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Výsledkem práce jsou okamžitě použitelné metodické materiály pro projektovou výuky v oblasti
informatiky na základních a středních školách. Protože byly materiály tvořeny v době koronavirové
pandemie, tak nebylo možno jejich kvalitu ověřit přímo při výuce. S tímto se však již při zadání
počítalo a zpětná vazba byla získána dotazníkovým šetřením, které dalo pozitivní výsledky. (dr. Sysala)
1. Měla jste možnost dané projekty vyzkoušet ve výuce v praxi?
2. Myslíte si, že lze dané projekty realizovat i v distanční výuce? Drobnou výtku bych měl ke zpětné vazbě, kde byla sbírána dotazníková data, ale nedočetl jsem se,
zda dané materiály byly autorkou přímo ověřeny v praxi, což ale může být i aktuální složitou
situací. U některých projektů bych odhadoval větší časovou náročnost, než autorka uvádí. (Ing. Heczko)
Vycházela jste ze svépraxe při vytváření vaší práce co se týká projektové výuky? Protože dnes jsou stavěny programy
přímo pro školy, proto má vyučující větší variabilitu učiva. Jaký je na to váš názor? (prof. Jašek)
Studentka reagovala a všechny dotazy správně zodpověděla.