Matky s dětmi v azylových domech se kvůli sociálnímu vyloučení ocitají na okraji společnosti. Oblastí zájmu této práce je právě výchovný proces, který v zařízeních tohoto typu probíhá. Cílem diplomové práce bylo porozumění tomuto výchovnému procesu. Výzkum byl pojat kvalitativně jako případová studie, přičemž zmiňovaným případem byl Azylový dům pro matky s dětmi v tísni v Uherském Brodě. Data byla shromažďována na základě spolupráce s azylovým domem, kde nám bylo umožněno čerpat ze sociální dokumentace. Pro shromažďování dat byly využity záznamy z intervencí s klientkami a denní záznamy. Data byla zpracována pomocí interpretativní fenomenologické analýzy. V souvislosti s výchovným procesem bylo stanoveno sedm tematických okruhů, a to 1) Péče o dítě 2) Spolupráce s OSPOD 3) Školní docházka 4) Vnitřní pravidla 5) Covid-19 6) Zdravotní stav klientky 7) Otec dětí, přítel klientky. Při výchovném procesu u dětí v azylových domech je často potřeba zásahu zvenčí, tedy zásahu pracovníka azylového domu, který klientkám dobře poradí a snaží se je ve výchově navést na správnou cestu. Není však vždy potřeba zásahu nejen u dětí, ale také u samotných klientek, které svým chováním, i když často neuvědoměle, své děti ovlivňují.
Anotace v angličtině
Due to the social exclusion, mothers with children in shelters find themselves on the social periphery. The focus of this thesis is such an upbringing, which is happening in these facilities. The goal of this thesis is to understand this upbringing. The research was constructed as a qualitative case study, and the case named is Azylový dům pro matky s dětmi v tísni (Shelter for Mothers and Children in Distress) in Uherský Brod. Data was collected with the help of the shelter, where we could draw upon the social documentation. Records of the client's intervention and daily records were also used to gather data. Data was processed using the interpretative phenomenological analysis. In accordance with the upbringing, seven thematic areas were created, namely 1) Childcare, 2) Cooperation with Child Protective Services, 3) School Attendance, 4) Inner Rules, 5) Covid-19, 6) The Health Condition of the Client, 7) The Father of the Children, The Boyfriend of The Client. During the upbringing of the children in shelters, an outside intervention is often needed, namely the intervention of the shelter worker, who advises the clients and helps them to find the right way for upbringing. Outside intervention is not only needed for the children, but for the clients as well who are, often times unconsciously, affecting their children.
Klíčová slova
azylový dům, výchovný proces, matky, děti, intervence, sociální vyloučení
Klíčová slova v angličtině
shelter, upbringing, mothers, children, intervention, social exclusion
Rozsah průvodní práce
142 s. (367 441 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Matky s dětmi v azylových domech se kvůli sociálnímu vyloučení ocitají na okraji společnosti. Oblastí zájmu této práce je právě výchovný proces, který v zařízeních tohoto typu probíhá. Cílem diplomové práce bylo porozumění tomuto výchovnému procesu. Výzkum byl pojat kvalitativně jako případová studie, přičemž zmiňovaným případem byl Azylový dům pro matky s dětmi v tísni v Uherském Brodě. Data byla shromažďována na základě spolupráce s azylovým domem, kde nám bylo umožněno čerpat ze sociální dokumentace. Pro shromažďování dat byly využity záznamy z intervencí s klientkami a denní záznamy. Data byla zpracována pomocí interpretativní fenomenologické analýzy. V souvislosti s výchovným procesem bylo stanoveno sedm tematických okruhů, a to 1) Péče o dítě 2) Spolupráce s OSPOD 3) Školní docházka 4) Vnitřní pravidla 5) Covid-19 6) Zdravotní stav klientky 7) Otec dětí, přítel klientky. Při výchovném procesu u dětí v azylových domech je často potřeba zásahu zvenčí, tedy zásahu pracovníka azylového domu, který klientkám dobře poradí a snaží se je ve výchově navést na správnou cestu. Není však vždy potřeba zásahu nejen u dětí, ale také u samotných klientek, které svým chováním, i když často neuvědoměle, své děti ovlivňují.
Anotace v angličtině
Due to the social exclusion, mothers with children in shelters find themselves on the social periphery. The focus of this thesis is such an upbringing, which is happening in these facilities. The goal of this thesis is to understand this upbringing. The research was constructed as a qualitative case study, and the case named is Azylový dům pro matky s dětmi v tísni (Shelter for Mothers and Children in Distress) in Uherský Brod. Data was collected with the help of the shelter, where we could draw upon the social documentation. Records of the client's intervention and daily records were also used to gather data. Data was processed using the interpretative phenomenological analysis. In accordance with the upbringing, seven thematic areas were created, namely 1) Childcare, 2) Cooperation with Child Protective Services, 3) School Attendance, 4) Inner Rules, 5) Covid-19, 6) The Health Condition of the Client, 7) The Father of the Children, The Boyfriend of The Client. During the upbringing of the children in shelters, an outside intervention is often needed, namely the intervention of the shelter worker, who advises the clients and helps them to find the right way for upbringing. Outside intervention is not only needed for the children, but for the clients as well who are, often times unconsciously, affecting their children.
Klíčová slova
azylový dům, výchovný proces, matky, děti, intervence, sociální vyloučení
Klíčová slova v angličtině
shelter, upbringing, mothers, children, intervention, social exclusion
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, vývoje dítěte, výchovy, sociálně znevýhodněného prostředí a profese sociálního pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, vývoje dítěte, výchovy, sociálně znevýhodněného prostředí a profese sociálního pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DUDLEY, James R, 2011. Research methods for social work: being producers and consumers of research. 2nd ed. Boston: Allyn & Bacon. Connecting core competencies series. ISBN 9780205011216.
JEDLIČKA, Richard, 2017. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada. Psyché. ISBN 9788027100965.
KNOTOVÁ, Dana, 2014. Úvod do sociální pedagogiky: studijní texty pro studenty oboru sociální pedagogika. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021070776.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 8073150042.
KUKLA, Lubomír, 2016. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788024738741.
Seznam doporučené literatury
DUDLEY, James R, 2011. Research methods for social work: being producers and consumers of research. 2nd ed. Boston: Allyn & Bacon. Connecting core competencies series. ISBN 9780205011216.
JEDLIČKA, Richard, 2017. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada. Psyché. ISBN 9788027100965.
KNOTOVÁ, Dana, 2014. Úvod do sociální pedagogiky: studijní texty pro studenty oboru sociální pedagogika. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021070776.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 8073150042.
KUKLA, Lubomír, 2016. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788024738741.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce. Představila design výzkumné části práce. Uvedla nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.
dr. Hrbáčková upozornila na problematické body zakotvené teorie a interpretativní fenomenologické analýzy. Upozornila na fakt, že studentka postupovala při analýze dat intuitivně.