Diplomová práce se věnuje tématům digitalizace v průmyslu (Průmysl 4.0) a základnímu nepodmíněnému příjmu. Na oba fenomény je nahlíženo z pohledu sociální pedagogiky. Cílem této práce bylo zjistit, jak může sociálně pedagogické působení přispět k eliminaci rizik spojených spřechodem Průmyslu 4.0 a základnímu nepodmíněnému příjmu. V teoretické části rozebíráme oba fenomény s důrazem na společenské změny a rizika a následně v praktické části pomocí dotazovací metody zjišťujeme jak by na tyto společenské změny a rizika reagovali naši respondenti. Závěry této práce identifikují oblasti sociální pedagogiky v pomoci a prevenci lidem ohrožených ztrátou zaměstnání v důsledku rozvoje Průmyslu 4.0. Dále pak pomoc i prevenci při zavedení základního nepodmíněného příjmu s důrazem na volný čas a výchovu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topics of digitization in industry (Industry 4.0) and basic unconditional income. Both phenomena are viewed from the point of view of social pedagogy. The aim of this work was to find out how socio-pedagogical activity can contribute to the elimination of risks associated with the transition of Industry 4.0 and basic unconditional income. In the theoretical part, we analyze both phenomena with an emphasis on social changes and risks, and then in the practical part we use the interrogation method to find out how our respondents would react to these social changes and risks. The conclusions of this work identify areas of social pedagogy in helping and preventing people at risk of losing their jobs as a result of the development of Industry 4.0. Furthermore, assistance and prevention in the introduction of basic unconditional income with an emphasis on leisure time and education.
Klíčová slova
průmysl 4.0, základní nepodmíněný příjem, sociální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
industry 4.0, basic unconditional income, social pedagogy
Rozsah průvodní práce
80s. (119 189 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje tématům digitalizace v průmyslu (Průmysl 4.0) a základnímu nepodmíněnému příjmu. Na oba fenomény je nahlíženo z pohledu sociální pedagogiky. Cílem této práce bylo zjistit, jak může sociálně pedagogické působení přispět k eliminaci rizik spojených spřechodem Průmyslu 4.0 a základnímu nepodmíněnému příjmu. V teoretické části rozebíráme oba fenomény s důrazem na společenské změny a rizika a následně v praktické části pomocí dotazovací metody zjišťujeme jak by na tyto společenské změny a rizika reagovali naši respondenti. Závěry této práce identifikují oblasti sociální pedagogiky v pomoci a prevenci lidem ohrožených ztrátou zaměstnání v důsledku rozvoje Průmyslu 4.0. Dále pak pomoc i prevenci při zavedení základního nepodmíněného příjmu s důrazem na volný čas a výchovu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topics of digitization in industry (Industry 4.0) and basic unconditional income. Both phenomena are viewed from the point of view of social pedagogy. The aim of this work was to find out how socio-pedagogical activity can contribute to the elimination of risks associated with the transition of Industry 4.0 and basic unconditional income. In the theoretical part, we analyze both phenomena with an emphasis on social changes and risks, and then in the practical part we use the interrogation method to find out how our respondents would react to these social changes and risks. The conclusions of this work identify areas of social pedagogy in helping and preventing people at risk of losing their jobs as a result of the development of Industry 4.0. Furthermore, assistance and prevention in the introduction of basic unconditional income with an emphasis on leisure time and education.
Klíčová slova
průmysl 4.0, základní nepodmíněný příjem, sociální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
industry 4.0, basic unconditional income, social pedagogy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti průmyslu 4.0, základního nepodmíněného příjmu a sociální pedagogiky jako životní pomoci.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti průmyslu 4.0, základního nepodmíněného příjmu a sociální pedagogiky jako životní pomoci.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÄMÄLÄINEN, Juha, 2015. Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Considerations. The British Journal of Social Work [online].45(3). 1022–1038 [cit. 2020-10-06]. ISSN 1468-263. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/bjsw/bct174
KRAUS, Blahoslav, 2014. Základy sociální pedagogiky Vyd. 2., Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0257-8.
PARIJS, P., M. HRUBEC a M. BRABEC a kol., 2007. Všeobecný základní příjem. Práva na lenost, nebo na přežití?. Praha: Filosofia,. ISBN 978-80-7007-259-2.
RAVENTÓS, Daniel, 2015. Materiální podmínky svobody. Praha: Rubato. ISBN 9788087705209.
REICHEL, Jiří, 2009. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada. ISBN 9788024730066.
Seznam doporučené literatury
HÄMÄLÄINEN, Juha, 2015. Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Considerations. The British Journal of Social Work [online].45(3). 1022–1038 [cit. 2020-10-06]. ISSN 1468-263. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/bjsw/bct174
KRAUS, Blahoslav, 2014. Základy sociální pedagogiky Vyd. 2., Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0257-8.
PARIJS, P., M. HRUBEC a M. BRABEC a kol., 2007. Všeobecný základní příjem. Práva na lenost, nebo na přežití?. Praha: Filosofia,. ISBN 978-80-7007-259-2.
RAVENTÓS, Daniel, 2015. Materiální podmínky svobody. Praha: Rubato. ISBN 9788087705209.
REICHEL, Jiří, 2009. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada. ISBN 9788024730066.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student krátce představil teoretická východiska práce. Následně popisoval metodologický potup. Podrobněji se zabýval výslednými výzkumnými zjištěními. Odpovídal na všechny výzkumné otázky a v souvislosti s nimi navrhoval krátká doporučení do sociálně pedagogické praxe v konkrétní oblasti. Komise ocenila aktuálnost tématu. Byly vzdviženy klady práce. Komise se studentem diskutovala rizika trendu digitalizace směrem k sociální pedagogice. Přítomná oponentka ocenila také teoretickou část práce. Student se vyjadřoval k úkolům sociálního pedagoga v digitálním věku. Oceněna byla také metoda distribuce dotazníků - vytvoření webových stránek a jejich zvěřejnění na sociálních sítích.