Diplomová práce je zaměřena na Adaptaci dětí z Montessori základních škol na tradiční střední školy. Na problematiku nahlíží z pohledu samotných respondentů, kteří základní Montessori školu absolvovali. Jak se adaptovali na tradiční vzdělávací systém a jaké změny je nejvíce ovlivnily a v čem. Praktickou část práce tvoří výzkum, který popisuje samotný typ výzkumu, který jsme pro práci využili. Dále obsahuje podrobnou analýzu a interpretaci dat z námi získaných rozhovorů. Práce obsahuje také část, která je věnována společným tématům, která jsme získali napříč kódováním rozhovorů. Následná diskuze shrnuje a porovnává námi získané výsledky z výzkumu, které byly na totožné či podobné téma realizovány a vyzdvihujeme v ní společné prvky. Závěr popisuje a uceluje námi zjištěná fakta, které jsme zjistili v souvislosti s přechodem a adaptací žáků na pro ně nový vzdělávací systém.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on an integration of the students of Montessori elementary schools to the traditional education of secondary schools. It draws this issue nearer from the point of view of every single respondent who ever graduated Montessori elementary school. The respondents testify how they were adapted to education in a traditional way and which changes influenced them the most. The practical element includes a research which describes a type of a specific research used for the thesis. There is a detailed analysis and an interpretation of the realized interviews. The thesis also encompasses a part presenting the common subjects which were obtained from the encoding of the interviews. The following discussion summarizes and compares the research results, the ones which were identical or similar. It also highlights the common features from the research. The conclusion illustrates the facts learned from the observation how the Montessori students are capable of integrating into the educational system which is completely new for them.
Klíčová slova
adaptace, přechod, vzdělávání, vzdělávací systém, alternativní vzdělávání, tradiční vzdělávání, Montessori škola, Montessori pedagogika, Waldorfská škola, Jenská škola, Jenský plán, Daltonská škola, Církevní škola, moderní alternativní školy
Klíčová slova v angličtině
adaptation, transition, education, educational system, alternative education, traditional education, Montessori school, Montessori pedagogy, Waldorf school, Jens school, Jens plan, Dalton school, Church school, modern alternative schools
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na Adaptaci dětí z Montessori základních škol na tradiční střední školy. Na problematiku nahlíží z pohledu samotných respondentů, kteří základní Montessori školu absolvovali. Jak se adaptovali na tradiční vzdělávací systém a jaké změny je nejvíce ovlivnily a v čem. Praktickou část práce tvoří výzkum, který popisuje samotný typ výzkumu, který jsme pro práci využili. Dále obsahuje podrobnou analýzu a interpretaci dat z námi získaných rozhovorů. Práce obsahuje také část, která je věnována společným tématům, která jsme získali napříč kódováním rozhovorů. Následná diskuze shrnuje a porovnává námi získané výsledky z výzkumu, které byly na totožné či podobné téma realizovány a vyzdvihujeme v ní společné prvky. Závěr popisuje a uceluje námi zjištěná fakta, které jsme zjistili v souvislosti s přechodem a adaptací žáků na pro ně nový vzdělávací systém.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on an integration of the students of Montessori elementary schools to the traditional education of secondary schools. It draws this issue nearer from the point of view of every single respondent who ever graduated Montessori elementary school. The respondents testify how they were adapted to education in a traditional way and which changes influenced them the most. The practical element includes a research which describes a type of a specific research used for the thesis. There is a detailed analysis and an interpretation of the realized interviews. The thesis also encompasses a part presenting the common subjects which were obtained from the encoding of the interviews. The following discussion summarizes and compares the research results, the ones which were identical or similar. It also highlights the common features from the research. The conclusion illustrates the facts learned from the observation how the Montessori students are capable of integrating into the educational system which is completely new for them.
Klíčová slova
adaptace, přechod, vzdělávání, vzdělávací systém, alternativní vzdělávání, tradiční vzdělávání, Montessori škola, Montessori pedagogika, Waldorfská škola, Jenská škola, Jenský plán, Daltonská škola, Církevní škola, moderní alternativní školy
Klíčová slova v angličtině
adaptation, transition, education, educational system, alternative education, traditional education, Montessori school, Montessori pedagogy, Waldorf school, Jens school, Jens plan, Dalton school, Church school, modern alternative schools
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti psychologie z období dětství, Montessori pedagogiky a alternativního školství.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti psychologie z období dětství, Montessori pedagogiky a alternativního školství.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ, 2012. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0106-9.
GAVORA, Peter, 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, 2011. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD. ISBN 978-80-7392-169-9.
MONTESSORI, Maria, 2017. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1234-8.
PRŮCHA, Jan, 2012. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-999-4.
Seznam doporučené literatury
GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ, 2012. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0106-9.
GAVORA, Peter, 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, 2011. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD. ISBN 978-80-7392-169-9.
MONTESSORI, Maria, 2017. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1234-8.
PRŮCHA, Jan, 2012. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-999-4.
Přílohy volně vložené
1CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce, podrobněji popisovala metodologický postup. Následně seznamovala komisi s výslednými zjištěními. Výsledky výzkumu finálně vhodně shrnula. Studentka také uvedla krátká doporučení do oblasti praxe. Zazněly silné a slabší stránky práce. Následně studentka odpovídala na vybrané otázky vedoucího a oponenta práce.