Diplomová práce je zpracována na téma Třídní učitel jako spolutvůrce klimatu ve třídě. Cílem teoretické části je sumarizovat poznatky týkající se třídního učitele a jeho podílu na klimatu. V první části teorie je objasněna osobnost, role, funkce a kompetence třídního učitele, náplň práce třídního učitele a legislativní vymezení třídního učitele. Dále sociální a pedagogická interakce, na kterou navazuje vymezení klimatu ve třídě, aspekty utvářející klima třídy, spolutvůrci a diagnostika klimatu třídy. Veškeré údaje v teoretické části vycházejí ze studia odborných literárních zdrojů. V praktické části je zvolen kvantitativně orientovaný pedagogický výzkum, jehož hlavním cílem je zjistit vliv třídního učitele na klima ve třídě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is elaborated on the topic of the Class Teacher as a Co-creator of the Climate in the Classroom. The aim of the theoretical part is to summarize the knowledge about the class teacher and his contribution to the climate. The first part of the theory clarifies the personality, role, function and competence of the class teacher, the scope of work of the class teacher and the legislative definition of the class teacher. Furthermore, social and pedagogical interaction, followed by the definition of the classroom climate, aspects forming the classroom climate, co-creators and classroom climate diagnostics. All data in the theoretical part are based on the study of academic sources. In the practical part, quantitatively oriented pedagogical research is used. Its main goal is to determine the influence of the class teacher on the classroom climate.
Klíčová slova
třídní učitel, klima ve třídě, žák, sociální interakce
Klíčová slova v angličtině
class teacher, class clima, pupil, social interaction
Rozsah průvodní práce
76 s. (117 585 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zpracována na téma Třídní učitel jako spolutvůrce klimatu ve třídě. Cílem teoretické části je sumarizovat poznatky týkající se třídního učitele a jeho podílu na klimatu. V první části teorie je objasněna osobnost, role, funkce a kompetence třídního učitele, náplň práce třídního učitele a legislativní vymezení třídního učitele. Dále sociální a pedagogická interakce, na kterou navazuje vymezení klimatu ve třídě, aspekty utvářející klima třídy, spolutvůrci a diagnostika klimatu třídy. Veškeré údaje v teoretické části vycházejí ze studia odborných literárních zdrojů. V praktické části je zvolen kvantitativně orientovaný pedagogický výzkum, jehož hlavním cílem je zjistit vliv třídního učitele na klima ve třídě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is elaborated on the topic of the Class Teacher as a Co-creator of the Climate in the Classroom. The aim of the theoretical part is to summarize the knowledge about the class teacher and his contribution to the climate. The first part of the theory clarifies the personality, role, function and competence of the class teacher, the scope of work of the class teacher and the legislative definition of the class teacher. Furthermore, social and pedagogical interaction, followed by the definition of the classroom climate, aspects forming the classroom climate, co-creators and classroom climate diagnostics. All data in the theoretical part are based on the study of academic sources. In the practical part, quantitatively oriented pedagogical research is used. Its main goal is to determine the influence of the class teacher on the classroom climate.
Klíčová slova
třídní učitel, klima ve třídě, žák, sociální interakce
Klíčová slova v angličtině
class teacher, class clima, pupil, social interaction
Zásady pro vypracování
Zpracování řešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního klimatu, třídního učitelství a vztahu mezi žákem a učitelem.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování řešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního klimatu, třídního učitelství a vztahu mezi žákem a učitelem.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 9788024727424.
GRECMANOVÁ, Helena, 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex. ISBN 9788074090103.
LAŠEK, Jan, 2007. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788070419809.
MAREŠ, Jiří, 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 9788026201748.
RABUŠIC, L., P. SOUKUP a P. MAREŠ, 2019. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). 2., přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021092488.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 9788024727424.
GRECMANOVÁ, Helena, 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex. ISBN 9788074090103.
LAŠEK, Jan, 2007. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788070419809.
MAREŠ, Jiří, 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 9788026201748.
RABUŠIC, L., P. SOUKUP a P. MAREŠ, 2019. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). 2., přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021092488.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska diplomové práce. Uvedla hlavní cíle výzkumného šetření a metodologii výzkumu. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
dr. Hrbáčková ocenila zpracování praktické části práce.