Diplomová práce se věnuje problematice soužití vícegeneračních rodin pod jednou střechou. Teoretická část objasňuje základní pojmy relevantní pro dané téma. Popisuje roli rodiny ve společnosti, osvětluje charakteristiky jednotlivých generací z pohledu vývojové psychologie a definuje vícegenerační soužití. Praktická část zjišťuje polo-strukturovanými rozhovory pohled příslušníků dvou generací na tento typ soužití. Data získaná tímto způsobem jsou poté analyzována pomocí otevřeného kódování a technikou vyložení karet.
Anotace v angličtině
The thesis concerns the cohabitation of multi-generational families under the same roof. The theoretical part analyses the basic concepts relevant to the topic. It describes the role of the family in society, explains the characteristics of different generations from
the perspective of developmental psychology and defines multi-generational cohabitation. The practical part examines, through semi-structured interviews, the perceptions
and experience of the members of two generations concerning this form of cohabitation. The data gathered during the practical part are then analysed through open coding
by the method of reading cards.
Diplomová práce se věnuje problematice soužití vícegeneračních rodin pod jednou střechou. Teoretická část objasňuje základní pojmy relevantní pro dané téma. Popisuje roli rodiny ve společnosti, osvětluje charakteristiky jednotlivých generací z pohledu vývojové psychologie a definuje vícegenerační soužití. Praktická část zjišťuje polo-strukturovanými rozhovory pohled příslušníků dvou generací na tento typ soužití. Data získaná tímto způsobem jsou poté analyzována pomocí otevřeného kódování a technikou vyložení karet.
Anotace v angličtině
The thesis concerns the cohabitation of multi-generational families under the same roof. The theoretical part analyses the basic concepts relevant to the topic. It describes the role of the family in society, explains the characteristics of different generations from
the perspective of developmental psychology and defines multi-generational cohabitation. The practical part examines, through semi-structured interviews, the perceptions
and experience of the members of two generations concerning this form of cohabitation. The data gathered during the practical part are then analysed through open coding
by the method of reading cards.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociologie rodiny, mezilidských vztahů a vícegeneračního soužití.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou fenomenologického rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociologie rodiny, mezilidských vztahů a vícegeneračního soužití.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou fenomenologického rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BERG, Monika van den, 2020. Jak se vzájemně chápat: generace X, Y, Z. Praha: Grada. ISBN 9788024721392.
MATOUŠEK, Oldřich a Markéta PRAŽÁKOVÁ, 2003. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN80-864-2919-9.
MOŽNÝ, Ivo, 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.
SKUPNIK, Jaroslav, 2010. Antropologie příbuzenství: příbuzenství, manželství a rodina v kulturněantropologické perspektivě. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 978-80-7419-019-3.
SOURALOVÁ, Adéla a Michaela ŽÁKOVÁ, 2020. Pod jednou střechou: třígenerační soužití v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracia a kultury. ISBN 9788073254988.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 9788026206446.
Seznam doporučené literatury
BERG, Monika van den, 2020. Jak se vzájemně chápat: generace X, Y, Z. Praha: Grada. ISBN 9788024721392.
MATOUŠEK, Oldřich a Markéta PRAŽÁKOVÁ, 2003. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN80-864-2919-9.
MOŽNÝ, Ivo, 2006. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.
SKUPNIK, Jaroslav, 2010. Antropologie příbuzenství: příbuzenství, manželství a rodina v kulturněantropologické perspektivě. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 978-80-7419-019-3.
SOURALOVÁ, Adéla a Michaela ŽÁKOVÁ, 2020. Pod jednou střechou: třígenerační soužití v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracia a kultury. ISBN 9788073254988.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 9788026206446.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska diplomové práce. Uvedla hlavní cíle výzkumného šetření a metodologii výzkumu. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
Doc. Hladík požádal studentku o vymezení vztahu tématu a oboru Sociální pedagogika. Studentka odpovídá v obecné rovině a je upozorněna na nedostatečně vymezený vztah k oboru v diplomové práci. Dr. Hrbáčková požádala studentku, aby reflektovala své výsledky vzhledem k cílům práce a výzkumnému souboru. Doc. Hladík komentoval málo podrobný vhled do analýzy získaných dat.