Tématem diplomové práce jsou příčiny drogové závislosti u mládeže a její prevence.
Teoretická část se podrobněji zabývá drogovou závislostí, a to od její historie až po současnost. Dostatek prostoru je věnováno objasňování příčin drogové závislosti
a vývojovým fázím drogové závislosti. Konec teoretické části se důkladně zaobírá
protidrogovou prevencí a protidrogovou politikou České republiky. Empirická část práce popisuje situaci drogově závislé mládeže, primárně období před vznikem drogové
závislosti. Cílem praktické části je zjistit příčiny drogové závislosti u mládeže a navrhnout ucelený koncept primární protidrogové prevence pro mládež mladšího školního věku. S ohledem na výsledky výzkumu docházíme k závěru, že by bylo žádoucí, aby na základních školách působili školní sociální pedagogové.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is the causes of drug addiction among young people
and its prevention.The theoretical part deals in more detail with drug addiction, from its history to present. Plenty of space is devoted to clarifying the causes of drug addiction and the developmental stages of drug addiction. The end of the theoretical part deals thoroughly drug prevention and drug policy of the Czech Republic. The empirical part of the thesis describes the situation of drug-addicted youth, primarily the period before the onset of drug addiction. The aim of the practical part is to find out the causes of drug addiction among young people and to propose a comprehensive concept of primary drug prevention for young people of younger school age. Given the results of the research, we conclude that it would be desirable in primary schools there were school social educators.
Klíčová slova
drogy, drogová závislost, příčiny závislosti, děti, mládež, rodina, kamarádi, prevence, sociální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
drugs, drug addiction, causes of addiction, children, young people, family,
friends, prevention, social pedagogy
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce jsou příčiny drogové závislosti u mládeže a její prevence.
Teoretická část se podrobněji zabývá drogovou závislostí, a to od její historie až po současnost. Dostatek prostoru je věnováno objasňování příčin drogové závislosti
a vývojovým fázím drogové závislosti. Konec teoretické části se důkladně zaobírá
protidrogovou prevencí a protidrogovou politikou České republiky. Empirická část práce popisuje situaci drogově závislé mládeže, primárně období před vznikem drogové
závislosti. Cílem praktické části je zjistit příčiny drogové závislosti u mládeže a navrhnout ucelený koncept primární protidrogové prevence pro mládež mladšího školního věku. S ohledem na výsledky výzkumu docházíme k závěru, že by bylo žádoucí, aby na základních školách působili školní sociální pedagogové.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is the causes of drug addiction among young people
and its prevention.The theoretical part deals in more detail with drug addiction, from its history to present. Plenty of space is devoted to clarifying the causes of drug addiction and the developmental stages of drug addiction. The end of the theoretical part deals thoroughly drug prevention and drug policy of the Czech Republic. The empirical part of the thesis describes the situation of drug-addicted youth, primarily the period before the onset of drug addiction. The aim of the practical part is to find out the causes of drug addiction among young people and to propose a comprehensive concept of primary drug prevention for young people of younger school age. Given the results of the research, we conclude that it would be desirable in primary schools there were school social educators.
Klíčová slova
drogy, drogová závislost, příčiny závislosti, děti, mládež, rodina, kamarádi, prevence, sociální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
drugs, drug addiction, causes of addiction, children, young people, family,
friends, prevention, social pedagogy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, sociologie a psychologie drogově závislých.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního šetření formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, sociologie a psychologie drogově závislých.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního šetření formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GANERI, Anita, 2001. Drogy: od extáze k agonii. Praha: Amulet. Alfabet. ISBN 80-862-9970-8.
GÖHLERT, Christoph a Frank KÜHN, 2001. Od návyku k závislosti: toxikomanie: drogy: účinky a terapie. Praha: Ikar. Pro zdraví. ISBN 80-720-2950-9.
HAJNÝ, Martin, 2001. O rodičích, dětech a drogách. Praha: Grada. ISBN 80-247-0135-9.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
NEŠPOR, Karel, 2001. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál. ISBN 80-717-8515-6.
Seznam doporučené literatury
GANERI, Anita, 2001. Drogy: od extáze k agonii. Praha: Amulet. Alfabet. ISBN 80-862-9970-8.
GÖHLERT, Christoph a Frank KÜHN, 2001. Od návyku k závislosti: toxikomanie: drogy: účinky a terapie. Praha: Ikar. Pro zdraví. ISBN 80-720-2950-9.
HAJNÝ, Martin, 2001. O rodičích, dětech a drogách. Praha: Grada. ISBN 80-247-0135-9.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
NEŠPOR, Karel, 2001. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál. ISBN 80-717-8515-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student zmínil motivaci k volbě tématu. Následně představil cíl výzkumu, výzkumné otázky i postup v analýze dat. Student následně četl závěry práce. Komise se doptávala, zda prezentované závěry jsou odpovědí na hlavní výzkumnou otázku. Student uvedl, že prezentovaná část se týká odpovědi na hlavní výzkumnou otázku a zopakoval ji. Nicméně, závěry byly formulovány velmi obecně. Student následně uvedl doporučení do praxe - zřízení pozice sociálního pedagoga ve škole. Student přečetl dlouhou pasáž charakteristiky školního sociálního pedagoga. Komise se doptávala, zda čtená pasáž je autorská či je výsledkem výzkumu. Student neodpovídal přesně na kladenou otázku. Komise ocenila některé hlubší interpretace dat. Postrádala však uvedení konkrétních příčin drogové závislosti, ty suploval spíše širší kontext, rámec jevu. Závěry tak nebyly příliš inovativní, ale spíše obecnější. Dok. Martincová se vyjádřila ke kvalitativnímu přístupu k výzkumnému problému, který svým nastavením tíhne spíše ke kvantitativnímu pojetí. Proto závěry jsou spíše obecnější a nejasně naznačují příčiny a další společné či rozdílné aspekty jevu.