Předkládaná diplomová práce se věnuje problematice výchovy dětí pohledem matek s vrozeným tělesným postižením. Teoretická část sestávající ze tří hlavních kapitol vymezuje podstatu vrozeného tělesného postižení, dále výchovu dítěte v současné postmoderní společnosti a ženu s vrozeným tělesným postižením jako vychovatele dítěte. Praktická část představuje kvalitativní šetření realizované skrze polostrukturované interview. Získána data, pomocí nichž jsme chtěli zjistit a popsat, jak matky s vrozeným tělesným postižením vnímají své zkušenosti spojené s výchovou dítěte, byla analyzována dílčími analytickými postupy situační analýzy.
Annotation in English
The thesis submitted deals with the issue of raising children from the perspective of mothers with congenital physical disabilities. The theoretical part consisting of three main chapters defines the essence of congenital physical disability, as well as the upbringing of a child in today's postmodern society and a woman with congenital physical disabilities as the child's educator. The practical part is a qualitative survey carried out through a semi-structured interview. The data obtained, through which we wanted to find out and describe how mothers with congenital physical disabilities perceive their experiences associated with raising a child, was analyzed using partial analytical procedures of situational analysis.
Keywords
výchova dítěte, vrozené tělesné postižení, matka s tělesným postižením, kvalitativní výzkum, situační analýza
Předkládaná diplomová práce se věnuje problematice výchovy dětí pohledem matek s vrozeným tělesným postižením. Teoretická část sestávající ze tří hlavních kapitol vymezuje podstatu vrozeného tělesného postižení, dále výchovu dítěte v současné postmoderní společnosti a ženu s vrozeným tělesným postižením jako vychovatele dítěte. Praktická část představuje kvalitativní šetření realizované skrze polostrukturované interview. Získána data, pomocí nichž jsme chtěli zjistit a popsat, jak matky s vrozeným tělesným postižením vnímají své zkušenosti spojené s výchovou dítěte, byla analyzována dílčími analytickými postupy situační analýzy.
Annotation in English
The thesis submitted deals with the issue of raising children from the perspective of mothers with congenital physical disabilities. The theoretical part consisting of three main chapters defines the essence of congenital physical disability, as well as the upbringing of a child in today's postmodern society and a woman with congenital physical disabilities as the child's educator. The practical part is a qualitative survey carried out through a semi-structured interview. The data obtained, through which we wanted to find out and describe how mothers with congenital physical disabilities perceive their experiences associated with raising a child, was analyzed using partial analytical procedures of situational analysis.
Keywords
výchova dítěte, vrozené tělesné postižení, matka s tělesným postižením, kvalitativní výzkum, situační analýza
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy dítěte, vrozeného tělesného postižení a specifik mateřství a výchovy dětí žen s tělesným postižením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy dítěte, vrozeného tělesného postižení a specifik mateřství a výchovy dětí žen s tělesným postižením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
BORNSTEIN, Marc, 2019. Handbook of Parenting. Social Conditions and Applied Parenting. New York: Routledge. ISBN 978-1138228740.
KŘÍŽKOVÁ, Alena, 2008. Práce a péče: proměny "rodičovské" v České republice a kontext rodinné politiky Evropské unie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 978-80-86429-94-6.
MICHALÍK, Jan, 2011. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-859-3.
NOVOSAD, Libor, 2011. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-873-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Recommended resources
BORNSTEIN, Marc, 2019. Handbook of Parenting. Social Conditions and Applied Parenting. New York: Routledge. ISBN 978-1138228740.
KŘÍŽKOVÁ, Alena, 2008. Práce a péče: proměny "rodičovské" v České republice a kontext rodinné politiky Evropské unie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 978-80-86429-94-6.
MICHALÍK, Jan, 2011. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-859-3.
NOVOSAD, Libor, 2011. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-873-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila teoretická východiska diplomové práce. Uvedla hlavní cíle výzkumného šetření a metodologii výzkumu. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
dr. Hrbáčková, požádala studentku, aby upřesnila výsledky výzkumu v kontextu výchovy. Studentka spíše reflektovala výsledky výzkumu ve vztahu k možnostem travení volného času s dětmi.