Tato bakalářská práce se zaměřuje na užívání návykových látek mezi studenty Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá rozdělením návykových látek, jejich vlivem na centrální nervový systém, vybranými neurotransmitery a popisem vybraných návykových látek. Zabývá se také vybranými kognitivními procesy, které při učení probíhají, a to s důrazem na paměť a učení. Empirická část má kvantitativní charakter, je realizována prostřednictvím dotazníkového šetření a zjišťuje, které druhy návykových látek užívají tito studenti v souvislosti se studijními úkony a jaký mají tyto látky subjektivní vliv na jejich výkonnost při studiu. V závěru práce jsou shrnuty výsledky dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the use of addictive substances among students of Tomas Bata University in Zlin. The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part deals with the division of addictive substances, their effect on the central nervous system, selected neurotransmitters and a description of selected addictive substances. The thesis also deals with selected cognitive processes that take place during learning, with an emphasis on memory and learning. The empirical part has a quantitative character, is implemented via a questionnaire survey and finds out which types of addictive substances are used by these students in connection with study activities and what kind of effect these substances have on their performance during study. At the end of the work are summarized the results of a questionnaire survey.
Klíčová slova
návykové látky, drogy, centrální nervový systém, učení, paměť, student
Klíčová slova v angličtině
addictive substances, drugs, central nervous system, learning, memory, student
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na užívání návykových látek mezi studenty Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá rozdělením návykových látek, jejich vlivem na centrální nervový systém, vybranými neurotransmitery a popisem vybraných návykových látek. Zabývá se také vybranými kognitivními procesy, které při učení probíhají, a to s důrazem na paměť a učení. Empirická část má kvantitativní charakter, je realizována prostřednictvím dotazníkového šetření a zjišťuje, které druhy návykových látek užívají tito studenti v souvislosti se studijními úkony a jaký mají tyto látky subjektivní vliv na jejich výkonnost při studiu. V závěru práce jsou shrnuty výsledky dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the use of addictive substances among students of Tomas Bata University in Zlin. The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part deals with the division of addictive substances, their effect on the central nervous system, selected neurotransmitters and a description of selected addictive substances. The thesis also deals with selected cognitive processes that take place during learning, with an emphasis on memory and learning. The empirical part has a quantitative character, is implemented via a questionnaire survey and finds out which types of addictive substances are used by these students in connection with study activities and what kind of effect these substances have on their performance during study. At the end of the work are summarized the results of a questionnaire survey.
Klíčová slova
návykové látky, drogy, centrální nervový systém, učení, paměť, student
Klíčová slova v angličtině
addictive substances, drugs, central nervous system, learning, memory, student
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti základních pojmů týkajících se návykových látek, přehledu a charakteristiky některých drog a kognitivních procesů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti základních pojmů týkajících se návykových látek, přehledu a charakteristiky některých drog a kognitivních procesů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KACHLÍK, Petr, 2011. Mapování drogové scény, aktivit a úrovně protidrogové prevence na Masarykově univerzitě: škola a zdraví pro 21. století. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD. ISBN 978-80-210-5724-1.
KALINA, Kamil et al., 2003. Drogy a drogové závislosti 1: mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády České republiky. Monografie. ISBN 80-86734-05-6.
KUBÁNEK, Vladimír a Lubomír POLÍVKA, 2010. Drogy a jejich účinky na lidský organismus. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze. ISBN 978-80-7251-319-2.
MAHDALÍČKOVÁ, Jana, 2014. Víme o drogách všechno? Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-589-4.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KACHLÍK, Petr, 2011. Mapování drogové scény, aktivit a úrovně protidrogové prevence na Masarykově univerzitě: škola a zdraví pro 21. století. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD. ISBN 978-80-210-5724-1.
KALINA, Kamil et al., 2003. Drogy a drogové závislosti 1: mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády České republiky. Monografie. ISBN 80-86734-05-6.
KUBÁNEK, Vladimír a Lubomír POLÍVKA, 2010. Drogy a jejich účinky na lidský organismus. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze. ISBN 978-80-7251-319-2.
MAHDALÍČKOVÁ, Jana, 2014. Víme o drogách všechno? Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-589-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student zdůvodnil volbu tématu, následně se zaměřil na popis teoretických východisek a dále se věnoval prezentaci praktické části práce. Student popsal výzkumnou strategii a věnoval se výsledkům výzkumného šetření. Následně odpovídal na otázky k obhajobě z posudků a na otázky členů komise. Student byl k obhajobě adekvátně připraven.