Dějiny našeho národa pamatují i takové vůdčí osobnosti, jejichž rozsáhlé působení bylo hnáno touhou po lepším a spravedlivějším uspořádání společnosti. Jejich nové myšlení a statečné činy přivodily žádoucí společenské změny. Byli osvícenými mysliteli a skutečnými vychovateli našeho národa. Patří k nim Jan Hus, Jan Amos Komenský a Tomáš Garrigue Masaryk. Cílem této práce je zjistit, jaké jsou společné znaky jejich výchovného působení ve vztahu k našemu národu, abychom je využili v sociální pedagogice. Práce je rozdělena do dvou základních částí. Teoretická část je zaměřena na životní příběhy osobností a klíčové publikace pro náš výzkum. Praktická část se zaměřuje na knihy autorů a jednotlivé texty jsou podrobeny hloubkové obsahové analýze. Pomocí této analýzy jsou porovnány a interpretovány sociálně pedagogické kompetence osobností. Praktická část práce je završena vydáním doporučení pro sociální pedagogy.
Anotace v angličtině
The history of our nation remembers such leading figures, whose extensive work was driven by the desire for a better and fairer organization of society. Their new thinking and brave actions brought up the desired social changes. They were enlightened thinkers and real educators of our nation. These include Jan Hus, Jan Amos Komenský and Tomáš Garrigue Masaryk. This thesis aim is to find out what are the common features of their educational work concerning our nation to use them in social education. The thesis is divided into two main parts. In the theoretical part, we focus on the life stories of educators and key publications for our research. The practical part is devoted to the books and texts of authors. Individual texts of educators are analyzed in this part. Using this analysis, the socio-educational competencies of personalities are compared and interpreted. The practical part of this thesis is completed by issuing recommendations for social educators.
Klíčová slova
sociální pedagogika, výchova, pravda, mravnost, zbožnost, Jan Hus, Jan Amos Komenský, Tomáš Garrigue Masaryk
Klíčová slova v angličtině
social education, education, truth, morality, piety, Jan Hus, Jan Amos Komenský, Tomáš Garrigue Masaryk
Rozsah průvodní práce
254 s. + 39 s. nečíslovaných
Jazyk
CZ
Anotace
Dějiny našeho národa pamatují i takové vůdčí osobnosti, jejichž rozsáhlé působení bylo hnáno touhou po lepším a spravedlivějším uspořádání společnosti. Jejich nové myšlení a statečné činy přivodily žádoucí společenské změny. Byli osvícenými mysliteli a skutečnými vychovateli našeho národa. Patří k nim Jan Hus, Jan Amos Komenský a Tomáš Garrigue Masaryk. Cílem této práce je zjistit, jaké jsou společné znaky jejich výchovného působení ve vztahu k našemu národu, abychom je využili v sociální pedagogice. Práce je rozdělena do dvou základních částí. Teoretická část je zaměřena na životní příběhy osobností a klíčové publikace pro náš výzkum. Praktická část se zaměřuje na knihy autorů a jednotlivé texty jsou podrobeny hloubkové obsahové analýze. Pomocí této analýzy jsou porovnány a interpretovány sociálně pedagogické kompetence osobností. Praktická část práce je završena vydáním doporučení pro sociální pedagogy.
Anotace v angličtině
The history of our nation remembers such leading figures, whose extensive work was driven by the desire for a better and fairer organization of society. Their new thinking and brave actions brought up the desired social changes. They were enlightened thinkers and real educators of our nation. These include Jan Hus, Jan Amos Komenský and Tomáš Garrigue Masaryk. This thesis aim is to find out what are the common features of their educational work concerning our nation to use them in social education. The thesis is divided into two main parts. In the theoretical part, we focus on the life stories of educators and key publications for our research. The practical part is devoted to the books and texts of authors. Individual texts of educators are analyzed in this part. Using this analysis, the socio-educational competencies of personalities are compared and interpreted. The practical part of this thesis is completed by issuing recommendations for social educators.
Klíčová slova
sociální pedagogika, výchova, pravda, mravnost, zbožnost, Jan Hus, Jan Amos Komenský, Tomáš Garrigue Masaryk
Klíčová slova v angličtině
social education, education, truth, morality, piety, Jan Hus, Jan Amos Komenský, Tomáš Garrigue Masaryk
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti života a díla J. Husa, J. A. Komenského a T. G. Masaryka.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou obsahové analýzy dokumentů a literatury.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti života a díla J. Husa, J. A. Komenského a T. G. Masaryka.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou obsahové analýzy dokumentů a literatury.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HRONCOVÁ, J., I. EMMEROVÁ a B. KRAUS, 2008. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-072-3.
KNOTOVÁ, Dana a kolektiv, 2014. Úvod do sociální pedagogiky: studijní texty pro studenty oboru sociální pedagogika. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210- 7078-3.
KRAUS, Blahoslav, 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-383-3.
PITTER, Přemysl a Michal PLZÁK ed., 2011. Duchovní revoluce v srdci Evropy: pohled do dějin českého národa. Praha: Nadační fond Přemysla Pittra a Olgy Fierzové. ISBN 978-80-7017-159-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
HRONCOVÁ, J., I. EMMEROVÁ a B. KRAUS, 2008. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-072-3.
KNOTOVÁ, Dana a kolektiv, 2014. Úvod do sociální pedagogiky: studijní texty pro studenty oboru sociální pedagogika. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210- 7078-3.
KRAUS, Blahoslav, 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-383-3.
PITTER, Přemysl a Michal PLZÁK ed., 2011. Duchovní revoluce v srdci Evropy: pohled do dějin českého národa. Praha: Nadační fond Přemysla Pittra a Olgy Fierzové. ISBN 978-80-7017-159-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student stručně představil teoretická východiska práce. Komise diskutovala vnímání pojmu národ za života osobností, kterými se student zabýval. Student popisoval výzkumnou metodu - obsahovou analýzu. Podrobněji představoval výsledky analýzy a snažil se je interpretovat. Na vytvořeném modelu shrnoval význam osobností. Student odpovídal na vybrané otázky vedoucího a oponentky práce. Komise vytkla velkou šíři práce, upozornila, že analýza patří do přílohy.