Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku ochrany člověka za mimořádných událostí, zajímá se o její výskyt ve výchově a vzdělávání na základních školách a také o další možnosti implementace tohoto prvku do vyučování. V teoretické části nahlédneme do historie a podíváme se na současné nastavení, budeme se věnovat dokumentům, které jsou závazné pro výuku této oblasti. Podrobněji se seznámíme s literaturou a projekty, především se budeme zabývat projektem Hasiči pro školy. Výzkum v praktické části oslovuje kvantitativní formou v dotazníkovém šetření pedagogy, kteří se s tímto projektem již setkali, a poskytuje autorům projektu zpětnou vazbu.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the issue of human protection during emergency situations, is interested in its occurrence in education and training in primary schools and also about other possibilities of implementation of this element in teaching.
In the theoretical part we will look into the history and look at the current setting, we will focus on documents that are binding for teaching this area. We will get acquainted in more detail with the literature and projects, especially we will deal with the project Hasiči pro školy. In the practical part, the research addresses educators who have already met with this project in a quantitative form in a questionnaire survey, and provides the authors of the project with feedback.
Klíčová slova
Ochrana obyvatelstva, mimořádná událost, branná výchova, IZS, HZS, Hasiči pro školy
Klíčová slova v angličtině
Population protection, emergency, military education, IZS, HZS, Hasiči pro školy.
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku ochrany člověka za mimořádných událostí, zajímá se o její výskyt ve výchově a vzdělávání na základních školách a také o další možnosti implementace tohoto prvku do vyučování. V teoretické části nahlédneme do historie a podíváme se na současné nastavení, budeme se věnovat dokumentům, které jsou závazné pro výuku této oblasti. Podrobněji se seznámíme s literaturou a projekty, především se budeme zabývat projektem Hasiči pro školy. Výzkum v praktické části oslovuje kvantitativní formou v dotazníkovém šetření pedagogy, kteří se s tímto projektem již setkali, a poskytuje autorům projektu zpětnou vazbu.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the issue of human protection during emergency situations, is interested in its occurrence in education and training in primary schools and also about other possibilities of implementation of this element in teaching.
In the theoretical part we will look into the history and look at the current setting, we will focus on documents that are binding for teaching this area. We will get acquainted in more detail with the literature and projects, especially we will deal with the project Hasiči pro školy. In the practical part, the research addresses educators who have already met with this project in a quantitative form in a questionnaire survey, and provides the authors of the project with feedback.
Klíčová slova
Ochrana obyvatelstva, mimořádná událost, branná výchova, IZS, HZS, Hasiči pro školy
Klíčová slova v angličtině
Population protection, emergency, military education, IZS, HZS, Hasiči pro školy.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti edukace žáka a implementace ochrany člověka za mimořádných událostí do výchovy a vzdělávání na základních školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti edukace žáka a implementace ochrany člověka za mimořádných událostí do výchovy a vzdělávání na základních školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst, 2007. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál. ISBN 80-7178-479-6.
HORSKÁ, V., D. SLÁVIK a E. MARÁDOVÁ, 2002. Ochrana člověka za mimořádných událostí: sebeochrana a vzájemná pomoc: text pro občanskou a rodinnou výchovu. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-829-0.
MIKULKA, B., Š. MIKULKA a M. PIŇOS, 2003. Výchova dětí v oblasti požární ochrany. Praha: MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. ISBN 80-86640-21-3.
RATHAUSKÝ, Zdeněk, 2008. Co dělat..., aneb, Kapesní průvodce krizovými situacemi doma i v zahraničí. Vyd. 2. Praha: Centrum pro bezpečný stát. ISBN 978-80-904066-1-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst, 2007. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál. ISBN 80-7178-479-6.
HORSKÁ, V., D. SLÁVIK a E. MARÁDOVÁ, 2002. Ochrana člověka za mimořádných událostí: sebeochrana a vzájemná pomoc: text pro občanskou a rodinnou výchovu. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-829-0.
MIKULKA, B., Š. MIKULKA a M. PIŇOS, 2003. Výchova dětí v oblasti požární ochrany. Praha: MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. ISBN 80-86640-21-3.
RATHAUSKÝ, Zdeněk, 2008. Co dělat..., aneb, Kapesní průvodce krizovými situacemi doma i v zahraničí. Vyd. 2. Praha: Centrum pro bezpečný stát. ISBN 978-80-904066-1-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce. Následně popsala metodologický postup. Studentka podrobněji komisi seznamovala s výslednými zjištěními. Komise vyzvala studentku, aby odpověděla na výzkumné otázky. Studentka odpovídala na vybrané otázky z posudků a zmiňovala vztah tématu ke studovanému oboru. Zazněly slabé stránky práce.