Bakalářská práce se zabývá problematikou primárního vzdělávání romských žáků prizmatem asistenta pedagoga. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku romské menšiny, vzdělávání romských žáků v běžných základních školách a roly asistenta pedagoga v edukačním procesu romského žáka. V první kapitole se práce zaměřuje na charakteristiku romské menšiny, a to v kontextu její historie, kultury a postavení dítěte v rodině. V druhé části dále vymezujeme vzdělání romských žáků v běžných základních školách, jejich integraci a inkluzi, specifikaci edukace romských žáků v běžných základních školách a jejich podpůrná opatření poskytovaná v prostředí běžných základních škol. Ve třetí kapitole popisujeme roli asistenta pedagoga v edukačním procesu romského žáka, historický vývoj profese, působení asistenta pedagoga v základní škole hlavního vzdělávacího proudu a jeho význam při práci s romskými žáky. Praktická část je zaměřena na bázi kvalitativního výzkumu, ten si klade za cíl zjistit a popsat, jak asistent pedagoga vnímá edukaci romského žáka v základní škole hlavního vzdělávacího proudu. Data získaná skrze polostrukturovaná interview byla analyzována pomocí dílčích postupů zakotvené teorie.
Annotation in English
The bachelor's thesis deals with the issue of primary education of Roma pupils through the prism of a teaching assistant. The theoretical part focuses on the characteristics of the Roma minority, the education of Roma pupils in ordinary primary schools and the role of the teaching assistant in the educational process of a Roma pupil. The first chapter focuses on the characteristics of the Roma minority, in the context of its history, culture and the position of the child in the family. In the second part we further define the education of Roma pupils in ordinary primary schools, their integration and inclusion, the specification of the education of Roma pupils in ordinary primary schools and their support measures provided in the environment of ordinary primary schools. In the third chapter we describe the role of the teaching assistant in the educational process of a Romani pupil, the historical development of the profession, the work of the teaching assistant in a mainstream primary school and its importance in working with Romani pupils. The practical part is focused on the basis of qualitative research, which aims to find out and describe how a teacher's assistant perceives the education of a Romani pupil in mainstream primary school. The data obtained through semi-structured interviews were analyzed using partial procedures of grounded theory.
Keywords
romský žák, asistent pedagoga, edukace, primární vzdělávání, kvalitativní výzkum
Keywords in English
Roma pupil, teaching assistant, education, primary education, qualitative research
Length of the covering note
s. 80
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá problematikou primárního vzdělávání romských žáků prizmatem asistenta pedagoga. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku romské menšiny, vzdělávání romských žáků v běžných základních školách a roly asistenta pedagoga v edukačním procesu romského žáka. V první kapitole se práce zaměřuje na charakteristiku romské menšiny, a to v kontextu její historie, kultury a postavení dítěte v rodině. V druhé části dále vymezujeme vzdělání romských žáků v běžných základních školách, jejich integraci a inkluzi, specifikaci edukace romských žáků v běžných základních školách a jejich podpůrná opatření poskytovaná v prostředí běžných základních škol. Ve třetí kapitole popisujeme roli asistenta pedagoga v edukačním procesu romského žáka, historický vývoj profese, působení asistenta pedagoga v základní škole hlavního vzdělávacího proudu a jeho význam při práci s romskými žáky. Praktická část je zaměřena na bázi kvalitativního výzkumu, ten si klade za cíl zjistit a popsat, jak asistent pedagoga vnímá edukaci romského žáka v základní škole hlavního vzdělávacího proudu. Data získaná skrze polostrukturovaná interview byla analyzována pomocí dílčích postupů zakotvené teorie.
Annotation in English
The bachelor's thesis deals with the issue of primary education of Roma pupils through the prism of a teaching assistant. The theoretical part focuses on the characteristics of the Roma minority, the education of Roma pupils in ordinary primary schools and the role of the teaching assistant in the educational process of a Roma pupil. The first chapter focuses on the characteristics of the Roma minority, in the context of its history, culture and the position of the child in the family. In the second part we further define the education of Roma pupils in ordinary primary schools, their integration and inclusion, the specification of the education of Roma pupils in ordinary primary schools and their support measures provided in the environment of ordinary primary schools. In the third chapter we describe the role of the teaching assistant in the educational process of a Romani pupil, the historical development of the profession, the work of the teaching assistant in a mainstream primary school and its importance in working with Romani pupils. The practical part is focused on the basis of qualitative research, which aims to find out and describe how a teacher's assistant perceives the education of a Romani pupil in mainstream primary school. The data obtained through semi-structured interviews were analyzed using partial procedures of grounded theory.
Keywords
romský žák, asistent pedagoga, edukace, primární vzdělávání, kvalitativní výzkum
Keywords in English
Roma pupil, teaching assistant, education, primary education, qualitative research
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti romského etnika, edukace romských žáků v podmínkách základních škol a úlohy asistenta pedagoga při práci se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti romského etnika, edukace romských žáků v podmínkách základních škol a úlohy asistenta pedagoga při práci se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
LECHTA, Viktor, 2016. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1123-5.
NAVRÁTIL, Pavel, 2003. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-741-8.
NĚMEC, Zbyněk, 2019. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Verlag Dashöfer. ISBN 978-80-87963-84-5.
ŠTOLOVÁ, Eva, 2001. Vzdělávání Romů. Praha: Grada. ISBN 978-80-246-1909-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Recommended resources
LECHTA, Viktor, 2016. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1123-5.
NAVRÁTIL, Pavel, 2003. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-741-8.
NĚMEC, Zbyněk, 2019. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Verlag Dashöfer. ISBN 978-80-87963-84-5.
ŠTOLOVÁ, Eva, 2001. Vzdělávání Romů. Praha: Grada. ISBN 978-80-246-1909-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále prezentovala obsah teoretické části práce. Studentka se dále zaměřila na popis praktické části práce a věnovala se výzkumných cílům, výzkumným otázkám a celkově zvolené výzkumné strategii. Studentka představila výsledky výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky z posudků a dokázala reagovat na otázky členů komise (závěry mohly být podrobnější a hlubší vzhledem ke zvolenému výzkumu).