Bakalářská práce je zaměřena na problematiku inkluzivního vzdělávání v Montessori mateřských školách. Popisuje, jaké jsou principy Montessori vzdělávacího směru, jakým způsobem probíhal jeho vývoj a společně s ním poukazuje na specifika jeho uplatňování v mateřských školách v České republice (ČR). Práce je rozdělena na teoretickou část, kde je představen život Marie Montessori společně s jejím významným dílem. Následně jsou v rámci druhé kapitoly nastíněny základní principy, na nichž stojí celý koncept Montessori pedagogiky. Zmíněna je i problematika vývoje Montessori pedagogiky. Pozornost je věnována také roli učitele v konceptu Montessori pedagogiky a problematice aplikace Montessori pedagogiky v tuzemském prostředí. Další kapitola je zaměřena na předškolní vzdělávání v ČR a na inkluzivní vzdělávání v ČR. Empirická část práce obsahuje kvalitativní výzkum, analyzuje inkluzivní vzdělávání za pomocí Montessori metody v praxi, na základě rozhovorů s pedagogy. Analýze je podrobeno prostředí a podmínky jak Montessori mateřských škol, tak běžných mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the issue of inclusive education in Montessori kindergartens. It describes the principles of the Montessori educational direction, how its development took place and together with it, points out the specifics of its application in kindergartens in the Czech Republic. The thesis is divided into a theoretical part, where the life of Maria Montessori is presented together with her important work. Subsequently, the second chapter outlines the basic principles on which the whole concept of Montessori pedagogy is based. The issue of the development of Montessori pedagogy is also mentioned. Attention is also given to the role of the teacher in the concept of Montessori pedagogy and the issue of application of Montessori pedagogy in the domestic environment. The next chapter focuses on preschool education in the Czech Republic and inclusive education in the Czech Republic. The empirical part of the bachelor thesis contains qualitative research, analyses inclusive education using the Montessori method in practice, based on interviews with teachers. The environment and conditions of both Montessori kindergartens and regular kindergartens are analysed.
Klíčová slova
pedagogika, Montessori pedagogika, Marie Montessori, učitel, předškolní vzdělávání v ČR, inkluze, integrace.
Klíčová slova v angličtině
pedagogy, Montessori pedagogy, Marie Montessori, teacher, preschool education in the Czech Republic, inclusion, integration
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku inkluzivního vzdělávání v Montessori mateřských školách. Popisuje, jaké jsou principy Montessori vzdělávacího směru, jakým způsobem probíhal jeho vývoj a společně s ním poukazuje na specifika jeho uplatňování v mateřských školách v České republice (ČR). Práce je rozdělena na teoretickou část, kde je představen život Marie Montessori společně s jejím významným dílem. Následně jsou v rámci druhé kapitoly nastíněny základní principy, na nichž stojí celý koncept Montessori pedagogiky. Zmíněna je i problematika vývoje Montessori pedagogiky. Pozornost je věnována také roli učitele v konceptu Montessori pedagogiky a problematice aplikace Montessori pedagogiky v tuzemském prostředí. Další kapitola je zaměřena na předškolní vzdělávání v ČR a na inkluzivní vzdělávání v ČR. Empirická část práce obsahuje kvalitativní výzkum, analyzuje inkluzivní vzdělávání za pomocí Montessori metody v praxi, na základě rozhovorů s pedagogy. Analýze je podrobeno prostředí a podmínky jak Montessori mateřských škol, tak běžných mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the issue of inclusive education in Montessori kindergartens. It describes the principles of the Montessori educational direction, how its development took place and together with it, points out the specifics of its application in kindergartens in the Czech Republic. The thesis is divided into a theoretical part, where the life of Maria Montessori is presented together with her important work. Subsequently, the second chapter outlines the basic principles on which the whole concept of Montessori pedagogy is based. The issue of the development of Montessori pedagogy is also mentioned. Attention is also given to the role of the teacher in the concept of Montessori pedagogy and the issue of application of Montessori pedagogy in the domestic environment. The next chapter focuses on preschool education in the Czech Republic and inclusive education in the Czech Republic. The empirical part of the bachelor thesis contains qualitative research, analyses inclusive education using the Montessori method in practice, based on interviews with teachers. The environment and conditions of both Montessori kindergartens and regular kindergartens are analysed.
Klíčová slova
pedagogika, Montessori pedagogika, Marie Montessori, učitel, předškolní vzdělávání v ČR, inkluze, integrace.
Klíčová slova v angličtině
pedagogy, Montessori pedagogy, Marie Montessori, teacher, preschool education in the Czech Republic, inclusion, integration
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolního vzdělávání v České republice, Montessori pedagogiky a inkluzivního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolního vzdělávání v České republice, Montessori pedagogiky a inkluzivního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FILOVÁ, Hana a Jarmila SVOBODOVÁ, ed., 2007. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD. ISBN 978-80-86633-93-0.
HENDL, Jan, 2008. Kvalitativní výzkum: metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0218-6.
LUDWIG, Harald, 2008. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha: Univerzita Pardubice. ISBN 9788073950491.
MAZÁNKOVÁ, Martina, 2018. Inkluze v mateřské škole: Děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál.
MONTESSORI, Maria, 2018. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1393-2.
Seznam doporučené literatury
FILOVÁ, Hana a Jarmila SVOBODOVÁ, ed., 2007. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD. ISBN 978-80-86633-93-0.
HENDL, Jan, 2008. Kvalitativní výzkum: metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0218-6.
LUDWIG, Harald, 2008. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha: Univerzita Pardubice. ISBN 9788073950491.
MAZÁNKOVÁ, Martina, 2018. Inkluze v mateřské škole: Děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál.
MONTESSORI, Maria, 2018. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1393-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na obsah teoretické části práce. Studentka dále představila praktickou část práce. Studentka uvedla výzkumnou strategii - uvedla výzkumné cíle a výzkumné otázky. Následně se zaměřila na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka dále odpovídala na otázky z posudků. Studentka představila kódované rozhovory, které měla k obhajobě přinést. Avšak kódů v textu bylo velmi málo vzhledem k rozsahu rozhovorů. Některé kódy nedávaly smysl. Zpracování je bližší spíše dotazníkovému šetření. Některé cíle byly spíše kvantitativně formulované. Prezentace byla adekvátně zpracovaná.