Bakalářská práce se zabývá kontaktem dítěte v pěstounské péči s biologickou rodinou. Teoretická část je rozčleněna do tří kapitol, přičemž první kapitola vymezuje pěstounskou péči z pohledu stěžejní aktuálně platné legislativy České republiky. Druhá kapitola pojednává o rodině, jejich funkcích a zvláštnostech, které s sebou rodičovství v pěstounské péči přináší. Ve třetí kapitole jsou předloženy dosavadní poznatky z oblasti kontaktů v pěstounské péči s biologickou rodinou, jeho formy, předpoklady dobrého kontaktu a také úskalí, která při kontaktu nastávají. Praktická část prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření zkoumá zkušenosti pěstounů s kontaktem s biologickou rodinou.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the contact of a child in foster care with a biological family. The theoretical part is divided into three chapters, the first chapter defining foster care from the perspective of the main currently valid legislation of the Czech Republic. The second chapter deals with family, its functions and the peculiarities that parenting in foster care entails. The third chapter presents the existing knowledge in the field of contacts in foster care with the biological family, its forms, prerequisites for good contact and also the pitfalls that arise during contact. The practical part, through a qualitative research survey, examines the experience of foster parents with contact with the biological family.
Klíčová slova
pěstounská péče, pěstoun, dítě, biologická rodina, kontakt
Klíčová slova v angličtině
foster care, foster parent, child, biological family, contact
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá kontaktem dítěte v pěstounské péči s biologickou rodinou. Teoretická část je rozčleněna do tří kapitol, přičemž první kapitola vymezuje pěstounskou péči z pohledu stěžejní aktuálně platné legislativy České republiky. Druhá kapitola pojednává o rodině, jejich funkcích a zvláštnostech, které s sebou rodičovství v pěstounské péči přináší. Ve třetí kapitole jsou předloženy dosavadní poznatky z oblasti kontaktů v pěstounské péči s biologickou rodinou, jeho formy, předpoklady dobrého kontaktu a také úskalí, která při kontaktu nastávají. Praktická část prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření zkoumá zkušenosti pěstounů s kontaktem s biologickou rodinou.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the contact of a child in foster care with a biological family. The theoretical part is divided into three chapters, the first chapter defining foster care from the perspective of the main currently valid legislation of the Czech Republic. The second chapter deals with family, its functions and the peculiarities that parenting in foster care entails. The third chapter presents the existing knowledge in the field of contacts in foster care with the biological family, its forms, prerequisites for good contact and also the pitfalls that arise during contact. The practical part, through a qualitative research survey, examines the experience of foster parents with contact with the biological family.
Klíčová slova
pěstounská péče, pěstoun, dítě, biologická rodina, kontakt
Klíčová slova v angličtině
foster care, foster parent, child, biological family, contact
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pěstounské péče, teorie rodiny a výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pěstounské péče, teorie rodiny a výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ARCHEROVÁ, Caroline, 2001. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál. ISBN 80-7178-578-4.
MATĚJČEK, Zdeněk et al., 2002. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál. ISBN 80-7178-637-3.
PAZLAROVÁ, Hana, 2016. Pěstounská péče. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1020-7.
SEMERÁDOVÁ, Monika, 2012. Metodika: zprostředkování kontaktu dítěte s vlastní rodinou [online]. Chrudim: Centrum náhradní rodinné péče Amalthea o.s.. Dostupné z: http://www.knihovnanrp.cz/wp-content/uploads/2017/03/publikace-6.pdf.
ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
ARCHEROVÁ, Caroline, 2001. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál. ISBN 80-7178-578-4.
MATĚJČEK, Zdeněk et al., 2002. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál. ISBN 80-7178-637-3.
PAZLAROVÁ, Hana, 2016. Pěstounská péče. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1020-7.
SEMERÁDOVÁ, Monika, 2012. Metodika: zprostředkování kontaktu dítěte s vlastní rodinou [online]. Chrudim: Centrum náhradní rodinné péče Amalthea o.s.. Dostupné z: http://www.knihovnanrp.cz/wp-content/uploads/2017/03/publikace-6.pdf.
ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska, popsala metodologický postup. Podrobněji interpretovala nalezené kategorie. Následně shrnula významná zjištění práce. Komise se doptávala na zajímavé a nové výsledky a na možnosti návazného výzkumu.