Bakalářská práce "Děti v SOS vesničkách a jejich výchovné problémy" popisuje problematiku spojenou s výchovou dětí, které pocházejí z nevhodného rodinného prostředí a jsou umístěné do náhradní rodinné výchovy. Teoretická část je zaměřena na pojetí rodiny, poskytování péče v náhradní rodině, prostředí a působení SOS dětské vesničky, výchovné problémy dětí, možnosti působení a kompetence sociálního pedagoga. Praktickou část tvoří výzkumné šetření formou provedených rozhovorů pohledem pěstouna na děti ve své péči. Cílem bakalářské práce je zmapovat, jaké výchovné problémy se vyskytují u dětí v SOS vesničkách a jak řeší tyto situace profesionální pěstounští rodiče. Jednotlivé případové studie dětí dokazují, jak důležitý vliv pro dítě může mít náhradní rodinné prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "The Children in SOS Villages And Their Educational Problems" describes the issues concerning education of children who grew up in an inappropriate fa-mily background and had been assigned to substitute family care. The theoretical part fo-cuses on a concept of family, family care in substitute family, environment and impacts of children's SOS villages, educational problems of children and impact and competence of social educator. The practical part consists of the research in a form of interviews from fos-ter parents' point of view on children in their substitute care. The aim of this bachelor thesis is to explore educational issues in children's SOS villages and how are these issues solved by professional foster parents. The particular case studies of children proves the importance of a substitute family environment and its impact on a child.
Klíčová slova
Teorie výchovy, rodina, náhradní rodinná péče, SOS dětská vesnička, výchovné problémy, kompetence sociálního pedagoga.
Klíčová slova v angličtině
Theory of education, family, substitute family care, children's SOS village, educational problems, social educator's competence.
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Děti v SOS vesničkách a jejich výchovné problémy" popisuje problematiku spojenou s výchovou dětí, které pocházejí z nevhodného rodinného prostředí a jsou umístěné do náhradní rodinné výchovy. Teoretická část je zaměřena na pojetí rodiny, poskytování péče v náhradní rodině, prostředí a působení SOS dětské vesničky, výchovné problémy dětí, možnosti působení a kompetence sociálního pedagoga. Praktickou část tvoří výzkumné šetření formou provedených rozhovorů pohledem pěstouna na děti ve své péči. Cílem bakalářské práce je zmapovat, jaké výchovné problémy se vyskytují u dětí v SOS vesničkách a jak řeší tyto situace profesionální pěstounští rodiče. Jednotlivé případové studie dětí dokazují, jak důležitý vliv pro dítě může mít náhradní rodinné prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "The Children in SOS Villages And Their Educational Problems" describes the issues concerning education of children who grew up in an inappropriate fa-mily background and had been assigned to substitute family care. The theoretical part fo-cuses on a concept of family, family care in substitute family, environment and impacts of children's SOS villages, educational problems of children and impact and competence of social educator. The practical part consists of the research in a form of interviews from fos-ter parents' point of view on children in their substitute care. The aim of this bachelor thesis is to explore educational issues in children's SOS villages and how are these issues solved by professional foster parents. The particular case studies of children proves the importance of a substitute family environment and its impact on a child.
Klíčová slova
Teorie výchovy, rodina, náhradní rodinná péče, SOS dětská vesnička, výchovné problémy, kompetence sociálního pedagoga.
Klíčová slova v angličtině
Theory of education, family, substitute family care, children's SOS village, educational problems, social educator's competence.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti uplatnění sociálního pedagoga v SOS dětských vesničkách, zkoumání výchovných problémů dětí a možností účinných výchovných metod.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti uplatnění sociálního pedagoga v SOS dětských vesničkách, zkoumání výchovných problémů dětí a možností účinných výchovných metod.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, Bratislava. ISBN 978-80-969944-0-3.
GAVORA, Peter, 2000. Úvod do pedagogického výzkumu: kvalitativní výzkum. Brno: Paido. ISBN 80-85931-79-6.
MATĚJČEK, Zdeněk, 1996. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-085-5.
MATĚJČEK, Zdeněk, 1994. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál. ISBN 80-85282-83-6.
MONTESSORI, Marie, 2017. Objevování dítěte. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1234-8.
ŠKOVIERA, Albín, 2007. Trendy náhradnej výchovy. Petrus. ISBN 978-80-89233-32-8.
TOMEŠ, Ivo, 2010. Úvod do teorie a metodologie sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-680-3.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, Bratislava. ISBN 978-80-969944-0-3.
GAVORA, Peter, 2000. Úvod do pedagogického výzkumu: kvalitativní výzkum. Brno: Paido. ISBN 80-85931-79-6.
MATĚJČEK, Zdeněk, 1996. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-085-5.
MATĚJČEK, Zdeněk, 1994. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál. ISBN 80-85282-83-6.
MONTESSORI, Marie, 2017. Objevování dítěte. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1234-8.
ŠKOVIERA, Albín, 2007. Trendy náhradnej výchovy. Petrus. ISBN 978-80-89233-32-8.
TOMEŠ, Ivo, 2010. Úvod do teorie a metodologie sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-680-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka popsala obsah teoretické části práce. Následně prezentovala výzkumné cíle. Zde zazněla výtka vůči dílčímu cíli, který se zaměřoval na dopad výchovného působení sociálního pedagoga na chování citově narušeného dítěte. Komise uvedla, že sociální pedagog v SOS vesničkách nepůsobí ve vztahu k dítěti a za další, sledovat dopad na chování pomocí rozhovorů je velmi těžké. Komise diskutovala také design kazuistik. Studentka odpovídala na vybrané otázky oponentky práce. Komise diskutovala opodstatěnost vesniček SOS.