Zemědělský sektor Ukrajiny se významně podílí na tvorbě HDP, trhu práce a exportní bilanci. V posledních letech čelily malé a střední zemědělské podniky dalším obtížím v důsledku nepředvídatelných abnormálních klimatických podmínek, omezení na trhu práce a destabilizovaných dodavatelských kanálů.
Teoretická část poskytuje základní informace o sestavování strategií, analýze a rozhodování. Analytická část práce se zaměřuje na podrobnou analýzu zemědělského trhu Ukrajiny a nastiňuje potenciální příležitosti růstu pro vybrané malé a střední podniky. Analýza poskytuje informace o hlavních distribučních kanálech, klíčových mezinárodních partnerech a potenciálních rizicích a příležitostech pro zemědělský sektor v segmentu ovoce a bobulovin. Praktická část poskytuje vyváženou strategii pro malý a střední podnik působící v segmentu ovoce a bobulovin na základě výsledků analýzy a nastiňuje hlavní směry, na které by se měl podnik zaměřit, aby dosáhl většího podílu na trhu a expandoval na nové trhy.
Anotace v angličtině
The agricultural sector of Ukraine makes up for a significant size of the GDP contributions, labor market, and export balance. In the last years, agricultural SMEs have faced additional hardships due to unpredictable abnormal weather conditions, restrictions on the labor market, and destabilized supply channels.
The theoretical part provides background information on strategy compilation, analysis, and decision making. The analysis part of the thesis focuses on the detailed analysis of the agricultural market of Ukraine and outlines the potential growth opportunities for the chosen SME. The analysis provides information on main distribution channels, key international partners, and potential risks and opportunities for the agricultural sector in the fruit and berry segment. The practical part provides a balanced strategy for the SME with operations in the fruit and berry segment based on the results of the analysis and outlines key directions the enterprise should focus on to achieve a bigger market share and expand to new markets.
Klíčová slova
strategie, analýza trhu, zemědělství, malý a střední podnik, tvorba strategie, ekologická produkce, pronikání na trh.
Zemědělský sektor Ukrajiny se významně podílí na tvorbě HDP, trhu práce a exportní bilanci. V posledních letech čelily malé a střední zemědělské podniky dalším obtížím v důsledku nepředvídatelných abnormálních klimatických podmínek, omezení na trhu práce a destabilizovaných dodavatelských kanálů.
Teoretická část poskytuje základní informace o sestavování strategií, analýze a rozhodování. Analytická část práce se zaměřuje na podrobnou analýzu zemědělského trhu Ukrajiny a nastiňuje potenciální příležitosti růstu pro vybrané malé a střední podniky. Analýza poskytuje informace o hlavních distribučních kanálech, klíčových mezinárodních partnerech a potenciálních rizicích a příležitostech pro zemědělský sektor v segmentu ovoce a bobulovin. Praktická část poskytuje vyváženou strategii pro malý a střední podnik působící v segmentu ovoce a bobulovin na základě výsledků analýzy a nastiňuje hlavní směry, na které by se měl podnik zaměřit, aby dosáhl většího podílu na trhu a expandoval na nové trhy.
Anotace v angličtině
The agricultural sector of Ukraine makes up for a significant size of the GDP contributions, labor market, and export balance. In the last years, agricultural SMEs have faced additional hardships due to unpredictable abnormal weather conditions, restrictions on the labor market, and destabilized supply channels.
The theoretical part provides background information on strategy compilation, analysis, and decision making. The analysis part of the thesis focuses on the detailed analysis of the agricultural market of Ukraine and outlines the potential growth opportunities for the chosen SME. The analysis provides information on main distribution channels, key international partners, and potential risks and opportunities for the agricultural sector in the fruit and berry segment. The practical part provides a balanced strategy for the SME with operations in the fruit and berry segment based on the results of the analysis and outlines key directions the enterprise should focus on to achieve a bigger market share and expand to new markets.
Klíčová slova
strategie, analýza trhu, zemědělství, malý a střední podnik, tvorba strategie, ekologická produkce, pronikání na trh.
Introduction Define the objectives and the application methods used in the Master thesis I. Theoretical part
Explore the theoretical background of business strategy and role of the agricultural market in UA economy.
II. Practical part
Analyze the fruit and berry market of Ukraine.
Analyze the Covid-19 implications on the fruit and berry market of Ukraine.
Develop a business strategy for AC "Berry Partner".
Submit the project to risk and cost analysis.
Conclusion
Zásady pro vypracování
Introduction Define the objectives and the application methods used in the Master thesis I. Theoretical part
Explore the theoretical background of business strategy and role of the agricultural market in UA economy.
II. Practical part
Analyze the fruit and berry market of Ukraine.
Analyze the Covid-19 implications on the fruit and berry market of Ukraine.
Develop a business strategy for AC "Berry Partner".
Submit the project to risk and cost analysis.
Conclusion
Seznam doporučené literatury
RUMELT, Richard P. Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters. 1. Great Britain: Profile Books, 2011. ISBN 9781846684807.
KOTLER, Philip, Hermawan KARTAJAYA, SETIAWAN a Iwan SETIAWAN. Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. 1 Ed. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, 2017. ISBN 9781119341062.
MORRIS, Peter a Ashley JAMIESON. Translating Corporate Strategy Into Project Strategy - Realizing Corporate Strategy Through Project Management. 1 Ed. Newtown Square, Pa: Project Management Institute, 2004. ISBN 9781628700572.
CHAN, Kim W. a Renée MAUBORGNE. Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant. 1 Ed. Boston: Harvard Business School Publishing Corporation, 2015. ISBN 9781625274496.
SAIZ-ÁLVAREZ, José Manuel a Jesús Manuel PALMA-RUIZ. Handbook of Research on Entrepreneurial Leadership and Competitive Strategy in Family Business. 1 Ed. Hershey, PA: IGI Global, 2019. ISBN 9781522580126.
Seznam doporučené literatury
RUMELT, Richard P. Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters. 1. Great Britain: Profile Books, 2011. ISBN 9781846684807.
KOTLER, Philip, Hermawan KARTAJAYA, SETIAWAN a Iwan SETIAWAN. Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. 1 Ed. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, 2017. ISBN 9781119341062.
MORRIS, Peter a Ashley JAMIESON. Translating Corporate Strategy Into Project Strategy - Realizing Corporate Strategy Through Project Management. 1 Ed. Newtown Square, Pa: Project Management Institute, 2004. ISBN 9781628700572.
CHAN, Kim W. a Renée MAUBORGNE. Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant. 1 Ed. Boston: Harvard Business School Publishing Corporation, 2015. ISBN 9781625274496.
SAIZ-ÁLVAREZ, José Manuel a Jesús Manuel PALMA-RUIZ. Handbook of Research on Entrepreneurial Leadership and Competitive Strategy in Family Business. 1 Ed. Hershey, PA: IGI Global, 2019. ISBN 9781522580126.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Supervisor: prof.Popesko, 20b.
Please explain legislative, custom or tax obstacles for entering the EU market for Ukrainian fruit producers, ANSWERED.
Reviewer: Kwarteng, Ph.D., 24b.
What is this project all about? ANSWERED.
What is your contribution? ANSWERED.
What would you change if you do this work again? ANSWERED.