Tato bakalářská práce se zabývá ikoničností webových stránek z lingvistického a sémiotického pohledu. Skládá se z teoretické části a praktické části.
Teoretická část popisuje znaky, rozdíly mezi arbitrárností a nearbitrárností, metafory, jazykovou ikoničnost a pojmovou metaofru. Dále se zabývá postupy, které byly aplikovány při analýze korpusu. Praktická část se poté obsahuje analýzu vybraných webových stránek z jazykového a kognitivního pohledu a take z vizuálního a grafického poheldu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the iconicity of websites from the linguistic and semiotic perspective. The thesis consists of a theoretical and analytical part.
The theoretical part discusses signs, the difference between arbitrariness and non-arbitrariness, metaphors, language iconicity and an overview of conceptual metaphor theory. The methodology of analysis is also included. The analytical part involves an analysis of the selected websites from a linguistic and cognitive perspective as well as a visual and graphical perspective.
Tato bakalářská práce se zabývá ikoničností webových stránek z lingvistického a sémiotického pohledu. Skládá se z teoretické části a praktické části.
Teoretická část popisuje znaky, rozdíly mezi arbitrárností a nearbitrárností, metafory, jazykovou ikoničnost a pojmovou metaofru. Dále se zabývá postupy, které byly aplikovány při analýze korpusu. Praktická část se poté obsahuje analýzu vybraných webových stránek z jazykového a kognitivního pohledu a take z vizuálního a grafického poheldu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the iconicity of websites from the linguistic and semiotic perspective. The thesis consists of a theoretical and analytical part.
The theoretical part discusses signs, the difference between arbitrariness and non-arbitrariness, metaphors, language iconicity and an overview of conceptual metaphor theory. The methodology of analysis is also included. The analytical part involves an analysis of the selected websites from a linguistic and cognitive perspective as well as a visual and graphical perspective.
Analýza webových stránek dle definovaných kritérií
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Vytvoření korpusu (relevantní webové stránky)
Formulace cílů práce
Analýza webových stránek dle definovaných kritérií
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Chilton, Paul A. 2014. Language, Space and Mind: The Conceptual Geometry of Linguistic Meaning. Cambridge: Cambridge University Press.
Forceville, Charles J., and Eduardo Urios-Aparisi, eds. 2009. Multimodal Metaphor. Berlin: De Gruyter Mouton.
Gärdenfors, Peter. 2014. The Geometry of Meaning: Semantics Based on Conceptual Spaces. Cambridge, MA: MIT.
Piquer-Píriz Ana María, and Alejo-González Rafael, eds. 2018. Applying Cognitive Linguistics: Figurative Language in Use, Constructions and Typology. Amsterdam: John Benjamins.
Wilcox, Sherman. 2004. Cognitive Iconicity: Conceptual Spaces, Meaning, and Gesture in Signed Languages. Berlin: Walter de Gruyter.
Seznam doporučené literatury
Chilton, Paul A. 2014. Language, Space and Mind: The Conceptual Geometry of Linguistic Meaning. Cambridge: Cambridge University Press.
Forceville, Charles J., and Eduardo Urios-Aparisi, eds. 2009. Multimodal Metaphor. Berlin: De Gruyter Mouton.
Gärdenfors, Peter. 2014. The Geometry of Meaning: Semantics Based on Conceptual Spaces. Cambridge, MA: MIT.
Piquer-Píriz Ana María, and Alejo-González Rafael, eds. 2018. Applying Cognitive Linguistics: Figurative Language in Use, Constructions and Typology. Amsterdam: John Benjamins.
Wilcox, Sherman. 2004. Cognitive Iconicity: Conceptual Spaces, Meaning, and Gesture in Signed Languages. Berlin: Walter de Gruyter.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svou práci. Po přečtení posudků komise položila následující otázky:
Which image-schemas would you recommend exploiting for increasing the effectiveness of the website?
How do iconic signs improve websites?
Can you identify some practical real-world ramifications of the general statement ''the iconicity on the website[s] is present from [a] linguistic and semiotic perspective‘‘ (50)? You can choose an economics/marketing, formal or any another theoretical framework.