Tato bakalářská práce se zaměřuje primárně na jazyk a lingvistické prostředky používané v reklamě tří vybraných amerických mobilních operátorů: AT&T, Verizon a T-Mobile. Teoretická část popisuje marketing, reklamu a reklamu v médiích. Dále popisuje vizuální stránku reklamy. Analýza sleduje použití vybraných lingvistických prostředků jednotlivými operátory a jejich účel při oslovení zákazníků. Rovněž porovnává účinnost prostředků volených operátory při tvorbě jejich reklamy. Vizuální stránka je analyzována pouze okrajově. Analýza prokazuje, že američtí mobilní operátoři používají stejné nebo podobné lingvistické prostředky při oslovování zákazníků a také k vytvoření úspěšné reklamy.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses primarily on the language and linguistic devices used in the advertisements of three selected American mobile operators: AT&T, Verizon and T-Mobile. The theoretical part of this thesis describes marketing, advertising and advertising in media. Furthermore, it describes the visual side of advertising. The analysis follows the use of the selected linguistic devices by individual operators and their purpose to address customers. It also compares the effectiveness of the devices chosen by the operators when creating their advertisements. The visual side is analysed only marginally. The analysis proves that American mobile operators use the same or similar linguistic devices to address customers but also to create a successful advertisement.
advertising, addressing customers, American mobile operators, linguistic analysis, visual side
Rozsah průvodní práce
74 s. (94 396 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje primárně na jazyk a lingvistické prostředky používané v reklamě tří vybraných amerických mobilních operátorů: AT&T, Verizon a T-Mobile. Teoretická část popisuje marketing, reklamu a reklamu v médiích. Dále popisuje vizuální stránku reklamy. Analýza sleduje použití vybraných lingvistických prostředků jednotlivými operátory a jejich účel při oslovení zákazníků. Rovněž porovnává účinnost prostředků volených operátory při tvorbě jejich reklamy. Vizuální stránka je analyzována pouze okrajově. Analýza prokazuje, že američtí mobilní operátoři používají stejné nebo podobné lingvistické prostředky při oslovování zákazníků a také k vytvoření úspěšné reklamy.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses primarily on the language and linguistic devices used in the advertisements of three selected American mobile operators: AT&T, Verizon and T-Mobile. The theoretical part of this thesis describes marketing, advertising and advertising in media. Furthermore, it describes the visual side of advertising. The analysis follows the use of the selected linguistic devices by individual operators and their purpose to address customers. It also compares the effectiveness of the devices chosen by the operators when creating their advertisements. The visual side is analysed only marginally. The analysis proves that American mobile operators use the same or similar linguistic devices to address customers but also to create a successful advertisement.
advertising, addressing customers, American mobile operators, linguistic analysis, visual side
Zásady pro vypracování
Shromáždění a studium odborné literatury k tématu práce
Shromáždění podkladů k analýze
Formulace cílů práce, specifikace analýzy
Lingvistická analýza dle specifikovaných kritérií
Shrnutí výsledků analýzy, formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Shromáždění a studium odborné literatury k tématu práce
Shromáždění podkladů k analýze
Formulace cílů práce, specifikace analýzy
Lingvistická analýza dle specifikovaných kritérií
Shrnutí výsledků analýzy, formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
Altstiel, Tom and Jean Grow. 2013. Advertising Creative: Strategy, Copy, Design. 3rd ed. London: SAGE Publications.
Armstrong, Gary and Philip Kotler. 2015. Marketing: An Introduction. 12th ed. Harlow: Pearson Education Limited.
Kumari, Latesh. 2014. Linguistic Analysis of Current Advertisement: A Socio Linguistic Study. New Delhi: Horizon Books.
Mackay, Adrian R. 2005. The Practise of Advertising. 5th ed. Amsterdam: Elsevier.
Palmer, Adrian. 2012. Introduction to Marketing: Theory and Practice. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.
Seznam doporučené literatury
Altstiel, Tom and Jean Grow. 2013. Advertising Creative: Strategy, Copy, Design. 3rd ed. London: SAGE Publications.
Armstrong, Gary and Philip Kotler. 2015. Marketing: An Introduction. 12th ed. Harlow: Pearson Education Limited.
Kumari, Latesh. 2014. Linguistic Analysis of Current Advertisement: A Socio Linguistic Study. New Delhi: Horizon Books.
Mackay, Adrian R. 2005. The Practise of Advertising. 5th ed. Amsterdam: Elsevier.
Palmer, Adrian. 2012. Introduction to Marketing: Theory and Practice. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.
Přílohy volně vložené
30 ilustrací
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci. Po přečtení posudků komise položila následující otázky:
T-Mobile, one of the operators whose advertisements you analysed, operates worldwide, among others in the CR. Compared to the USA, are there any differences in its approach to the potential customers/customers when promoting its services and products on the Czech market?
So spoken language is more important in our country to promote T-Mobile?
Did you base this terminology (ellipsis) on somebody else's research? Could you name them?
Which of the companies has the highest market share? In your opinion, do the analyzed elements of advertising help the company in this? How?
You said language is more important than images. Could you clarify that?
Studentka na položené otázky odpověděla jen částečně.