Cílem této bakalářské práce je zjistit kompetenci v mluvení v angličtině u českých rodilých mluvčích. Tato práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá charakteristikou dané komunikační kompetence spolu s faktory, které ji ovlivňují. Praktická část je založena na analýze dotazníkového šetření a analýze nahrávek anglického ústního projevu participantů. Zjištění vyplývající z těchto analýz jsou shrnuta v závěru práce.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to find out the English speaking competence of Czech native speakers. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with the characteristics of English speaking competence along with factors that influence it. The practical part is based on the analysis of the questionnaire results and the analysis of the recorded English utterances of the participants. The findings of these analyses are summarized in the conclusions.
Klíčová slova
anglická kompetence, zručnost mluvení, analýza, dotazník, test
Klíčová slova v angličtině
English competence, speaking skill, analysis, questionnaire, test
Rozsah průvodní práce
46 s. (56 162 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této bakalářské práce je zjistit kompetenci v mluvení v angličtině u českých rodilých mluvčích. Tato práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá charakteristikou dané komunikační kompetence spolu s faktory, které ji ovlivňují. Praktická část je založena na analýze dotazníkového šetření a analýze nahrávek anglického ústního projevu participantů. Zjištění vyplývající z těchto analýz jsou shrnuta v závěru práce.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to find out the English speaking competence of Czech native speakers. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with the characteristics of English speaking competence along with factors that influence it. The practical part is based on the analysis of the questionnaire results and the analysis of the recorded English utterances of the participants. The findings of these analyses are summarized in the conclusions.
Klíčová slova
anglická kompetence, zručnost mluvení, analýza, dotazník, test
Klíčová slova v angličtině
English competence, speaking skill, analysis, questionnaire, test
Zásady pro vypracování
Shromáždění a studium odborné literatury
Formulace cílů a specifikace metod práce
Sběr výzkumného materiálu
Kvalitativní a kvantitativní analýza shromážděného materiálu
Shrnutí výsledků analýzy, formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Shromáždění a studium odborné literatury
Formulace cílů a specifikace metod práce
Sběr výzkumného materiálu
Kvalitativní a kvantitativní analýza shromážděného materiálu
Shrnutí výsledků analýzy, formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
Cohen, Louis, Lawrence Manion, and Keith Morrison. Research Methods in Education. London: Routledge, 2009.
Černá, Monika, Libuše Hornová, Jaroslava Ivanová, and Šárka Ježková. Routes and Destinations: Learning Histories of Czech Speakers of English and Their Achievement in Selected Communicative Language Competences. Pardubice: University of Pardubice, 2016.
Gondová, Danica. Od gramatiky k hovoreniu. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2013.
Najvar, Petr. Raná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20. století. Brno: Paido, 2010.
Singleton, D. M., and Lisa Ryan. Language Acquisition: the Age Factor. Buffalo, NY: Multilingual Matters, 2004.
Seznam doporučené literatury
Cohen, Louis, Lawrence Manion, and Keith Morrison. Research Methods in Education. London: Routledge, 2009.
Černá, Monika, Libuše Hornová, Jaroslava Ivanová, and Šárka Ježková. Routes and Destinations: Learning Histories of Czech Speakers of English and Their Achievement in Selected Communicative Language Competences. Pardubice: University of Pardubice, 2016.
Gondová, Danica. Od gramatiky k hovoreniu. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2013.
Najvar, Petr. Raná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20. století. Brno: Paido, 2010.
Singleton, D. M., and Lisa Ryan. Language Acquisition: the Age Factor. Buffalo, NY: Multilingual Matters, 2004.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svou práci. Po přečtení posudku komise položila následující otázky:
How would you characterize the overall speaking competence of the analysed age group?
How do you interpret the only significant correlation between pronunciation and self-evaluation scores?
Did they only evaluate pronunciation as such?
How could CEFR be helpful in your research work?
Describe the procedure of the speech test assessment in detail. Who did the assessment?
How could you improve the assessment?
Do you think 10 participants are enough to draw reliable conclusions?
How do you explain the fact that people in group A were better at grammar and fluency?
Do you have an objective standard of evaluating the students?
How reliable do you think your research is?