Předložená diplomová práce se zabývá současnou estetikou grafického designu s hlubším zaměřením na emocionální projev v digitální typografii. Neodbíhá k rukopisným písmům, ani ke kaligrafii, míjí piktogramy a ideogramy. Ambicí této práce je představit emotivní typografii v širším kontextu historicko uměleckém, etablovat ji mezi významná odvětví typografie a poukázat na široké možnosti jejího použití.
Úvodem vysvětluji samotný pojem emotivní typografie. Věnuji se detailně vlastnostem emotivního písma, výhodám, ale také rizikům, která s sebou přináší jeho použití v praxi. K dokreslení uvádím krátké medailonky několika českých i zahraničních autorů, představím jejich vzájemné spolupráce a zmapuji příklady užití současné emotivní typografie. Na těchto příkladech vysvětluji konkrétní myšlenky, které se za tvorbou a použitím emotivní typografie ukrývají.
Představím vlastní projekt tvorby autorského písma a subjekt, pro který jsem písmo vytvořil, i důvody, které k výběru vedly. Téma emotivní typografie je pro mě osobně velmi významné. Otevírá možnost netradičnímu pojetí a zároveň vyžaduje soustředěnost, aby argumentace, která obhajuje emoce v tvůrčích přístupech, zůstala věcná a racionální.
Annotation in English
The submitted diploma thesis deals with the current aesthetics of graphic design with a deep focus on emotional expression in digital typography. It does not turn to handwriting or calligraphy, it misses pictograms and ideograms. The ambition of this work is to present emotional typography in the broader context of a historical-artistic, to establish it among an important branch of typography and to point out the wide possibilities of its use.
At the beginning I explain the very concept of emotional typography. I devote in detail with the properties of emotional type, the benefits, but also the risks that come with its use in practice. To illustrate, I present short medallions of several Czech and foreign authors, introduce their mutual cooperation and map examples of the use of contemporary emotional typography. Using these examples, I explain the specific ideas behind the creation and use of emotional typography.
I will introduce my own project of creating an author's typeface and the subject for which I created it, as well as the reasons that led to the selection. The topic of emotional typography is very important to me personally. It opens up the possibility of a non-traditional concept and at the same time requires concentration so that argumentation, which defends emotions in creative approaches, remains factual and rational.
Předložená diplomová práce se zabývá současnou estetikou grafického designu s hlubším zaměřením na emocionální projev v digitální typografii. Neodbíhá k rukopisným písmům, ani ke kaligrafii, míjí piktogramy a ideogramy. Ambicí této práce je představit emotivní typografii v širším kontextu historicko uměleckém, etablovat ji mezi významná odvětví typografie a poukázat na široké možnosti jejího použití.
Úvodem vysvětluji samotný pojem emotivní typografie. Věnuji se detailně vlastnostem emotivního písma, výhodám, ale také rizikům, která s sebou přináší jeho použití v praxi. K dokreslení uvádím krátké medailonky několika českých i zahraničních autorů, představím jejich vzájemné spolupráce a zmapuji příklady užití současné emotivní typografie. Na těchto příkladech vysvětluji konkrétní myšlenky, které se za tvorbou a použitím emotivní typografie ukrývají.
Představím vlastní projekt tvorby autorského písma a subjekt, pro který jsem písmo vytvořil, i důvody, které k výběru vedly. Téma emotivní typografie je pro mě osobně velmi významné. Otevírá možnost netradičnímu pojetí a zároveň vyžaduje soustředěnost, aby argumentace, která obhajuje emoce v tvůrčích přístupech, zůstala věcná a racionální.
Annotation in English
The submitted diploma thesis deals with the current aesthetics of graphic design with a deep focus on emotional expression in digital typography. It does not turn to handwriting or calligraphy, it misses pictograms and ideograms. The ambition of this work is to present emotional typography in the broader context of a historical-artistic, to establish it among an important branch of typography and to point out the wide possibilities of its use.
At the beginning I explain the very concept of emotional typography. I devote in detail with the properties of emotional type, the benefits, but also the risks that come with its use in practice. To illustrate, I present short medallions of several Czech and foreign authors, introduce their mutual cooperation and map examples of the use of contemporary emotional typography. Using these examples, I explain the specific ideas behind the creation and use of emotional typography.
I will introduce my own project of creating an author's typeface and the subject for which I created it, as well as the reasons that led to the selection. The topic of emotional typography is very important to me personally. It opens up the possibility of a non-traditional concept and at the same time requires concentration so that argumentation, which defends emotions in creative approaches, remains factual and rational.
Rozsah teoretické práce minimálně 40 - 45 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz směrnice rektora č. 33/2019) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků práce v pevné vazbě (v jedné z nich bude vlepeno CD) a 1 výtisk graficky zpracované práce, která má volnější grafickou podobu.
1. Teoretická část: současná emotivní typografie
2. Praktická část: autorské písmo na podporu nezávislé galerie Photogether
Research Plan
Rozsah teoretické práce minimálně 40 - 45 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz směrnice rektora č. 33/2019) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků práce v pevné vazbě (v jedné z nich bude vlepeno CD) a 1 výtisk graficky zpracované práce, která má volnější grafickou podobu.
1. Teoretická část: současná emotivní typografie
2. Praktická část: autorské písmo na podporu nezávislé galerie Photogether
Recommended resources
GARFIELD, Simon. Ten můj font: stručné dějiny typografie v esejích. Přeložil Tomáš JAJTNER, přeložil Kateřina BÁRTOVÁ, přeložil Tereza FILIPOVÁ, přeložil Hana DITRICHOVÁ. Praha: Akropolis, 2018. ISBN 978-80-7470-204-4
GILL, Eric. Esej o typografii. V Praze: Rubato, 2014. Eseje (Rubato). ISBN 978-80-87705-14-8
HRUBÝ, Jaroslav. Úvod do počítačové typografie: učebnice. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2003. ISBN 80-86792-02-1
KOČIČKA, Pavel a Filip BLAŽEK. Praktická typografie. Vyd. 2. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-7226-385-4
LENCOVÁ, Radana. Rozhovory o písmu rukopisném. Praha: Svět, 2007. ISBN 978-80-902986-8-2
PECINA, Martin. Knihy a typografie. Vydání třetí, rozšířené. Brno: Host, 2017. ISBN 978-80-7577-040-0
SALTZ, Ina. Základy typografie: 100 principů pro práci s písmem. V Praze: Slovart, 2010. ISBN 978-80-7391-404-2
ŠTORM, František. Eseje o typografii. Praha: Společnost pro Revolver Revue, 2008. Revolver Revue. ISBN 978-80-87037-15-7
TSELENTIS, Jason. Typografie: o funkci a užití písma. V Praze: Slovart, 2014. ISBN 978-80-7391-807-1
Recommended resources
GARFIELD, Simon. Ten můj font: stručné dějiny typografie v esejích. Přeložil Tomáš JAJTNER, přeložil Kateřina BÁRTOVÁ, přeložil Tereza FILIPOVÁ, přeložil Hana DITRICHOVÁ. Praha: Akropolis, 2018. ISBN 978-80-7470-204-4
GILL, Eric. Esej o typografii. V Praze: Rubato, 2014. Eseje (Rubato). ISBN 978-80-87705-14-8
HRUBÝ, Jaroslav. Úvod do počítačové typografie: učebnice. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2003. ISBN 80-86792-02-1
KOČIČKA, Pavel a Filip BLAŽEK. Praktická typografie. Vyd. 2. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-7226-385-4
LENCOVÁ, Radana. Rozhovory o písmu rukopisném. Praha: Svět, 2007. ISBN 978-80-902986-8-2
PECINA, Martin. Knihy a typografie. Vydání třetí, rozšířené. Brno: Host, 2017. ISBN 978-80-7577-040-0
SALTZ, Ina. Základy typografie: 100 principů pro práci s písmem. V Praze: Slovart, 2010. ISBN 978-80-7391-404-2
ŠTORM, František. Eseje o typografii. Praha: Společnost pro Revolver Revue, 2008. Revolver Revue. ISBN 978-80-87037-15-7
TSELENTIS, Jason. Typografie: o funkci a užití písma. V Praze: Slovart, 2014. ISBN 978-80-7391-807-1
Enclosed appendices
1 CD-ROM
Appendices bound in thesis
illustrations
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Diskuse na téma emotivní typografie, čitelnost vs. nečitelnost. Pečlivě vypracované titulkové písmo Maxima Čápa bylo v přímém kontrastu vůči jeho typografickému zpracování diplomové práce.