Tato bakalářská práce se zabývá manipulačními technikami v marketingové komunikaci segmentu rychloobrátkového zboží (FMCG). Pozornost je zaměřena na hledání hranice mezi persvazí a manipulací v marketingové komunikaci prostřednictvím analýz několika reklamních spotů a dalších forem marketingové komunikace. Analýzy jsou prováděny na základě vlastního úsudku, založeném na studiu odborné literatury. Závěry této analýzy jsou ověřovány výzkumem mezi respondenty.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on manipulation techniques in marketing communication of the fast moving consumer goods segment (FMCG). Attention is on finding the boundary between persuasion and manipulation in marketing communication through the analysis of several commercials and other forms of marketing communication. Analyzes are performed on the basis of one's own judgment (and the background literature study). The conclusions of this analysis is then compared to results from the research among respondents.
Klíčová slova
marketingová komunikace, reklama, manipulace, persvaze, reklamní apel, FMCG, rychloobrátkové zboží, manipulátor, etický marketing, Etický kodex reklamy, Rada pro reklamu
Klíčová slova v angličtině
marketing communication, advertising, manipulation, persuasion, advertising appeal, FMCG, fast-moving goods, manipulator, ethical marketing, Code of Ethics in Advertising, Advertising Council
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá manipulačními technikami v marketingové komunikaci segmentu rychloobrátkového zboží (FMCG). Pozornost je zaměřena na hledání hranice mezi persvazí a manipulací v marketingové komunikaci prostřednictvím analýz několika reklamních spotů a dalších forem marketingové komunikace. Analýzy jsou prováděny na základě vlastního úsudku, založeném na studiu odborné literatury. Závěry této analýzy jsou ověřovány výzkumem mezi respondenty.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on manipulation techniques in marketing communication of the fast moving consumer goods segment (FMCG). Attention is on finding the boundary between persuasion and manipulation in marketing communication through the analysis of several commercials and other forms of marketing communication. Analyzes are performed on the basis of one's own judgment (and the background literature study). The conclusions of this analysis is then compared to results from the research among respondents.
Klíčová slova
marketingová komunikace, reklama, manipulace, persvaze, reklamní apel, FMCG, rychloobrátkové zboží, manipulátor, etický marketing, Etický kodex reklamy, Rada pro reklamu
Klíčová slova v angličtině
marketing communication, advertising, manipulation, persuasion, advertising appeal, FMCG, fast-moving goods, manipulator, ethical marketing, Code of Ethics in Advertising, Advertising Council
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska pro bakalářskou práci na základě odborné literatury vztahující se k tématu práce.
2. Stanovte cíl bakalářské práce, metody práce a výzkumné otázky.
3. Realizujte výzkumné šetření k danému tématu.
4. Zhodnoťte zjištěná data a odpovězte na výzkumné otázky.
5. Ze zjištěných dat vyvoďte závěry a doporučení.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska pro bakalářskou práci na základě odborné literatury vztahující se k tématu práce.
2. Stanovte cíl bakalářské práce, metody práce a výzkumné otázky.
3. Realizujte výzkumné šetření k danému tématu.
4. Zhodnoťte zjištěná data a odpovězte na výzkumné otázky.
5. Ze zjištěných dat vyvoďte závěry a doporučení.
Seznam doporučené literatury
BECK, Gloria, 2007. Zakázaná rétorika: 30 manipulativních technik. Praha: Grada. 266 s. ISBN 8024717433.
IŁOWIECKI, Maciej Tadeusz a ŽANTOVSKÝ, Petr, 2008. Manipulace v médiích. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha. 120 s. ISBN 9788086723501.
KAMINS, Michael, 2018. Marketing Manipulation: A Consumer's Survival Manual. Boston-Delft: World Scientific Publishing Co Pte Ltd. 224 s. ISBN 9813234709.
POSPÍŠIL, Miroslav, 2008. Slovní manipulace v komunikaci, jak vyzrát nad lží a chytráctvím, aneb, Jak rychle, vtipně a efektivně reagovat a vyhrát, jak bravurně zvládat těžké situace. Plzeň: M. Pospíšil. 371 s. ISBN 978-80-903529-2-6.
SHOSTROM, Everett L., 1967. Man, the manipulator; the inner journey from manipulation to actualization. Nashville: Abingdon Press. 256 s. Bez ISBN.
SRPOVÁ, Hana, 2007. Od informace k reklamě. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. 271 s. ISBN 978-80-7368-265-1.
VYBÍRAL, Zdeněk, 2005. Psychologie komunikace. Praha: Portál. 320 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
Seznam doporučené literatury
BECK, Gloria, 2007. Zakázaná rétorika: 30 manipulativních technik. Praha: Grada. 266 s. ISBN 8024717433.
IŁOWIECKI, Maciej Tadeusz a ŽANTOVSKÝ, Petr, 2008. Manipulace v médiích. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha. 120 s. ISBN 9788086723501.
KAMINS, Michael, 2018. Marketing Manipulation: A Consumer's Survival Manual. Boston-Delft: World Scientific Publishing Co Pte Ltd. 224 s. ISBN 9813234709.
POSPÍŠIL, Miroslav, 2008. Slovní manipulace v komunikaci, jak vyzrát nad lží a chytráctvím, aneb, Jak rychle, vtipně a efektivně reagovat a vyhrát, jak bravurně zvládat těžké situace. Plzeň: M. Pospíšil. 371 s. ISBN 978-80-903529-2-6.
SHOSTROM, Everett L., 1967. Man, the manipulator; the inner journey from manipulation to actualization. Nashville: Abingdon Press. 256 s. Bez ISBN.
SRPOVÁ, Hana, 2007. Od informace k reklamě. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. 271 s. ISBN 978-80-7368-265-1.
VYBÍRAL, Zdeněk, 2005. Psychologie komunikace. Praha: Portál. 320 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
1) Odpovězte stručně na položené výzkumné otázky.
2) Co vyjadřuje pojem "upíří efekt"?
3) Jaká omezení pro interpretaci výsledků představuje zvolený typ výzkumu?
Studentka plně odpověděla na položené otázky.