Tato bakalářská práce se zabývá přítomností manipulativních technik u lídrů polických stran Poslanecké sněmovny v online prostředí. První část práce seznamuje čtenáře se základními pojmy zahrnující politický marketing a popisuje využití nových médií v politické sféře. Práce dále definuje pojem manipulace a charakterizuje nejčastější manipulativní techniky v politické praxi. V praktické části jsou tyto výroky předloženy participantům v rámci polostrukturovaného rozhovoru, jehož cílem je zjistit, zda participanti dokáží odhalit, zda sdělení lídrů politických stran v Poslanecké sněmovně obsahují nějakou formu manipulace a případně dokáží identifikovat, o jakou manipulativní techniku se jedná.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with manipulative techniques in an online environment used by the leaders of political parties that are part of the Chamber of Deputies of the Czech Republic. The first part of the bachelor presents the basic terms, including political marketing and the use of media within the political sphere. This thesis further defines the term manipulation and characterizes the most common manipulative techniques used in political practice. In the practical part of this thesis, the political party leaders' statements are presented to the participants of the research in the manner of a semi-structured interview. The interview's main objective is to determine whether the participants can detect the presence of manipulation in general and if so, what kind of technique.
Klíčová slova
marketing, online marketing, politický marketing, manipulativní techniky, sociální sítě
Klíčová slova v angličtině
marketing, online marketing, political marketing, manipulative techniques,
social networks
Rozsah průvodní práce
52 s. (90 158 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá přítomností manipulativních technik u lídrů polických stran Poslanecké sněmovny v online prostředí. První část práce seznamuje čtenáře se základními pojmy zahrnující politický marketing a popisuje využití nových médií v politické sféře. Práce dále definuje pojem manipulace a charakterizuje nejčastější manipulativní techniky v politické praxi. V praktické části jsou tyto výroky předloženy participantům v rámci polostrukturovaného rozhovoru, jehož cílem je zjistit, zda participanti dokáží odhalit, zda sdělení lídrů politických stran v Poslanecké sněmovně obsahují nějakou formu manipulace a případně dokáží identifikovat, o jakou manipulativní techniku se jedná.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with manipulative techniques in an online environment used by the leaders of political parties that are part of the Chamber of Deputies of the Czech Republic. The first part of the bachelor presents the basic terms, including political marketing and the use of media within the political sphere. This thesis further defines the term manipulation and characterizes the most common manipulative techniques used in political practice. In the practical part of this thesis, the political party leaders' statements are presented to the participants of the research in the manner of a semi-structured interview. The interview's main objective is to determine whether the participants can detect the presence of manipulation in general and if so, what kind of technique.
Klíčová slova
marketing, online marketing, politický marketing, manipulativní techniky, sociální sítě
Klíčová slova v angličtině
marketing, online marketing, political marketing, manipulative techniques,
social networks
Zásady pro vypracování
Zpracujte rešerši literatury pojednávající o politickém marketingu a manipulaci.
Zpracujte teoretická východiska práce a definujte základní pojmy.
Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte metodiku, cíle a výzkumné otázky.
Proveďte kvalitativní šetření, vypracujte analýzu a na základě získaných dat zodpovězte výzkumné otázky a navrhněte doporučení směřující k řešení zvoleného problému.
Zhodnoťte naplnění cílů bakalářské práce a definovaných výzkumných otázek.
Zásady pro vypracování
Zpracujte rešerši literatury pojednávající o politickém marketingu a manipulaci.
Zpracujte teoretická východiska práce a definujte základní pojmy.
Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte metodiku, cíle a výzkumné otázky.
Proveďte kvalitativní šetření, vypracujte analýzu a na základě získaných dat zodpovězte výzkumné otázky a navrhněte doporučení směřující k řešení zvoleného problému.
Zhodnoťte naplnění cílů bakalářské práce a definovaných výzkumných otázek.
Seznam doporučené literatury
KOTLER, Philip a Neil KOTLER, 1999. Political marketing: generating effective candidates, campaigns, and causes. In: NEWMAN, Bruce I, 1999. Handbook of political marketing. SAGE Publications, Inc; 1st edition. ISBN 978-0761911098
FORET, Miroslav, 2008. Marketingový průzkum: poznáváme svoje zákazníky. Brno: Computer Press. ISBN 9788025121832.
LEES-MARSHMENT, Jennifer, 2009. Political Marketing: principles and applications. ISBN: 978-0-415-43129-3
MATUŠKOVÁ, Anna. 2010. Politický marketing a české politické strany: volební kampaně v roce 2006. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav. ISBN 978-80-210-5169-0.
CHYTILEK, Roman, Otto EIBL a Anna MATUŠKOVÁ, 2012. Teorie a metody politického marketingu. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 978-807-3252-816. Online vydání dostupné také z: https://ndk.cz/view/uuid:eb0dfeb0-e0dc-11e8-a5a4-005056827e52?page=uuid:8631c8e0-ee89-11e8-bc37-005056827e51
JABŁOŃSKI, Andrzej, 2006. Politický marketing: úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal. Studium (Barrister & Principal). ISBN 80-7364-011-2.
KOZEL, Roman a Lenka MYNÁŘOVÁ a Hana SVOBODOVÁ. 2011. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada. ISBN 9788024735276.
KRAUS, Jiří, 2010. Rétorika a řečová kultura. Praha: Nakladatelství Karolinum. ISBN: 978-80- 246-1829-6.
GREGOR Miloš a Petra VEJVODOVÁ, 2018. Nejlepší kniha o fake news!!! Brno: CPress. ISBN. 9788026425533
ŠTĚDROŇ, Bohumír. Politika a politický marketing. V Praze: C.H. Beck, 2013. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-448-3.
Seznam doporučené literatury
KOTLER, Philip a Neil KOTLER, 1999. Political marketing: generating effective candidates, campaigns, and causes. In: NEWMAN, Bruce I, 1999. Handbook of political marketing. SAGE Publications, Inc; 1st edition. ISBN 978-0761911098
FORET, Miroslav, 2008. Marketingový průzkum: poznáváme svoje zákazníky. Brno: Computer Press. ISBN 9788025121832.
LEES-MARSHMENT, Jennifer, 2009. Political Marketing: principles and applications. ISBN: 978-0-415-43129-3
MATUŠKOVÁ, Anna. 2010. Politický marketing a české politické strany: volební kampaně v roce 2006. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav. ISBN 978-80-210-5169-0.
CHYTILEK, Roman, Otto EIBL a Anna MATUŠKOVÁ, 2012. Teorie a metody politického marketingu. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 978-807-3252-816. Online vydání dostupné také z: https://ndk.cz/view/uuid:eb0dfeb0-e0dc-11e8-a5a4-005056827e52?page=uuid:8631c8e0-ee89-11e8-bc37-005056827e51
JABŁOŃSKI, Andrzej, 2006. Politický marketing: úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal. Studium (Barrister & Principal). ISBN 80-7364-011-2.
KOZEL, Roman a Lenka MYNÁŘOVÁ a Hana SVOBODOVÁ. 2011. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada. ISBN 9788024735276.
KRAUS, Jiří, 2010. Rétorika a řečová kultura. Praha: Nakladatelství Karolinum. ISBN: 978-80- 246-1829-6.
GREGOR Miloš a Petra VEJVODOVÁ, 2018. Nejlepší kniha o fake news!!! Brno: CPress. ISBN. 9788026425533
ŠTĚDROŇ, Bohumír. Politika a politický marketing. V Praze: C.H. Beck, 2013. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-448-3.
Předsedkyně komise přivítala studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Podľa akého kľúča autorka vybrala výroky politických lídrov?
Aký je rozdiel medzi štrukturovaným a pološtrukturovaným rozhovorom? Aký typ ste použili vy?
Aký typ analýzy rozhovorov bol použitý?
Ako ste "verifikovali" výskumné otázky? Hľadali ste odpovede, či otázky sú správne položené, t.j. platné? O akú metodologickú literatúru ste sa opierali pri stanovení kap.6.4 Verifikace výzkumných otázek?
K těmto otázkám položila předsedkyně komise (doc. Weberová) doplňující otázky.
Studentka tyto otázky zodpověděla.