Diplomová práce se věnuje tématu ovlivňování a manipulace ve vztahu k nákupnímu chování. Využívá přitom teoretického rámce šesti principů ovlivňování představených Robertem Cialdinim. V teoretické části je přestavena problematika ovlivňování a změny postojů z pohledu různých oborů a autorů. Praktická část představuje hlavní myšlenku práce a pomocí kvantitativního výzkumu nastavuje směr posední části. Projektová část se opírá o poznatky z teoretické části a výsledku výzkumu. Výstupem je ucelený koncept vzdělávací konference, která má ve Zlíně představit problematiku manipulace a ovlivňování.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with the manipulation of people´s purchasing behaviour. It uses the theoretical Framework provided by Robert Cialdini. The theoretical part is concerned with different approaches to the topic of influencing. In the practical part, quantitative research is presented to highlight the keynote of this thesis which is the impact of marketing knowledge on perceiving cognitive bias. The project part presents the comprehensive concept of an educational event in Zlín.
Diplomová práce se věnuje tématu ovlivňování a manipulace ve vztahu k nákupnímu chování. Využívá přitom teoretického rámce šesti principů ovlivňování představených Robertem Cialdinim. V teoretické části je přestavena problematika ovlivňování a změny postojů z pohledu různých oborů a autorů. Praktická část představuje hlavní myšlenku práce a pomocí kvantitativního výzkumu nastavuje směr posední části. Projektová část se opírá o poznatky z teoretické části a výsledku výzkumu. Výstupem je ucelený koncept vzdělávací konference, která má ve Zlíně představit problematiku manipulace a ovlivňování.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with the manipulation of people´s purchasing behaviour. It uses the theoretical Framework provided by Robert Cialdini. The theoretical part is concerned with different approaches to the topic of influencing. In the practical part, quantitative research is presented to highlight the keynote of this thesis which is the impact of marketing knowledge on perceiving cognitive bias. The project part presents the comprehensive concept of an educational event in Zlín.
1. Zpracujte teoretická východiska k tématu práce, definujte základní pojmy, definujte cíl práce a výzkumné otázky.
2. Analyzujte současné přístupy k problematice a navrhněte vhodné metody marketingového výzkumu.
3. Realizujte marketingový výzkum u předem zvolených cílových skupin a zodpovězte cílové otázky
4. Na základě zjištěných dat a analýz navrhněte v projektové části vhodnou strategii řešení.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska k tématu práce, definujte základní pojmy, definujte cíl práce a výzkumné otázky.
2. Analyzujte současné přístupy k problematice a navrhněte vhodné metody marketingového výzkumu.
3. Realizujte marketingový výzkum u předem zvolených cílových skupin a zodpovězte cílové otázky
4. Na základě zjištěných dat a analýz navrhněte v projektové části vhodnou strategii řešení.
Seznam doporučené literatury
CIALDINI, Robert B. Před-svědčování: revoluční způsob, jak ovlivnit a přesvědčit. Přeložil Aleš DROBEK. Brno: Jan Melvil, 2016. Pod povrchem. ISBN 978-80-7555-014-9.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. Praha: Grada, 2004. Manažer. ISBN 80-247-0393-9.
KAHNEMAN, Daniel. Myšlení - rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil, 2012, s. 36-40. ISBN 9788087270424.
GÁLIK, Stanislav. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada, 2012. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4247-2.
CIALDINI, Robert B. Zbraně vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. V Brně: Jan Melvil, 2012. Žádná velká věda. ISBN 978-80-87270-32-5.
WRÓBEL, Alina. Výchova a manipulace: podstata manipulace, mechanizmy a proces, vynucování a násilí, propaganda. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2337-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2020. ISBN 978-80-7553-842-0.
Seznam doporučené literatury
CIALDINI, Robert B. Před-svědčování: revoluční způsob, jak ovlivnit a přesvědčit. Přeložil Aleš DROBEK. Brno: Jan Melvil, 2016. Pod povrchem. ISBN 978-80-7555-014-9.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. Praha: Grada, 2004. Manažer. ISBN 80-247-0393-9.
KAHNEMAN, Daniel. Myšlení - rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil, 2012, s. 36-40. ISBN 9788087270424.
GÁLIK, Stanislav. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada, 2012. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4247-2.
CIALDINI, Robert B. Zbraně vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. V Brně: Jan Melvil, 2012. Žádná velká věda. ISBN 978-80-87270-32-5.
WRÓBEL, Alina. Výchova a manipulace: podstata manipulace, mechanizmy a proces, vynucování a násilí, propaganda. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2337-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2020. ISBN 978-80-7553-842-0.
Přílohy volně vložené
Excel soubor s daty z výzkumu.
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Definujte výskumný problém.
Definujte hypotézy, na ktoré sa v práci viac krát odvolávate, ich uvedenie však chýba.
Student plně odpověděl na položené otázky.