Diplomová práce zkoumá problematiku mediální gramotnosti a dopadu mediální výchovy na žáky druhého stupně základní školy - zástupců generace Z. Práce si klade za cíl navrhnout vhodné řešení formou projektu, jak žákům pomoci zvládnout zpracovávat a vyhodnocovat informace nejen z internetu. Upozorňuje na důležitosti mediální gramotnosti, která vytváří osvětu do moderního světa.
V teoretické části jsou představeny základní pojmy z oblasti médií, mediální výchovy v souvislosti s mediální gramotností a charakteristika mladší generace Z. Právě s touto věkovou populací je prováděn primární výzkum. Praktická část analyzuje aktuální situaci z již provedených výzkumů v komparaci s vlastním kvantitativním šetřením. Na základě zjištěných poznatků je navržen projekt ve vhodné formě pro naplnění stanovených cílů.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis deals with media literacy and impact on lower secondary graders - Generation Z. The aim of the Diploma thesis is to provide a solution for helping students to cope, process and evaluate information not only from the internet.
The theoretical part introduces the basic terms from the area of media, media education with media literacy and generation Z characteristics. Generation Z students are a primary source for the research. The practical part of the Diploma thesis analyzes different re-searches that were made about the current situation of media literacy and compares them with the author's own research. The proposed project is based on these results in a suita-ble form in order to reach the given aims.
Klíčová slova
mediální výchova, mediální gramotnost, generace Z, práce se zdroji a informacemi, volný čas na internetu
Klíčová slova v angličtině
media education, media literacy, generation Z, sources and information processing, surfing the internet
Rozsah průvodní práce
103 s. (146 076 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zkoumá problematiku mediální gramotnosti a dopadu mediální výchovy na žáky druhého stupně základní školy - zástupců generace Z. Práce si klade za cíl navrhnout vhodné řešení formou projektu, jak žákům pomoci zvládnout zpracovávat a vyhodnocovat informace nejen z internetu. Upozorňuje na důležitosti mediální gramotnosti, která vytváří osvětu do moderního světa.
V teoretické části jsou představeny základní pojmy z oblasti médií, mediální výchovy v souvislosti s mediální gramotností a charakteristika mladší generace Z. Právě s touto věkovou populací je prováděn primární výzkum. Praktická část analyzuje aktuální situaci z již provedených výzkumů v komparaci s vlastním kvantitativním šetřením. Na základě zjištěných poznatků je navržen projekt ve vhodné formě pro naplnění stanovených cílů.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis deals with media literacy and impact on lower secondary graders - Generation Z. The aim of the Diploma thesis is to provide a solution for helping students to cope, process and evaluate information not only from the internet.
The theoretical part introduces the basic terms from the area of media, media education with media literacy and generation Z characteristics. Generation Z students are a primary source for the research. The practical part of the Diploma thesis analyzes different re-searches that were made about the current situation of media literacy and compares them with the author's own research. The proposed project is based on these results in a suita-ble form in order to reach the given aims.
Klíčová slova
mediální výchova, mediální gramotnost, generace Z, práce se zdroji a informacemi, volný čas na internetu
Klíčová slova v angličtině
media education, media literacy, generation Z, sources and information processing, surfing the internet
Zásady pro vypracování
Vytvořte rešerši odborné literatury v oblasti médií, mediální výchovy a mediální gramotnosti. Vytvořte teoretickou bázi pro praktickou část.
Na základě teoretických znalostí studované problematiky specifikujte cíl práce, stanovte možné hypotézy, výzkumné otázky a metodiku práce.
Realizujte kvantitativní výzkum pomocí dotazníkového šetření a zjistěte, zda je mediální výchova prospěšná v problematice mediální gramotnosti u generace Z (žáků základních škol).
Zpracujte výsledky dotazníkového šetření, zodpovězte výzkumné otázky, potvrďte či vyvraťte stanovené hypotézy a vyhodnoťte splnění nastavených cílů diplomové práce.
Ze zjištěných dat z výzkumu zpracujte projektovou část a vytvořte návrh na příručku metodiky pro zdokonalení mediální výchovy pro učitele. Účelem projektové části bude pomoci žákům a vytvořit pro ně důležitou osvětu do dnešního světa.
Zásady pro vypracování
Vytvořte rešerši odborné literatury v oblasti médií, mediální výchovy a mediální gramotnosti. Vytvořte teoretickou bázi pro praktickou část.
Na základě teoretických znalostí studované problematiky specifikujte cíl práce, stanovte možné hypotézy, výzkumné otázky a metodiku práce.
Realizujte kvantitativní výzkum pomocí dotazníkového šetření a zjistěte, zda je mediální výchova prospěšná v problematice mediální gramotnosti u generace Z (žáků základních škol).
Zpracujte výsledky dotazníkového šetření, zodpovězte výzkumné otázky, potvrďte či vyvraťte stanovené hypotézy a vyhodnoťte splnění nastavených cílů diplomové práce.
Ze zjištěných dat z výzkumu zpracujte projektovou část a vytvořte návrh na příručku metodiky pro zdokonalení mediální výchovy pro učitele. Účelem projektové části bude pomoci žákům a vytvořit pro ně důležitou osvětu do dnešního světa.
Seznam doporučené literatury
BERG, Monika van den, 2020. Jak se vzájemně chápat: generace X, Y, Z. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2139-2.
JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK, ed. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. [Praha]: Radioservis, 2007. ISBN isbn978-80-86212-58-6.
SCHELLMANN, Bernhard. Média: základní pojmy, návrhy, výroba. Praha: Europa-Sobotáles, 2004. ISBN 80-86706-06-0.
TUROW, Joseph. Media today: mass communication in a converging world. 7th edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020. ISBN 978-1-138-59384-8.
VERNER, Pavel a Mária BEZCHLEBOVÁ. Mediální výchova: průřezové téma. Úvaly: Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-042-5.
Seznam doporučené literatury
BERG, Monika van den, 2020. Jak se vzájemně chápat: generace X, Y, Z. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2139-2.
JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK, ed. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. [Praha]: Radioservis, 2007. ISBN isbn978-80-86212-58-6.
SCHELLMANN, Bernhard. Média: základní pojmy, návrhy, výroba. Praha: Europa-Sobotáles, 2004. ISBN 80-86706-06-0.
TUROW, Joseph. Media today: mass communication in a converging world. 7th edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020. ISBN 978-1-138-59384-8.
VERNER, Pavel a Mária BEZCHLEBOVÁ. Mediální výchova: průřezové téma. Úvaly: Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-042-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V posudku vedoucí práce (Radomila Soukalová, Ing. PhD.) byly položeny následující otázky:
1. Objasněte, z čeho vychází váš předpoklad, že žáci různě velkých obcí mají rozdílnou úroveň mediální gramotnosti
2. Při obhajobě stručně a jasně zdůrazněte odpovědi na výzkumné otázky včetně odkazu na konkrétní výzkum
3. Co byste po současných zkušenostech s realizací výzkumů a analýz řešila jinak či případně doplnila nebo úplně vypustila?
V posudku oponentky (doc. PhDr. Blandína Šramová, PhD.) byly položeny tyto otázky:
1. Aké sú sociometrické údaje výskumnej vzorky?
2. Realizovali ste výskum, alebo prieskum (v práci dané termíny používate ako synonymá).
3. Aký je to "intenzívnější přístup" (VO4) k mediálnej výchove u žiakov z väčších obcí v porovnaní s menšími? Uveďte údaje, ktoré Vás oprávňujú k danému tvrdeniu. V práci chýbajú.
Studentka odpověděla na položené otázky. Na základě výhrad v posudcích vedoucí a oponentky se komise přiklání k hodnocení D.