Tato bakalářská práce se zabývá jazykovým vzděláváním českých seniorů se zaměřením na motivační a demotivační faktory. První kapitola vymezuje pojmy senior, stáří a stárnutí. Zvláštní pozornost je dále věnována předsudkům, se kterými se příslušníci této generace setkávají. V závěru první kapitoly jsou zmíněny konkrétní rady určené seniorům, týkající se aktivního stárnutí. Druhá kapitola obsahuje teorii motivace, její typy a vztah ke studiu jako takovému. V poslední kapitole je už podrobněji vysvětlen proces vzdělávání v seniorském věku, a také aspekty, které tento proces ovlivňují. Praktická část se zabývá analýzou zkoumaných dat získaných prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru. Cílem bylo zjistit, co studenty univerzity třetího věku motivuje ke studiu cizích jazyků, popřípadě, co je od studia odrazuje.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the language education of Czech seniors with a focus on motivational and demotivational factors. The first chapter defines the term senior, ageism, and it describes Czech seniors and organisations focused on working with seniors. It also addresses the issue of stereotypes concerning older generations and suggests what a senior should do for active ageing. The second chapter contains the theory of motivation, types of motivation and relationship to study as such. In the last chapter, the education process in senior age is explained in more detail and the aspects that influence this process. The practical part deals with analysing the researched data obtained through a semi-structured interview. The aim was to determine what motivates and demotivates students of the University of the third age to study languages.
Klíčová slova
stárnutí, aktivní stárnutí, senioři, stereotypy, studium angličtiny, jazykové vzdělávání, univerzita třetího věku, motivace, motivační faktory, demotivační faktory
Klíčová slova v angličtině
ageism, active ageing, older adults, seniors, stereotypes, English education, language learning, universities of the third age, motivation, motivational factors, demotivational factors
Rozsah průvodní práce
47 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá jazykovým vzděláváním českých seniorů se zaměřením na motivační a demotivační faktory. První kapitola vymezuje pojmy senior, stáří a stárnutí. Zvláštní pozornost je dále věnována předsudkům, se kterými se příslušníci této generace setkávají. V závěru první kapitoly jsou zmíněny konkrétní rady určené seniorům, týkající se aktivního stárnutí. Druhá kapitola obsahuje teorii motivace, její typy a vztah ke studiu jako takovému. V poslední kapitole je už podrobněji vysvětlen proces vzdělávání v seniorském věku, a také aspekty, které tento proces ovlivňují. Praktická část se zabývá analýzou zkoumaných dat získaných prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru. Cílem bylo zjistit, co studenty univerzity třetího věku motivuje ke studiu cizích jazyků, popřípadě, co je od studia odrazuje.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the language education of Czech seniors with a focus on motivational and demotivational factors. The first chapter defines the term senior, ageism, and it describes Czech seniors and organisations focused on working with seniors. It also addresses the issue of stereotypes concerning older generations and suggests what a senior should do for active ageing. The second chapter contains the theory of motivation, types of motivation and relationship to study as such. In the last chapter, the education process in senior age is explained in more detail and the aspects that influence this process. The practical part deals with analysing the researched data obtained through a semi-structured interview. The aim was to determine what motivates and demotivates students of the University of the third age to study languages.
Klíčová slova
stárnutí, aktivní stárnutí, senioři, stereotypy, studium angličtiny, jazykové vzdělávání, univerzita třetího věku, motivace, motivační faktory, demotivační faktory
Klíčová slova v angličtině
ageism, active ageing, older adults, seniors, stereotypes, English education, language learning, universities of the third age, motivation, motivational factors, demotivational factors
Zásady pro vypracování
Nastudování odborné literatury
Formulace cílů práce
Sběr výzkumného materiálu
Analýza shromážděného materiálu
Popis zjištění a formulace závěru
Zásady pro vypracování
Nastudování odborné literatury
Formulace cílů práce
Sběr výzkumného materiálu
Analýza shromážděného materiálu
Popis zjištění a formulace závěru
Seznam doporučené literatury
Ayalon, Liat, and Clemens Tesch-Römer, eds. 2018. Contemporary Perspectives on Ageism. Cham: Springer.
Capezuti, Liz, Michael L. Malone, Daniel S. Gardner, Ariba Khan, and Steven L. Baumann, eds. 2018. The Encyclopedia of Elder Care: The Comprehensive Resource on Geriatric Health and Social Care. 4th ed. New York: Springer.
Chambers, Gary N. 1999. Motivating Language Learners. Clevedon: Multilingual Matters.
Escuder-Mollón, Pilar, and Salvador Cabedo Manuel. 2014. Education and Quality of Life of Senior Citizens. Castelló: Universitat Jaume I. Servei de Comunicació i Publicacions.
Marshall, Mary. 1990. Social Work with Old People. 2nd ed. London: Macmillan.
Seznam doporučené literatury
Ayalon, Liat, and Clemens Tesch-Römer, eds. 2018. Contemporary Perspectives on Ageism. Cham: Springer.
Capezuti, Liz, Michael L. Malone, Daniel S. Gardner, Ariba Khan, and Steven L. Baumann, eds. 2018. The Encyclopedia of Elder Care: The Comprehensive Resource on Geriatric Health and Social Care. 4th ed. New York: Springer.
Chambers, Gary N. 1999. Motivating Language Learners. Clevedon: Multilingual Matters.
Escuder-Mollón, Pilar, and Salvador Cabedo Manuel. 2014. Education and Quality of Life of Senior Citizens. Castelló: Universitat Jaume I. Servei de Comunicació i Publicacions.
Marshall, Mary. 1990. Social Work with Old People. 2nd ed. London: Macmillan.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci. Po přečtení posudků komise položila následující otázky:
Why is ageism often overlooked compared to other forms of discrimination?
How can we combat ageism?
What research opportunities do the arguments and findings of this thesis provide?
Do you still have grandparents?
How do you interpret the contradictory findings related to seniors´ learning pace (chapter 3.2)?
Can a questionnaire provide qualitative data?
I believe you are talking about THE questionnaire. How about A questionnaire?