Rigorózní práce se věnuje tématu hodnotových orientací adolescentů s akcentem rozdílného sociálního prostředí. Východiskem pro vhled do hodnotových orientací se staly vztahové vazby k jednotlivým hodnotám. Teoretická část předkládá teoretická východiska hodnotových orientací, vývojovou etapu adolescence, sociální prostředí, uzavírá se přehledem vybraných výzkumů k danému tématu. Výzkumná část vychází z kvalitativního výzkumu.Na základě tematické analýzy dat získaných z focus groups předkládá, jak se adolescenti z různých sociálních skupin vztahují k jednotlivým hodnotám. Zvolený přístup umožňuje vhled do hodnotových orientací adolescentů i možnosti nacházet paralely či diferenciace mezi jednotlivými sociálními skupinami.
Anotace v angličtině
Rigorous thesis deals with the topic of value orientation of adolescents with a different emphasis on social environment. Relationship bonds to individual values became the base for insight into value orientations. The theoretical part presents the theoretical basis of values orientation, developmental stage of adolescence, social environment, and concludes with an overview of selected research on the topic. The research part is based on qualitative research. Thematic analysis of data obtained from focus groups presents how adolescents from different social groups relate to individual values. Given approach allows insight into the values orientation of adolescents and possibilities of identification or differentiations between each individual social group.
Rigorózní práce se věnuje tématu hodnotových orientací adolescentů s akcentem rozdílného sociálního prostředí. Východiskem pro vhled do hodnotových orientací se staly vztahové vazby k jednotlivým hodnotám. Teoretická část předkládá teoretická východiska hodnotových orientací, vývojovou etapu adolescence, sociální prostředí, uzavírá se přehledem vybraných výzkumů k danému tématu. Výzkumná část vychází z kvalitativního výzkumu.Na základě tematické analýzy dat získaných z focus groups předkládá, jak se adolescenti z různých sociálních skupin vztahují k jednotlivým hodnotám. Zvolený přístup umožňuje vhled do hodnotových orientací adolescentů i možnosti nacházet paralely či diferenciace mezi jednotlivými sociálními skupinami.
Anotace v angličtině
Rigorous thesis deals with the topic of value orientation of adolescents with a different emphasis on social environment. Relationship bonds to individual values became the base for insight into value orientations. The theoretical part presents the theoretical basis of values orientation, developmental stage of adolescence, social environment, and concludes with an overview of selected research on the topic. The research part is based on qualitative research. Thematic analysis of data obtained from focus groups presents how adolescents from different social groups relate to individual values. Given approach allows insight into the values orientation of adolescents and possibilities of identification or differentiations between each individual social group.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahující se k tématu: hodnoty, adolescence, hodnotová oreintace v adolescenci, východiska pro sociální pedagogiku
Příprava metodiky výzkumné části
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů ve 4 focus groups adoelscentů
Zpracování a vyhodnocení získaých dat, včetně jejich interpretace
Prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahující se k tématu: hodnoty, adolescence, hodnotová oreintace v adolescenci, východiska pro sociální pedagogiku
Příprava metodiky výzkumné části
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů ve 4 focus groups adoelscentů
Zpracování a vyhodnocení získaých dat, včetně jejich interpretace
Prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
Cobb Nancy J. Adolescence: continuity, change and diversity. Seventh Edition, California State University, Los Angeles, Sinauer Assiciates Inc. Publishers Sunderland, Massachusetts USA. 2010.
BLOOR, M. FRANKLAND, J. THOMAS, M. ROBSON, K. Focus Groups in soucial research. London, 2001.
DRISKO, J.W, MASCHI, Tina. Content Analysis. Oxford University Press, 2016
HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. 2. přepracované vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2009.
KOHÁK, E. Svoboda, svědomí, soužití. Kapitoly z mezilidské etiky. 1. vydání. Sociologické nakladatelství (SLON), Praha 2004
MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. 1.vydání. Praha: Portál, s.r.o., 1999
MORGAN, D.L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. 1. vydání. Tišnov: Sdružení SCAN, 2001
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. 1. vydání. Grada Publishing, a.s. 2012.
SPAEMANN, R. Štěstí a vůle k dobru (Pokus o etiku). OIKOYMENH, Praha, 1998.
TRYLÍK, M., MACEK, P., ŠIRŮČEK, J. eds. Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
VOMACKOVA H., CIHLAR, D. Regionální disonance v hodnotových soudech adolescentů. Univerzita J.E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Ústí nad Labem, 2015.
Seznam doporučené literatury
Cobb Nancy J. Adolescence: continuity, change and diversity. Seventh Edition, California State University, Los Angeles, Sinauer Assiciates Inc. Publishers Sunderland, Massachusetts USA. 2010.
BLOOR, M. FRANKLAND, J. THOMAS, M. ROBSON, K. Focus Groups in soucial research. London, 2001.
DRISKO, J.W, MASCHI, Tina. Content Analysis. Oxford University Press, 2016
HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. 2. přepracované vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2009.
KOHÁK, E. Svoboda, svědomí, soužití. Kapitoly z mezilidské etiky. 1. vydání. Sociologické nakladatelství (SLON), Praha 2004
MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. 1.vydání. Praha: Portál, s.r.o., 1999
MORGAN, D.L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. 1. vydání. Tišnov: Sdružení SCAN, 2001
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. 1. vydání. Grada Publishing, a.s. 2012.
SPAEMANN, R. Štěstí a vůle k dobru (Pokus o etiku). OIKOYMENH, Praha, 1998.
TRYLÍK, M., MACEK, P., ŠIRŮČEK, J. eds. Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
VOMACKOVA H., CIHLAR, D. Regionální disonance v hodnotových soudech adolescentů. Univerzita J.E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Ústí nad Labem, 2015.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma rigorózní práce, představila teoretická východiska práce a popsala jednotlivé kapitoly a uvedla vztah klíčových pojmů k tématu. Následně se zaměřila na popis designu výzkumu a zdůvodnila výběr kvalitativního pojetí výzkumu. Uvedla hlavní výzkumnou otázku. Charakterizovala techniku sběru dat a uvedla postup při sběru dat v terénu. Podrobně definovala výzkumný soubor. Studentka přistoupila k prezentaci nejdůležitějších výsledků výzkumu a výsledky uvádí dle jednotlivých výzkumných otázek. Specifikovala vztah adolescentů k jednotlivým hdonotovým orientacím a význam rodiny ovlivňující vztahovou orientaci k hodnotám.
Následně předseda komise doc. Hladík představil oponentské posudky rigorózní práce. Byly komentované slabší stránky práce a studentka byla požádána, aby je reflektovala. Studentka na zmíněné nedostatky reagovala.
Studentka byla požádána, aby reflektovala dotaz oponenta.
Dr. Hrbáčková ocenila přípravu studentky k obhajobě práce, její připravenost a orientaci v tématu. Poukázala na problematiku vymezení klíčových pojmů v práci. Komise komentovala problematiku zobecnitelnosti výsledků výzkumu. Dr. Blaštíková požádala studentku, aby vymezila praktické využití práce. Studentka vymezila přesah své práce do praxe v obecnější rovině.
Hodnocení rigorózní práce: obhájil/neobhájil - výsledek hlasování: 4:0.