Předložená disertační práce se zabývá subjektivní učitelskou odpovědností za žáka u studentů učitelství. Teoretická část disertace nejprve teoreticky vymezuje koncept subjektivní odpovědnosti učitele a dalších souvisejících pojmů a shrnuje také dosavadní pedagogický výzkum v oblasti dané problematiky. Následně je v rámci empirické části prezentován smíšený výzkum, který byl realizován u studentů konkrétního studijního programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Výzkumným cílem bylo zjistit, jak lze u studentů učitelství charakterizovat subjektivní učitelskou odpovědnost za žáky, která se v průběhu studia utváří a může se měnit. Kvantitativní fáze výzkumu byla zaměřena především na míru subjektivní odpovědnosti studenta učitelství za žáka. Dále se zaměřila na rozdíly v dané míře mezi jednotlivými ročníky studia, poté na položky dotazníku, kterým respondenti přisuzují při atribucích žákovských úspěchů a neúspěchu sobě či žákům největší váhu a konečně na identifikaci učitelských typů s ohledem na subjektivní učitelskou odpovědnost respondentů. Zvolenou metodou pro zjišťování kvantitativních aspektů učitelské odpovědnosti bylo použití dotazníku. V rámci zjišťování kvalitativních aspektů učitelské odpovědnosti studentů v kvalitativní fázi byla zvolena metoda polostrukturovaného interview se šesti participantkami. Z analýzy kvantitativních dat vyplývá, že studenti učitelství pociťují větší odpovědnost za žákovské úspěchy než za žákovské neúspěchy, nicméně i v případě žákovských neúspěchů připisují příčiny spíše sobě. Výsledky kvalitativní fáze naznačují, které kvalitativní aspekty ovlivnily osvojování subjektivní odpovědnosti za žáky participantek během studia učitelství. Výzkumná zjištění jsou diskutována mimo jiné v kontextu učitelské přípravy v primárním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with teacher subjective responsibility of pre-service teachers for pupils. The theoretical part presents theoretical framework of teacher subjective responsibility and other related concepts and it also provides an overview of existing educational research in the field. Subsequently, the empirical part presents mixed method research conducted with students in a particular Lower Primary School Teacher Training study programme. The research aim was to characterize teacher subjective responsibility of pre-service teachers, which is assumed and may change during studies. The quantitative phase of the research was focused especially on the level of pre-service teachers´ teacher subjective responsibility for pupils. Furthermore, it dealt with the differences between individual years of study regarding the levels of teacher subjective responsibility, then with questionnaire items which were given within attribution of school success and school failure the greatest importance by the respondents and finally, it focused on identification of teacher types based on teacher subjective responsibility of the respondents. The method applied for investigating the quantitative aspects of teacher responsibility was a questionnaire. Regarding the qualitative aspects of the pre-service teachers´ teacher responsibility, which was investigated in the qualitative phase, the method of a semi-structured interview with six participants was applied. The analysis of the quantitative data reveals that pre-service teachers feel more responsible for pupils´ success than for their failure, however even in case of pupils´ failure they rather tend to assign its causes to themselves. The results of the qualitative phase indicate which qualitative aspects influenced adoption of the participants´ subjective responsibility for pupils during their studies. The research findings are discussed also within the context of primary education teacher training.
Klíčová slova
subjektivní odpovědnost učitele, studenti učitelství, kauzální atribuce žákovskému úspěchu a neúspěchu, studentské pojetí výuky, žáka a profesního sebepojetí
Klíčová slova v angličtině
teacher subjective responsibility, pre-service teachers, causal attribution for pupil success and failure, approaches to teaching of pre-service teachers, pre-service teacher beliefs of pupils, pre-service teachers´ professional self-perception
Rozsah průvodní práce
166
Jazyk
-
Anotace
Předložená disertační práce se zabývá subjektivní učitelskou odpovědností za žáka u studentů učitelství. Teoretická část disertace nejprve teoreticky vymezuje koncept subjektivní odpovědnosti učitele a dalších souvisejících pojmů a shrnuje také dosavadní pedagogický výzkum v oblasti dané problematiky. Následně je v rámci empirické části prezentován smíšený výzkum, který byl realizován u studentů konkrétního studijního programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Výzkumným cílem bylo zjistit, jak lze u studentů učitelství charakterizovat subjektivní učitelskou odpovědnost za žáky, která se v průběhu studia utváří a může se měnit. Kvantitativní fáze výzkumu byla zaměřena především na míru subjektivní odpovědnosti studenta učitelství za žáka. Dále se zaměřila na rozdíly v dané míře mezi jednotlivými ročníky studia, poté na položky dotazníku, kterým respondenti přisuzují při atribucích žákovských úspěchů a neúspěchu sobě či žákům největší váhu a konečně na identifikaci učitelských typů s ohledem na subjektivní učitelskou odpovědnost respondentů. Zvolenou metodou pro zjišťování kvantitativních aspektů učitelské odpovědnosti bylo použití dotazníku. V rámci zjišťování kvalitativních aspektů učitelské odpovědnosti studentů v kvalitativní fázi byla zvolena metoda polostrukturovaného interview se šesti participantkami. Z analýzy kvantitativních dat vyplývá, že studenti učitelství pociťují větší odpovědnost za žákovské úspěchy než za žákovské neúspěchy, nicméně i v případě žákovských neúspěchů připisují příčiny spíše sobě. Výsledky kvalitativní fáze naznačují, které kvalitativní aspekty ovlivnily osvojování subjektivní odpovědnosti za žáky participantek během studia učitelství. Výzkumná zjištění jsou diskutována mimo jiné v kontextu učitelské přípravy v primárním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with teacher subjective responsibility of pre-service teachers for pupils. The theoretical part presents theoretical framework of teacher subjective responsibility and other related concepts and it also provides an overview of existing educational research in the field. Subsequently, the empirical part presents mixed method research conducted with students in a particular Lower Primary School Teacher Training study programme. The research aim was to characterize teacher subjective responsibility of pre-service teachers, which is assumed and may change during studies. The quantitative phase of the research was focused especially on the level of pre-service teachers´ teacher subjective responsibility for pupils. Furthermore, it dealt with the differences between individual years of study regarding the levels of teacher subjective responsibility, then with questionnaire items which were given within attribution of school success and school failure the greatest importance by the respondents and finally, it focused on identification of teacher types based on teacher subjective responsibility of the respondents. The method applied for investigating the quantitative aspects of teacher responsibility was a questionnaire. Regarding the qualitative aspects of the pre-service teachers´ teacher responsibility, which was investigated in the qualitative phase, the method of a semi-structured interview with six participants was applied. The analysis of the quantitative data reveals that pre-service teachers feel more responsible for pupils´ success than for their failure, however even in case of pupils´ failure they rather tend to assign its causes to themselves. The results of the qualitative phase indicate which qualitative aspects influenced adoption of the participants´ subjective responsibility for pupils during their studies. The research findings are discussed also within the context of primary education teacher training.
Klíčová slova
subjektivní odpovědnost učitele, studenti učitelství, kauzální atribuce žákovskému úspěchu a neúspěchu, studentské pojetí výuky, žáka a profesního sebepojetí
Klíčová slova v angličtině
teacher subjective responsibility, pre-service teachers, causal attribution for pupil success and failure, approaches to teaching of pre-service teachers, pre-service teacher beliefs of pupils, pre-service teachers´ professional self-perception
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na psychologické a pedeutologické aspekty učitelské odpovědnosti v kontextu vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek z oblasti subjektivní odpovědnosti učitele a souvisejících pojmů.
Příprava metodologie empirické části práce, stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření v kvantitativní fázi a polostrukturovaného interview v kvalitativní fázi.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů a doporučení pro další pedagogický výzkum a praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na psychologické a pedeutologické aspekty učitelské odpovědnosti v kontextu vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek z oblasti subjektivní odpovědnosti učitele a souvisejících pojmů.
Příprava metodologie empirické části práce, stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření v kvantitativní fázi a polostrukturovaného interview v kvalitativní fázi.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů a doporučení pro další pedagogický výzkum a praxi.
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou disertační práci. Prof. Lukášová z pozice školitelky komentovala své stanovisko k celkovému odbornému rozvoji studentky a významu tématu předkládané disertační práce. Školitelka ocenila odborný pokrok studentky v oblastech Pedeutologie a Metodologie výzkumu. Prof. Janík v zastoupení představil oponentní posudek prof. Spilkové, která práci doporučila k obhajobě s náměty k diskusi. Podle oponentky práce studentka v disertační práci prokázala výbornou teoretickou i metodologickou erudici ve sledované oblasti, byly představeny pozitivní i kritické části práce. Disertační práce přináší i inspirativní podněty pro praxi, zejména v oblasti pregraduální přípravy budoucích učitelů. Oponentka práce doc. Kratochvílová ocenila výběr a aktuálnost tématu. Doc. Kratochvílová zhodnotila cíle teoretické části, které byly splněny zejména pro uvedení přehledu poznatků z oblasti subjektivní odpovědnosti učitelů. Oponentka práce polemizovala nad množstvím zvolených výzkumných otázek a chybějící analýzou výzkumného problému. V kvantitativní fázi výzkumu upozornila na potenciál hlubší analýzy dat a následné práce s kategoriemi. Disertační práce splňuje požadavky kladené na tento typ práce a oponentka doporučuje práci k obhajobě. Studentka představila argumenty k otázkám oponentů na základě výzkumných zjištění s oporou o teoretická východiska. Prof. Janík vedl diskusi k závěrům a limitům práce, studentka na otázky dokázala reagovat. V rámci rozpravy se členy komise byla uvedena doporučení k problematickým oblastem práce, která by studentce pomohla pro další výzkumnou práci.