Předkládaná diplomová práce se věnuje tématu využívání grafických příběhů v osvojování angličtiny jako cizího jazyka v předškolním vzdělávání. Jejím cílem je zjištění zkušeností učitelů mateřských škol, s využíváním grafických příběhů v rámci počátečního osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku. Teoretická část představuje sumarizaci teoretických poznatků problematiky raného osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku, roli využívání literárních žánrů a zejména vliv jejich obrazových informací při práci s textem. V praktické části jsem pomocí kvantitativního designu metodou dotazníkového šetření a získaných dat od respondentů zpracovala analýzu výsledků a jako doplňkovou metodu jsem zvolila kvalitativní design polostrukturovaného interview, jehož data byla zpracována prostřednictvím otevřeného kódování. Na základě výsledků z výzkumného šetření jsem zformulovala doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis deals with the topic of using graphic stories in learning English as a foreign language in preschool education. Its aim is to find out the experiences of kindergarten teachers with the use of graphic stories in the initial acquisition of a foreign language learning in preschool children. The theoretical part presents a summary of the theoretical knowledge of the issue of early foreign language acquisition in preschool children, the role of the use of literary genres and the particular influence of their pictorial information when working with text. In the practical part, based on the findings from the quantitative design and the data obtained from the respondents, I processed the analysis of the results and as an additional method I chose the qualitative design of a semi-structured interview whose data was processed through open encoding. Based on the results of the research investigation, I formulated recommendations for educators involved in foreign language acquisition in preschool children.
early foreign language aquisition, graphic stories, multimodality, visual literacy
Rozsah průvodní práce
93 s. (17 764)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se věnuje tématu využívání grafických příběhů v osvojování angličtiny jako cizího jazyka v předškolním vzdělávání. Jejím cílem je zjištění zkušeností učitelů mateřských škol, s využíváním grafických příběhů v rámci počátečního osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku. Teoretická část představuje sumarizaci teoretických poznatků problematiky raného osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku, roli využívání literárních žánrů a zejména vliv jejich obrazových informací při práci s textem. V praktické části jsem pomocí kvantitativního designu metodou dotazníkového šetření a získaných dat od respondentů zpracovala analýzu výsledků a jako doplňkovou metodu jsem zvolila kvalitativní design polostrukturovaného interview, jehož data byla zpracována prostřednictvím otevřeného kódování. Na základě výsledků z výzkumného šetření jsem zformulovala doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis deals with the topic of using graphic stories in learning English as a foreign language in preschool education. Its aim is to find out the experiences of kindergarten teachers with the use of graphic stories in the initial acquisition of a foreign language learning in preschool children. The theoretical part presents a summary of the theoretical knowledge of the issue of early foreign language acquisition in preschool children, the role of the use of literary genres and the particular influence of their pictorial information when working with text. In the practical part, based on the findings from the quantitative design and the data obtained from the respondents, I processed the analysis of the results and as an additional method I chose the qualitative design of a semi-structured interview whose data was processed through open encoding. Based on the results of the research investigation, I formulated recommendations for educators involved in foreign language acquisition in preschool children.
early foreign language aquisition, graphic stories, multimodality, visual literacy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rané výuce anglického jazyka.
Definování žánru grafických příběhů a teoretické zdůvodnění jejich zapojení do osvojování angličtiny v předškolním vzdělávání.
Realizace výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Zpracování doporučení do praxe mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rané výuce anglického jazyka.
Definování žánru grafických příběhů a teoretické zdůvodnění jejich zapojení do osvojování angličtiny v předškolním vzdělávání.
Realizace výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Zpracování doporučení do praxe mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Seznam doporučené literatury:
Harmer, J. (2007). How to teach English (New ed). London: Pearson Longman.
Larsen-Freeman, D., & Anderson, M. (2011). Techniques & principles in language teaching (3rd ed). Oxford: Oxford University Press.
Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál.
Najvar, P. (2010). Raná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20. století. Brno: Paido.
Pokrivčáková, S. (2012). Modern Teacher of English (2nd rev. ed). Nitra: ASPA.
Pokrivčáková, S. (2013). Teaching Techniques for Modern Teachers of English. Nitra: ASPA.
Žemberová, I. (2010). Teaching English through Children's Literature. Nitra: ASPA.
Seznam doporučené literatury
Seznam doporučené literatury:
Harmer, J. (2007). How to teach English (New ed). London: Pearson Longman.
Larsen-Freeman, D., & Anderson, M. (2011). Techniques & principles in language teaching (3rd ed). Oxford: Oxford University Press.
Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál.
Najvar, P. (2010). Raná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20. století. Brno: Paido.
Pokrivčáková, S. (2012). Modern Teacher of English (2nd rev. ed). Nitra: ASPA.
Pokrivčáková, S. (2013). Teaching Techniques for Modern Teachers of English. Nitra: ASPA.
Žemberová, I. (2010). Teaching English through Children's Literature. Nitra: ASPA.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila a prezentovala svou diplomovou práci. Vedoucí práce hodnotí práci poměrně kladně. Vyzdvihuje zpracování aktuálního tématu, práce má dobrý potenciál. Studentka prokázala orientaci v domácí i zahraniční literatuře. Školitelka oceňuje zodpovědnost a samostatnost v přístupu k diplomové práci. Vedoucí práce chce objasnit tvrzení, že přístup učitelů k osvojování jazyka je stále ve vývoji. Oponentka práce konstatuje, že v práci došlo ke změnám, které jsou pozitivní i negativní. Slabší považuje oponentka empirickou část práce. Nevidí propojení empirické a teoretické části. Smíšený design hodnotí jako nešťastně zvolený. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka nekompaktně a s pochybnostmi. Prof. Gavora se v diskuzi zamýšlí nad složením interwiew a předvídatelnými otázkami. Prof. Wiegerová přednesla nespokojenost se zpracováním teoretické i metodologické části diplomové práce.