Táto bakalárska práca je zameraná na využitie didaktickej techniky v prostredí materských škôl. Táto práca je kvalitatívne orientovaná a výskumná metóda, ktorá bola pre tento typ práce zvolená je pološtruktúrované interview. Zameria sa na používanie didaktickej techniky v prostredí materskej školy. Teoretická časť práce sa sústreďuje na vymedzenie pojmu, jeho klasifikovanie a následné popísanie toho, ako didaktickú techniku môžeme v materskej škole využívať pri vzdelávaní detí. Praktická časť je orientovaná na výskum, ktorý pozostáva zo zisťovania akú didaktickú techniku používajú v materskej škole. V praktickej časti bolo použité pološtruktúrované interview. Získané dáta boli vyhodnotené a následne interpretované. Z výskumu sme zistili, že najpoužívanejšou didaktickou technikou v materskej škole je interaktívna tabuľa.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the use of didactic techniques in the environment of kindergartens. This work is qualitatively oriented and the research method that was chosen for this type of work is a semi-structured interview. It will focus on the use of didactic techniques in the kindergarten environment. The theoretical part of the work is focused on the definition of the term, classification of this term and the subsequent description of how the didactic technique can be used in kindergarten in the education of children. The practical part is focused on research, which consists of finding out what didactic techniques are used in kindergarten. In the practical part, a semi-structured interview was used. The obtained data were evaluated and subsequently interpreted. From the research, we found that the most used didactic technique in kindergarten is an interactive whiteboard.
didactic technologies, didactic tool, digital corner
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
SK
Anotace
Táto bakalárska práca je zameraná na využitie didaktickej techniky v prostredí materských škôl. Táto práca je kvalitatívne orientovaná a výskumná metóda, ktorá bola pre tento typ práce zvolená je pološtruktúrované interview. Zameria sa na používanie didaktickej techniky v prostredí materskej školy. Teoretická časť práce sa sústreďuje na vymedzenie pojmu, jeho klasifikovanie a následné popísanie toho, ako didaktickú techniku môžeme v materskej škole využívať pri vzdelávaní detí. Praktická časť je orientovaná na výskum, ktorý pozostáva zo zisťovania akú didaktickú techniku používajú v materskej škole. V praktickej časti bolo použité pološtruktúrované interview. Získané dáta boli vyhodnotené a následne interpretované. Z výskumu sme zistili, že najpoužívanejšou didaktickou technikou v materskej škole je interaktívna tabuľa.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the use of didactic techniques in the environment of kindergartens. This work is qualitatively oriented and the research method that was chosen for this type of work is a semi-structured interview. It will focus on the use of didactic techniques in the kindergarten environment. The theoretical part of the work is focused on the definition of the term, classification of this term and the subsequent description of how the didactic technique can be used in kindergarten in the education of children. The practical part is focused on research, which consists of finding out what didactic techniques are used in kindergarten. In the practical part, a semi-structured interview was used. The obtained data were evaluated and subsequently interpreted. From the research, we found that the most used didactic technique in kindergarten is an interactive whiteboard.
didactic technologies, didactic tool, digital corner
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na didaktickou techniku v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se práce učitele mateřské školy s didaktickou technikou.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na didaktickou techniku v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se práce učitele mateřské školy s didaktickou technikou.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Círus, L., Maněnová, M., Škoda, J., & Šimonová, I. (2019). Teachers' attitudes towards ICT and their reflection in the pupils' digital literacy. Ústí nad Labem: Educa PF UJEP.
Epstein, A. S. (2015). Using Technology Appropriately in the Preschool Classroom. Extensions: Curriculum Newsletter from HighScope, 28(1), 1-12.
Friedmann, Z. (2018). Trendy a aspekty ve výuce techniky a informatiky pro potřeby mateřských a základních škol. Brno: Masarykova univerzita.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada.
Polakovič, P., Dubovská, R., & Hennyeyová, K. (2016). Informačné a komunikačné technológie - prostriedok zvyšovania efektivity edukačného procesu. Praha: Extrasystem Praha.
Slávik, M., Husa, J., & Miller, I. (2007). Materiální didaktické prostředky a technologie jejich využívání. Praha: Česká zemědělská univerzita, Institut vzdělávání a poradenství.
Seznam doporučené literatury
Círus, L., Maněnová, M., Škoda, J., & Šimonová, I. (2019). Teachers' attitudes towards ICT and their reflection in the pupils' digital literacy. Ústí nad Labem: Educa PF UJEP.
Epstein, A. S. (2015). Using Technology Appropriately in the Preschool Classroom. Extensions: Curriculum Newsletter from HighScope, 28(1), 1-12.
Friedmann, Z. (2018). Trendy a aspekty ve výuce techniky a informatiky pro potřeby mateřských a základních škol. Brno: Masarykova univerzita.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada.
Polakovič, P., Dubovská, R., & Hennyeyová, K. (2016). Informačné a komunikačné technológie - prostriedok zvyšovania efektivity edukačného procesu. Praha: Extrasystem Praha.
Slávik, M., Husa, J., & Miller, I. (2007). Materiální didaktické prostředky a technologie jejich využívání. Praha: Česká zemědělská univerzita, Institut vzdělávání a poradenství.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Prof. Wiegerová vyjádřila nesouhlas se stanovením cílů v bakalářské práci a jejich formulaci. Vedoucí hodnotí teoretickou část jako plytkou. Nejvíce vyzdvihuje 4. kapitolu. Hodnotí kladně vzniklé kapitoly, které jsou doplněné o další zjištění. Interpretace je povrchní, ikdyž jsou cíle splněny. Mírný posun v užití odborného jazyka. Oponentka práce konstatuje, že posun ve zpracování práce nastal. Teoretická část je přepracovaná zásadně, což se odrazilo v hodnocení. Jazyk a vyjadřování má největší slabiny. V empirické části jsou značné chyby a nepřesnosti. Studentka odpovídala na otázky vedoucího i oponenta práce nejistě. V diskuzi Prof. Wiegerová negativně hodnotí teoretickou oporu studentky. Chybí jí základní vědomosti z problematiky. Studentka nedokázala definovat ústřední pojem celé své práce. Chybí i aktualnost zdrojů v práci.